Journal NiklasV

Här kan du föra en egen journal över minnesträningen och läsa andras.
NiklasV
Posts: 33
Joined: Thu 26 May 2016, 16:14

Journal NiklasV

Post by NiklasV »

Hej!

Jag har tänkt många gånger att jag ska göra ett inlägg här, men det har inte blivit av. Jag känner nu att det är dags att börja i med starten av andra kursmodulen.

Lektion 13 Tid 60min
Kul att börja med något nytt. Det är lite fascinerande att man kan skapa över 100 stödbilder utifrån en cicerobild och att alla bilder är relativt lättillgängliga på grund av numreringen. Jag ser fram emot morgondagens lektion där jag förhoppningsvis får använda systemet till att lära mig något nytt.

Som mål har jag att bli färdig med andra kursmodulen innan september, så jag kan använda GMS när skolan drar igång på riktigt.
NiklasV
Posts: 33
Joined: Thu 26 May 2016, 16:14

Re: Journal NiklasV

Post by NiklasV »

Jag gjorde några omgångar i MM.

20 bilder (6 sekunder)
1. 13/20
2. 14/20 Jag lyckades hoppa över en stödbild vilket försämrade resultatet lite.
3. 9/20
4. 9/20 Använde cicerobilder som jag aldrig använt förut vilket förvirrade mig lite.

Att göra:
Träna på figurkoderna
Skapa nya cicerobilder
NiklasV
Posts: 33
Joined: Thu 26 May 2016, 16:14

Re: Journal NiklasV

Post by NiklasV »

Lektion 14 (40 minuter)
Äntligen har jag fått lära mig något som jag länge velat, att kunna memorera historiska årtal. Jag har en väldigt historiekunnig kompis och om jag fortsätter i det här tempot förstår jag nog snart vad han pratar om :)

Lektionerna känns väldigt bra och jag blir bara mer motiverad att fortsätta för varje jag gör!
NiklasV
Posts: 33
Joined: Thu 26 May 2016, 16:14

Re: Journal NiklasV

Post by NiklasV »

Körde två omgångar i MM

30 (6 sekunder)
1. 14/30
2. 9/30 Ingen bra runda, många kom jag på rätt svar på efter jag skrivit in mitt och jag blev avbruten mitt i memoreringen.
NiklasV
Posts: 33
Joined: Thu 26 May 2016, 16:14

Re: Journal NiklasV

Post by NiklasV »

Lektion 15 (ungefär 60 min)

Lektionerna blir bara roligare och roligare för varje gång känner jag och pigg blir jag också av memoreringen. Att memorera ansikten var roligt, jag har alltid haft enkelt för namn, men efter den här lektionen kommer jag bli grym på det! Jag hade svårt att minnas associationsbasen till telefonnumren och även elementen på dem.
NiklasV
Posts: 33
Joined: Thu 26 May 2016, 16:14

Re: Journal NiklasV

Post by NiklasV »

Gårdagens MM 40 (6 sekunder)
19/40

Lektion 16 (60 min)
Kul att nu kunna memorera födelsedagar på ett snabbt och enkelt sätt, jag blandar ofta ihop datumen på vänners fördelsdagar i vanliga fall. Jag blev också förvånad hur bra sekvenserna i fria associationsmetoden blev memorerad.
Det var dock lite frustrerande med memoreringen av de roliga historierna då jag ofta missar några detaljer i min återberättelse.
NiklasV
Posts: 33
Joined: Thu 26 May 2016, 16:14

Re: Journal NiklasV

Post by NiklasV »

Lektion 17 o 18 avklarade
Båda lektionerna tog ungefär en timme var. När jag gjorde lektion 17 tyckte jag termerna var det tuffaste hittills i denna modul, men det var ju ingenting jämfört med de japanska tecknen. Jag hade inte svårt att memorera uttalsbilder, men att komma ihåg tecknens utseende kändes omöjligt till en början, är det någon som har något bra sätt att göra det?
NiklasV
Posts: 33
Joined: Thu 26 May 2016, 16:14

Re: Journal NiklasV

Post by NiklasV »

Lektion 19 (40 min)
Jag tycker om matematik och fysik, så denna lektion passade mig perfekt. Jag hade aldrig kunna tro att det räckte med att visualisera några streck för att memorera formler. Det känns också som att det är mycket enklare att visualisera och att hitta siffrorna för figurkoderna 100-999 än vad det var för några dagar sen.

Gårdagens MM var katastrof, jag lyckades hoppa över någon stöd bild i en av faserna så mitt resultat blev 2/50

Dagens MM
25/60 Många kommer jag på lite i efterhand och jag läste av några av siffrorna fel.
14/40 Helt ok resultat, kändes dock lite snopet att jag kom åt enter en gång vid ett tillfälle så jag lyckades förskjuta några av siffrorna med ett steg...
NiklasV
Posts: 33
Joined: Thu 26 May 2016, 16:14

Re: Journal NiklasV

Post by NiklasV »

Lektion 20-24 avbockade
Jag tyckte att det blev jobbigare att memorera i slutet av modulen, innan satt det mesta redan innan den första repetitionen, men nu blev det jobbigare. Jag blev också slarvigare på att repetera allt jag lärt mig och trodde därför det skulle gå dåligt på testet. 28/30 blev det, vilket jag är väldigt nöjd med. Tydligen är mitt minne bättre än jag trott! :D

Jag har kommit av mig helt på MM nu, jag har inte gjort en omgång på över en vecka nu.
NiklasV
Posts: 33
Joined: Thu 26 May 2016, 16:14

Re: Journal NiklasV

Post by NiklasV »

Glömde att skriva innan.

Testet tog 27 minuter.
Post Reply