Journal NiklasV

Här kan du föra en egen journal över minnesträningen och läsa andras.
NiklasV
Posts: 33
Joined: Thu 26 May 2016, 16:14

Re: Journal NiklasV

Post by NiklasV »

Tisdag 7/7 Lektion 24
Lektionen gjorde på buss/tåg igen. Det går lite långsammare, men den här gången såg jag till att repetera allt ordentligt så att det verkligen sitter, hoppas resultatet är bättre imorgon än senast jag gjorde en övning på kollektivtrafiken.

Torsdag 9/7 Lektion 25

Gjorde lektionen som första sak på morgonen, skönt att göra det hemma innan någon har gått upp. Materialet gick fort, nu återstår det lite repetition av tidigare och random numbers.
NiklasV
Posts: 33
Joined: Thu 26 May 2016, 16:14

Re: Journal NiklasV

Post by NiklasV »

Fredag 10/7 Lektion 26
Och färdig. Nu har jag nästan kommit fram till det stället jag slutade på för tre år sedan. Ska va kul att få öva lite språk, det var länge sen.

Examensprovet gick bra, tog mig 16 minuter att genomföra och jag fick ett fel. Återkallade en symbolisering felaktigt, valde nämligen Lee i namnet Bruce Lee istället för för Bruce, sånt som händer. Hade faktiskt ännu ett fel, men det råkade vara på samma fråga då jag skrev 940m istället för 840, men som “tur” var var det på samma så det bara räknades som ett fel :)
davve98h
Posts: 187
Joined: Sat 02 Nov 2019, 22:00

Re: Journal NiklasV

Post by davve98h »

NiklasV wrote: Fri 10 Jul 2020, 09:53 Fredag 10/7 Lektion 26
Och färdig. Nu har jag nästan kommit fram till det stället jag slutade på för tre år sedan. Ska va kul att få öva lite språk, det var länge sen.

Examensprovet gick bra, tog mig 16 minuter att genomföra och jag fick ett fel. Återkallade en symbolisering felaktigt, valde nämligen Lee i namnet Bruce Lee istället för för Bruce, sånt som händer. Hade faktiskt ännu ett fel, men det råkade vara på samma fråga då jag skrev 940m istället för 840, men som “tur” var var det på samma så det bara räknades som ett fel :)
Tjena Niklas, bra kämpat hittills!
Jag har märkt att vi ligger ungefär lika i kursen och undrar ifall du vill ses på en GMS öl eller liknande och snacka lite. Jag bor i Stockholm och kan ses någon gång i Augusti om detta låter intressant.
Skulle vara kul att få bolla lite tankar och idéer.

Ser fram emot att höra från dig!
//Davve
NiklasV
Posts: 33
Joined: Thu 26 May 2016, 16:14

Re: Journal NiklasV

Post by NiklasV »

Söndag 19/7 Lektion 27 & 28
Har varit bortrest i en vecka och kände inte för att påbörja en ny modul i kursen då. Men väl hemma började jag med en gång. Bestämde mig för att göra språkmodulen på tyska och därför skippade jag inlärning av fonetiska figurkoder för bokstäver för att jag redan kan dem sen tidigare, dessutom har jag gjort det förra gången jag gjorde delar av kursen så kände att det var lika bra att gå vidare. Memorerade 50 ord i lektion 28 och har repeterat lite under dagen. Förhoppningsvis minns jag dem imorgon (och dagarna efter det :) ). Tog faktiskt inte helt semester från minnet när jag var borta, kom på att det var en bra idé att skapa några nya ciceros så tror jag skaffade mig ungefär 120 nya!!

Gjorde en omgång random numbers 5 minutes idag, kändes tungt, förmodligen en av de sämsta resultatmässigt för min del, men det viktiga är att man göra något, eller hur? :)
Fick 53 siffror rätt av 96 memorerade.
NiklasV
Posts: 33
Joined: Thu 26 May 2016, 16:14

Re: Journal NiklasV

Post by NiklasV »

davve98h wrote: Fri 10 Jul 2020, 10:23

Tjena Niklas, bra kämpat hittills!
Jag har märkt att vi ligger ungefär lika i kursen och undrar ifall du vill ses på en GMS öl eller liknande och snacka lite. Jag bor i Stockholm och kan ses någon gång i Augusti om detta låter intressant.
Skulle vara kul att få bolla lite tankar och idéer.

Ser fram emot att höra från dig!
//Davve
Skulle va kul :)

Bor också i Stockholm (vanligtvis), men är hemma hos föräldrarna över sommarn. Vi kan väl höras av när skolterminen börjar dra igång så kan vi ses och snacka lite :)
NiklasV
Posts: 33
Joined: Thu 26 May 2016, 16:14

Re: Journal NiklasV

Post by NiklasV »

Torsdag 23/7 Lektion 30
Påbörjade lektionen och skapade en hel massa ny ciceros och memorerade 50 nya ord. Har jobbat lite under veckan med skapa nya stödbilder och repetera, men har blivit lite för lite.

Måndag 27/7 Lektion 31
Ny vecka, nya tag. Gick sådär, känner mig rätt trött, men memorerade några fraser på mitt stödbildssystem. Känner mig ganska motiverad att försöka göra en lektion varje förmiddag nu, så förhoppningsvis kan jag hålla det :)
Last edited by NiklasV on Tue 28 Jul 2020, 14:26, edited 1 time in total.
davve98h
Posts: 187
Joined: Sat 02 Nov 2019, 22:00

Re: Journal NiklasV

Post by davve98h »

NiklasV wrote: Sun 19 Jul 2020, 17:53
davve98h wrote: Fri 10 Jul 2020, 10:23

Tjena Niklas, bra kämpat hittills!
Jag har märkt att vi ligger ungefär lika i kursen och undrar ifall du vill ses på en GMS öl eller liknande och snacka lite. Jag bor i Stockholm och kan ses någon gång i Augusti om detta låter intressant.
Skulle vara kul att få bolla lite tankar och idéer.

Ser fram emot att höra från dig!
//Davve
Skulle va kul :)

Bor också i Stockholm (vanligtvis), men är hemma hos föräldrarna över sommarn. Vi kan väl höras av när skolterminen börjar dra igång så kan vi ses och snacka lite :)
FETT!
Jag kommer dra upp till Lule den 22a Augusti, kommer du hem till Stockholm innan dess? :)
NiklasV
Posts: 33
Joined: Thu 26 May 2016, 16:14

Re: Journal NiklasV

Post by NiklasV »

Tisdag 28/7 Lektion 32
Gick rätt bra idag! Känns kul att memorera en hel text, blir ju nästan som ett partytrick ;)
Tog mig an och körde 5 minuter random numbers idag igen.

Resultat
Första omgången fick jag 63/126 (dvs memorerade 63 tvåsiffriga tal). Rätt nöjd med hälften rätt, stora problemet var att komma på figurkoderna.

Andra omgången körde jag bara för att memorera 30 tal för att försöka fixera nya ciceros. Att komma på figurkoder gick bra, men hade lite svårt att hitta sekvensen på mina ciceros så behövde kolla ner på mitt stödpapper. Lyckades få alla rätt, alltså 60/60 siffror, sjukt nöjd, men då hade jag repeterat allting en gång.
NiklasV
Posts: 33
Joined: Thu 26 May 2016, 16:14

Re: Journal NiklasV

Post by NiklasV »

Det var ett tag sen jag uppdaterade här, men har skrivit separat. Nu är språkmodulen avklarad :)

Onsdag 29/7 Lektion 33

Lektionen var lite lättare idag än igår rent memoreringsmässigt, mängden var lite mindre men behövde försäkra mig om att mina tyska meningar var korrekt, hoppas de blev det :)

Körde en omgång 5 minutes numbers. Det gick oerhört bra till en början, men sen tappade jag fokus helt. Memorerade 152 siffror och fick 75 rätt. I början var jag både snabbare och hade mer rätt så ser definitivt att det finns utvecklingspotential, vilket är motiverande :)


Torsdag 30/7 Lektion 34
Lektion 34 var ganska tung, inte för att det var mycket utan för att garantera att meningarna blev korrekta, tog ett tag men sen hittade jag en video som hade bra exempelmeningar på adjektivböjningar, sen gick allt fint.

Gjorde random numbers på kvällen, trött som attan och så satt jag i sängen och gjorde det. Gick sämre än vanligt, men inte sämre än väntat. 50/106, det viktiga var/är att det blev gjort :)

Fredag 31/7 Lektion 35
Givande lektion idag, kul att prova på att bra skapa meningar och lära sig tempus utifrån det.

Körde en omgång random numbers. Memorerade (eller försökte memorera) 152 siffror, men fick tyvärr bara 58 rätt, men snart kan jag hålla det tempot och få höga andel rätt :)

Lördag 1/8 Lektion 36
Färdig med lektion 36, gick rätt smidigt, hittade en dialog på en sida med gratis (och lagliga) texter.

Söndag 2/8 Lektion 37
Nu är jag färdig med språkmodulen, det har gått bra och det känns skönt att tagit sig igenom den, det var under denna modul jag kom av mig senast jag började genomföra kursen.
Förhoppningsvis kan jag hålla i det här och fortsätta lära mig ord, lyssna på texter och läsa lite böcker på tyska.

5 minutes numbers gick i hög hastighet, försökte memorera 76 tvåsiffriga tal, men fick bara 46/152 siffror rätt.
NiklasV
Posts: 33
Joined: Thu 26 May 2016, 16:14

Re: Journal NiklasV

Post by NiklasV »

Hej Forumet!
Nu har det gått ett tag sen jag skrev något här, men har fortfarande gjort en del, men inte skrivit något i en dagbok. Dessvärre har jag slarvat väldigt mycket med att mängdträna, har haft dumma bortförklaringar, så nu borde jag ta och gör det innan lektionen.

Måndag 3/8 Lektion 38
Första lektionen på modul 4 är nu avklarad. Den här lektionen var rätt soft, borde kanske ha gjort övningarna några fler gånger, men kände att det jag rätt bra så avslutade rätt tidigt.

Tisdag 4/8 Lektion 39
Lite mer att göra denna gång. Nu skulle 25 historier memoreras och återkallas (återberättas) felfritt.

Körde två omgångar random numbers och min fart var ovanligt långsam, men det gick rätt bra.

Omgång 1: 86/120 siffror korrekt
Omgång 2: 61/80, hade rätt på hela första raden, men gud va dåliga kopplingar jag hade i rummet som kom efter.

Onsdag 5/8 Lektion 40
Gjorde lektionen tidigt på morgonen, kul att memorera lite fakta, och att dessutom göra det på enbart en stödbild :)

Körde en omgång 5 minute numbers direkt efter lektionen, resultatet blev 63/120 siffror. Hade otroligt svårt för att fokusera idag.

Torsdag 6/8 Lektion 41
Lektionen gick rätt smidigt, men det börjar bli svårare med allt fler detaljer. Råkade göra misstaget att använda ett landsnamn som ett element i kedjemetoden vilket gjorde att jag varje gång det namnet upprepades behövde hitta på en ny bild, vilket blev klurigt.

Fredag 7/8 Lektion 42
Är nöjd att jag hann med att göra en lektion idag, hade lovat min lillebror att vi skulle tävlingsprogrammera rätt länge under dagen och jag visste inte om jag skulle hinna trycka in lektionen innan dess, men det gick för att jag ställde min klocka lite tidigt.

Lördag-Söndag 8-9/8 Lektion 43
Hade rätt fullt upp dessa dagar, men han börja med lektionen på lördag morgon och bli färdig på söndag eftermiddag,

Tisdag 11/8 Lektion 44
Hade önskat att jag kunde hålla tempot upp med lektionerna, men nu när det är så pass stora att det ibland är för krävande, både tanke- och tidsmässigt för att hinna göra en lektion om dagen. Men det är iallafall roligt när det blir svårare, men min förhoppning var att hinna färdigt med textmodulen innan skolan drar igång, men det känns som en omöjlighet nu.

Torsdag 12/8 Lektion 45

Rätt coolt att memorera alla metoder från en bok! Har hört författaren nämna några av dessa metoder förut så var lite rolig att jag kände igen mig, men blev dock väldigt avskräckt från att applicera dessa metoder eftersom det känns som man skulle vara en rätt ohederlig person, men kul att kunna känna igen vad för knep folk med makt använder sig av!

5 Minutes numbers
77/160, aldrig memorerat så många siffror förut!

5 Minutes Words
Gör dessa med nya ciceros
25/40, (20 använda sen innan, där fick jag 19/20 rätt)
14/25, bara nya, men avbröt efter 2,5 min för jag hade tvätt att hämta :)
21/25, avbröt tidigt denna gång också
Post Reply