Journal NiklasV

Här kan du föra en egen journal över minnesträningen och läsa andras.
NiklasV
Posts: 33
Joined: Thu 26 May 2016, 16:14

Re: Journal NiklasV

Post by NiklasV »

Lektion 25 Tid 1.40
Äntligen har jag kommit till språkmodulen. Jag har länge velat ha en bra teknik för att lära mig nya språk och ryska verkar väldigt kul. Lektioner var dock tråkig och det var svårt att hålla fokus i den timmen jag gjorde inre tecknande. Jag känner redan nu att uttalet kommer bli svårt och att vissa låter väldigt lika. Om det är någon som har ett bra tips på hur jag kan lära mig uttalet skulle jag uppskatta om denne skrev det här :)
NiklasV
Posts: 33
Joined: Thu 26 May 2016, 16:14

Re: Journal NiklasV

Post by NiklasV »

Hej igen, länge sedan jag var här i forumet. Som det står nedan började jag om för ett tag sedan och har sedan dess fört min journal i ett separat dokument. Slänger upp hela i ett inlägg nu för den som vill se :)
Modul 1 gick ändå väldigt bra, lyckades göra färdigt den på 16 dagar!!


Tisdag 9/6 Lektion 1
Jag har nu börjat med denna kurs igen efter knappa fyra års uppehåll, sedan dess har jag hunnit gå färdigt hela gymnasiet (hade precis gått färdigt år 1) och även gjort klart två år på högskolan (civilingenjör i datateknik på KTH). Mitt fokus att lära mig saker har bara ökat och nu vill jag kunna minnas lite bättre. Utöver det har jag börjat fokusera min träning på ultraidrott (framförallt löpning). Det var väl väldigt kort om mig.

Jag bestämde mig för att börja från början trots att jag senast var på lektion ~30 sist.

Lektionen gick rätt bra, minns från förra gången att det var rätt svårt och det var det även denna gång. Lektionen tog ca 2 timmar. Fick även nu otroligt ont i huvudet efter lektionen på grund av ansträngningen, men det löste sig efter en löptur :)

Övning 1
Första övningen var i kedjemetoden, det gick sådär till en början, inte så förvånande kanske. Visste inte exakt hur jag skulle utvärdera mig, men jag räknade till 7/25 första gången och då höll jag på med memoreringen i 4,39. Andra gången blev det 24/25, lyckades hoppa över en bild i mitten och tredje gången blev det alla rätt. (gav stavningen fönsterbräda rätt trots att det står fönsterbräde i övningen)

Övning 2
Ryska dock-metoden gick skapligt. Memorerade denna gång i 9,15, vilket är lite för länge, men räknade till 17/25 ord, men alla var inte i rätt ordning då, utan om jag glömde någon bild kom jag ibland på en senare i sekvensen. Andra gången blev det alla rätt (jag gick vidare trots att jag råkade skriva elkontakt som eluttag detta försök).

Övning 3
Denna gången klockade jag mig lite annorlunda. Tog 2 försök och totalt 25 minuter att bli färdig. Räknade till 14 rätt första gången och jag insåg att jag dessutom lyckats hoppa över ett ord i mitten av sekvens. Istället för att memorera om resten, så memorerade jag den med kedjemetoden på det föregående ordet.
Onsdag 10/6 Lektion 2
Dagens övning gick rätt lätt. Fria associationsmetoden känns rätt klumpig, men det var förvånansvärt lätt att minnas sekvensen ändå. Tror jag blev färdig på ungefär 1,5h och då hade jag även en paus i mitten som jag räknar in.

Övning 1
Det tog totalt 19 minuter (tid för att komma på stödbilder exkluderad) att klara att återkalla alla ord på två försök. Första försöket fick jag 15 rätt, men jag upptäckte även idag att jag missat memorera ett ord i mitten av sekvens, den memorerades med kedjemetoden för enkelhetens skull. Första omgången missade jag också att återkalla en stödbild, den associationen var nog lite krystad. Andra försöket gick det lätt, men jag var otroligt ofokuserad.

Övning 2
Alfanumeriska kodningen finns kvar i minnet sedan tidigare och det jag snabbt att lära sig det. Jag tyckte snabbt att det blev lite tråkigt att göra uppgifterna, men jag “översatte” ändå allt för att få så mycket träning som möjligt.

Torsdag 11/6 Lektion 3
Lektionen gick rätt bra idag, tog nog 1 timme och 20 minuter. Men det berodde väl mycket på att jag hade rätt bra koll på figurkoderna sen tidigare. Memoreringen gick också bra och jag känner mig inte helt slut efteråt.

Övning 1
I första övningen användes kedjemetoden. Första memoreringen gjorde på ungefär åtta minuter, men det känns som mycket tid går åt till ingenting och att komma på bilder. Ihopkopplingen går dock rätt snabbt tror jag. Lyckades komma ihåg 15 stycken (men då kollar jag på de jag inte kommer ihåg så kan jag gå vidare i sekvensen) och det tog fem minuter att återkalla. Därefter memorerade jag i tre minuter och återkallade i tre minuter och fick alla rätt. Right, lyckades också hoppa över att memorera ett ord i mitten så jag fick lägga in det till andra omgången.

Övning 2
Nu användes ryska dock-metoden. Memorerade på lite mer än åtta minuter och sen återkallade jag i fem. Lyckades komma ihåg 14 (kollade på de jag inte komma på, likt övning 1). Sen memorerade jag i två minuter till och återkallningen därefter gick på två minuter och jag fick alla rätt.

Övning 3/4
Här lärde jag mig figurkoder för siffror 1-10. Gick rätt smidigt i och med att det är andra gången jag gör (påbörjar) denna kurs. Visualiserade och ritade siffror i luften för att få lite övning och sen tränade jag lite på figurkoder.se

Fredag 12/6 Lektion 4
Har mått sådär på morgonen och varit ovanligt trött. Kämpade mig ändå igenom lektionen på förmiddagen för att ha resten av dagen fri för annat. Gick faktiskt rätt bra och kändes lagom ansträngande.

Övning 1
Memorera tio ord med cicerometoden. Det här kändes som en snäll uppvärmning och det gick faktiskt så pass bra att jag klarade det på första försöket. Memoreringstid blev 2.5 minut och återkallningen gick på knappa minuten.
Övning 2
Började med att generera tio bilder till fria associationsmetoden, sekvensen blev rätt intressant idag också. Memoreringen tog sen ungefär två minuter och återkallning två. Första försöket fick jag 7/10 rätt, men efter en till snabb memorering (på en minut) fick jag sen alla rätt.

Övning 3
Här skulle jag memorera 30 tvåsiffriga tal med cicerometoden. Jag började med att repetera figurkoderna lite snabbt på figurkoder.se och sen skapade jag tio nya ciceros i ett nytt rum för att ha 30 lediga. Första försöket tog memorering och återkallning sex respektive knappt fyra minuter och jag fick 21 rätt. Jag memorerade igen på 90 sekunder och återkallade på 60 och fick alla rätt.

Lördag 13/6 Lektion 5
Idag var övningen ovanligt lång, men trodde till en början att det skulle ta ännu längre tid. Totalt tog övningen två timmar och tjugo minuter, med några pauser inkluderat. Överlag var den väldigt givande, men själv skulle jag hellre haft några av dessa övningar i gårdagens pass som var lite kortare än vanligt. Har inte heller skapat de 20 nya cicerobilderna som skulle göras i övning 7, men förhoppningsvis fixar jag det under dagen :)

Märkte att detta inlägg blev rätt långt och pratigt, kanske ska ta och komprimera texten lite mer i framtiden.

Övning 1
Här skulle 14 ord memoreras med kedjemetoden och när det väl var gjort skulle sekvensen återkallas en gång till, men tresiffriga tal skulle skrivas ut utifrån ordens tre första konsonanter. Det här gick rätt bra, memorering+återkallning tog 3+3 minuter och jag fick ett fel första försöket. Efter en minut till memorering blev det alla rätt och hela övningen tog ungefär elva minuter, vilket var oväntat bra.

Övning 2
Denna övning var rätt kul. 19 abstrakta ord skulle memoreras med kedjemetoden och för att göra det behövde orden symboliseras av något mer konkret. Första försöket memorerade jag i 6 minuter och missade två ord, men andra gången blev det alla rätt!
Totalt tog övningen 10 minuter, men då hade jag kollat lite snabbt på orden i förväg och hittade på några symboliseringar.

Övning 3
Ännu en övning med kedjemetoden och här skulle tolv välbekanta fakta memoreras. Det gick otroligt bra, memorering gick på cirka 2,5 minuter och jag fick alla rätt på första försöket. Precis som förra övningen känns denna förmåga att skapa bilder för att symbolisera något väldigt användbar.

Övning 4
Här skulle ord kodas genom konsonans och memoreras med kedjemetoden. Första försöket tog memorering (och komma på bilder) 4,5 minut och jag fick 8/13 rätt. Missade några bilder och sen kunde jag inte komma på vad vissa bilder betecknade. Memorerade en minut till för att befästa sekvensen och efter det fick jag alla rätt. Denna metod var svårare än de tidigare och jag tror att jag gjorde på ett dåligt sätt eftersom jag valda ord som rimmade hela tiden (i stort sett) istället för att bara ta ord som låter lite grann som det vi skulle minnas.



Övning 5
Här skulle tolv grupper med tre konsonanter memoreras. Det var lite kämpigt emellanåt att skapa bilder för konsonanterna. I mitt första försök memorerade jag i dryga fem minuter och jag fick tio ord rätt, andra försöket lyckades jag återkalla alla. Totalt tog övning cirka elva minuter.

Övning 6
Denna var rätt lik förra uppgiften, men nu skulle ord skapas från stavelser. Hade lite svårt för en av stavelserna och då skapade jag ett ord utifrån en engelsk stavning, hoppas det är ok att blanda språk :)


Första försöket fick jag efter fyra minuters memorering 10/12 rätt. Återkallade fel stavelse en gång och så hade jag missat lägga in en av bilderna i sekvensen, trots att jag skapat en representation för stavelsen. Andra försöket fick jag alla rätt. Övning tog ungefär sju minuter allt som allt.

Övning 7
I denna övning skulle figurkoder för siffror 11-20 läras in. Jag började med det och sen repeterade jag 01-10. Därefter skulle en sekvens av 30 tvåsiffriga tal memoreras med cicerometoden (yay, äntligen något annat kejdemetoden). Memorerade först i sju minuter, vilket jag tycker är lite för lång tid. Vid återkallning gick det förvånansvärt bra och jag lyckades få 27/30 på första försöket. Andra försöket fick jag alla rätt efter ytterligare två minuters memorering.

Söndag 14/6 Lektion 6
Ännu en lång övning. Jag tjuvkikade faktiskt igår och lärde mig då figurkoder för tal 21-30 så det skulle gå lite fortare idag. Känner att jag behöver öva mer på tal 11-30. Överlag gick det bra och försökte göra memoreringen lite snabbare, vilket för det mesta ledde till sämre resultat i första försöket, men lyckades ändå lösa de flesta på andra försöket. Totalt tog övningen ungefär 2 timmar och 20 minuter

Övning 1
Memorera 30 bilder med kedjemetoden. Efter lyckat försök skulle de återkallas igen men siffror motsvarande ordens tre första konsonanter skulle skrivas.
Försök 1: 15/30 (6 min memorering)
Försök 2: 28/30 (2 min)
Försök 3: 30/30 (1 min)

Övning 2
I denna övning skulle 19 abstrakta ord memoreras med ryska dock-metoden. Orden skulle symboliseras med hjälp av symboliseringmetoden.

Försök 1: 10/19 + 4 där fel ord återkallades (6 minuter memorering)
Försök 2: 19/19 (1 minut)

Övning 3
Nu skulle jag memorera tolv välbekanta fakta med kedjemetoden. Gick bättre än väntat, alla rätt och snabb memorering dessutom!
Försök 1: 12/12 (2 minuter memorering)
Övning 4
20 ord skulle memoreras genom konsonans med ryska dock-metoden Tyckte orden var rätt knepiga och första försöket hade jag dels svårt att återkalla bilder, men också svårt med att få fram rätt ord. Andra försöket misslyckades jag bara med att få fram rätt ord från bilden.

Försök 1: 3/20 + 2 ord som var felstavade (5 minuters memorering)
Försök 2: 19/20, sista ordet var felstavat (3 minuter)
Försök 3: 20/20 (1 minut)
Övning 5
Jösses, vad det här gick trögt. Här skulle ord skapas från stavelser och jag gjorde som i exemplena att jag delade upp alla (nästan alla) ord i tre bilder. 15 sådana ord skulle memoreras med cicerometoden. Sammantaget tog övningen drygt 25 minuter. För att lära mig mina nya cieros så användes jag de jag skapade igår.

Försök 1: 1/15, fick fram totalt 6 associationsbaser (10 minuter)
Försök 2: 12/15, fick fram alla baser, men missade delar av ord (4 minuter)
Försök 3: 15/15 (2 minuter)

Övning 6-8
Inlärning av figurkoder 21-30. Detta gjorde jag i förväg

Övning 9
Memorera 30 tvåsiffriga tal med cicerometoden. Detta blev lite stressigt i och med att jag fick veta att jag behövde åka iväg och fixa en grej ungefär 15 minuter efter jag hade tänkt att börja. Så jag fick träna på att memorera snabbt!

Försök 1: 15/30 (4,5 minuter memorering)
Försök 2: 30/30 (2 minuter)


Måndag 15/6 Lektion 7
Det kändes tungt idag. Kanske för att jag började tidigare än vanligt idag och inte riktigt hunnit vakna. Hade svårt att få fram figurkoder som vanligtvis går snabbt och visualisering var svårt, i synnerhet att göra bilder stora. Kämpade mig igenom hela lektionen ändå.

Övning 1
Lektionen började tufft, i denna övning skulle totalt 71 ord (några var siffror) memoreras med lite olika metoder och sedan lagras på ciceros. Memoreringen tog väldigt lång tid tyvärr. Klarade det på mitt tredje försök. Totalt tog övningen 51 minuter.

Försök 1: 35/71, 22 minuters memorering
Försök 2: 60/71
Försök 3: 71/71

Övning 2
Nu skulle tjugo ord memoreras med ordningstal, alltså memorerades det direkt på figurkoder för 01-20. Hade svårt att få fram figurkoderna. Totalt tog övningen 13 minuter

Försök 1: 12/20, 5,5 minuter memorering
Försök 2: 20/20

Övning 3
Memorera 30 tvåsiffriga tal med cicerometoden. Gick lite långsammare än igår, men ändå helt okej. Totalt tog det 13 minuter. Tror inte att jag spenderade särskilt lång tid på kopplingar, mest att jag var tankspridd och hade svårt att få fram bilder.

Försök 1: 14/30, 6 minuters memorering
Försök 2: 30/30, 2 minuters memorering

Tisdag 16/6 Lektion 8
Idag gick sådär. Glad att jag tog mig igenom det iallafall. Blev uppdelat i ett förmiddags- och eftermiddagspass för att funka med schemat.

Övning 1
Här skulle ett stödbildssystem (med 50 bilder) för kommande övning, dessa stödbilder skulle memoreras på ciceros. Tog mig fyra försök.

Försök 1: ~20/50, memorerade i 6 minuter
Försök 2: ~45/50
Försök 3: 47/50, förväxlade en bild och två stavfel
Försök 4: 50/50

Övning 2
På stödbildssystemet ska ny Sveriges alla landskap och dess största städer memoreras på stödbilderna. Hade en lång paus mellan övning 1 och 2 så det var lite kämpigt att återkalla alla stödbilder. Övningen tog totalt 43 minuter. Tog en del tid att skapa bilder och fixera dem,

Försök 1: Ungefär 35/50. Lite fusk att det gick att chansa lite eftersom jag kände till landskapen
Försök 2: 50/50

Övning 3
Här skulle enbart nya figurkoder läras in.

Onsdag 17/6 Lektion 9
Övning 1
Dagens första övning var att memorera 40 tvåsiffriga tal med cicerometoden. Totalt tog övningen 20 minuter.

Försök 1: 20/40, memorerade i 6 minuter
Försök 2: 40/40, 3 minuters memorering

Övning 2
Här skulle 20 grupper om tre konsonanter memoreras på figurkoder. Gick rätt lätt att komma på bilder för att representera dessa. Totalt tog övningen elva minuter

Försök 1: 7/20, 4 minuters memorering
Försök 2: 20/20, 1,5 minuters memorering.

Övning 3
Nu skulle samma sak göras men istället för konsonanter var det tresiffriga tal som gällde. Här ges förslag på bilder. Totalt tog övningen 15 minuter.

Försök 1: 8/20, 3 minuters memorering
Försök 2: 17/20, 1,5 minuters memorering
Försök 3: 20/20, 30 sekunders memorering

Övning 4
Här skulle 20 påhittade ord memoreras med cicerometoden. Det var rätt tufft. Delade för det mest upp orden i flera bilder som jag kopplade samman. Totalt tog övningen 30 minuter

Försök 1: 2 helt rätt, 2 delar av ord, 8,5 minuters memorering
Försök 2: 15/20
Försök 3: 18/20, missade en del av två ord
Försök 4 alla rätt.


Övning 5
Inte slut än. Nu skulle 30 ord (lätta ord) memoreras med kedjemetoden.

Försök 1: 5/30, 3,5 minuters memorering
Försök 2: 30/30, 1 minuts memorering

Övning 6
Nu skulle jag bara lära mig figurkoder för 51-60.


Torsdag 18/6 Lektion 10
Missade tydligen att skriva efter lektionen i torsdags så nu skriver jag denna på söndagen (21/6). Kändes överlag som en rätt lugn lektion.

Övning 1
Första övningen var att memorera tio ord med kedjemetoden och hitta tre underbilder på varje bild. Detta var mest för att förbereda för nästa övning. Övningen tog totalt 3:23.

Försök 1 9/10, 80 sekunders memorering
Försök 2 10/10.

Övning 2
Memorera 30 tvåsiffriga tal på underbilderna som jag skapade i övning 1. När jag fått alla rätt skulle de även återkallas baklänges. Konstigt nog lyckades jag göra det snabbare baklänges än framlänges. Övningen tog totalt 15 minuter.

Försök 1 9/30, 4,5 minuter memorering
Försök 2 30/30, 1,5 minuter memorering
Försök 3 (baklänges) 30/30.

Övning 3
Likt förra övningen men nu skulle tio associationsbaser memoreras på ciceros och på varjes associationsbas skulle tre tvåsiffriga tal memoreras. När det blivit rätt skulle sekvens återkallas baklänges, vilket även denna gång gick fortare än framlänges.

Försök 1 10/40, 5 minuters memorering
Försök 2 35/40, 2,5 minuters memorering
Försök 3 40/40
Försök 4 (baklänges) 40/40


Övning 4
Figurkoder för tvåsiffriga tal 61-70.
Söndag 21/6 Lektion 11
Blev en paus i två dagar, midsommarplaner förstörde för minnesträning, men det kanske var bra att vila lite. Hade dessvärre rätt svårt att fokusera under lektionen idag.

Övning 1
Här skulle 25 ord memoreras med returmetoden. Tog totalt 13 minuter för att få alla rätt.

Försök 1 15/25, 6 minuters memorering
Försök 2 25/25, 1 minuts memorering

Övning 2
60 tvåsiffriga tal skulle memoreras med returmetoden. Det var kämpigt och det tog sin lilla tid att få de sista rätt, totalt 49 minuter.

Försök 1 12/60, 10 minuters memorering
Försök 2 52/60, 4,5 minuter memorering
Försök 3 56/60, 1 minuts memorering
Försök 4 60/60, 1 minuts memorering

Övning 3
I övning 3 skulle jag memorera 45 ord på figurkoder 01-45. Även detta gick trögt och i nästa sista försöker missade jag en som jag tidigare hade haft rätt på. Övning tog totalt 41 minuter.

Försök 1 9/45
Försök 2 30/45
Försök 3 44/45
Försök 4 45/45

Övning 4
Lära figurkoder 71-80, nu är jag nästan färdig med figurkoderna för tvåsiffriga tal :)


Måndag 22/6 Lektion 12
Började dagen med att göra lektionen, skönt att ha det gjort på morgonen. Denna lektion var rätt lugn i och med att det enbart var en stor memoreringsövning. Försökte öva lite extra på alla figurkoder på figurkoder.se och det gick helt okej, men fortfarande inte på reflexnivå.

Övning 1-2
Figurkoder för tal 81-90
Övning 3
Memorera 60 ord med ordningstal. Detta gick rätt bra ändå, trots att första omgångens memorering tog rätt lång tid. Framförallt hade jag problem med att få fram figurkoder ibland och även komma på bilder till de svårare orden. Övningen tog totalt 48 minuter.

Försök 1 17/60, 13 minuters memorering
Försök 2 51/60
Försök 3 60/60

Övning 4
Denna övning gick ut på att lära sig(?) figurkoder för alfabetet. Detta gjordes enbart genom att memorera en sekvens med figurkoder med kedjemetoden. Övningen tog totalt nio minuter.

Försök 1 21/29, 3 minuters memorering
Försök 2 29/29


Extra
Efter lektionen gick jag in på http://i.artofmemory.com/games/flashing-numbers för att memorera siffror. Körde två omgångar, båda med sex sekunder per tal.

Omgång 1. 10 tvåsiffriga tal. Fick 95% rätt (19/20 siffror), råkade göra fel på en figurkod vid memorering
Omgång 2. 20 tvåsiffrigal tal, Fick 75% rätt (30/40 siffror). Var rätt nöjd, tyvärr råkade jag hoppa över en cicero i memoreringen och så försökte jag rätt till det i efterhand. Borde bara börjat på ett nytt rum tror jag. Fick fel på nästa alla som jag försökte rätta till.


Tisdag 23/6 Lektion 13
Nästsista lektion på denna kursmodul är nu färdig och likt gårdagens lektion var det egentligen bara en stor övning. Kul att va färdig med figurkoder för siffror, känns som mängdträning med tävlings verktygen kommer bli roligare då :)

Övning 1
Här skulle jag bara lära mig figurkoder för tal 91-99, 00.

Övning 2
Memorera 99 ord med ordningstal. Det här gick förvånansvärt bra trots den stora mängden. Tog sin lilla tid såklart eftersom det var så många ord, bara återkallning tog över tio minuter per gång. Försökte vara snabb med memoreringen och tror själva kopplingstiden var kort, men fortfarande var det lite svårt att hitta figurkoder och hitta på bilder. Sammanlagt tog övningen 1 timmer och 19 minuter.

Försök 1 38/99
Försök 2 86/99
Försök 3 99/99

Missade att klocka memoreringstiden.

Övning 3
Figurkoder för månader. Det här kändes som de lättaste figurkoderna eftersom man verkligen använder något som symboliserar ordet.


Onsdag 24/6 Lektion 14
Sista lektionen på första modulen. Den var rätt stor och jag delade upp övningarna lite under dagen för att orka med. Gick rätt bra överlag, men är fortfarande otroligt långsam på att hitta figurkoder ibland, vilket gör att tiden drar iväg. För nog fortsätta öva :)

Övning 1
Memorering av 50 tvåsiffriga tal med returmetoden. Övning tog mig totalt 29 minuter, dumma figurkoder som göra att det tar lång tid :(. Det jag känner är att vissa figurkoder inte riktigt var bra att memorera tre bilder på eftersom de var svårt att få fram bra underbilder till dem. Tur att man inte ska göra så mer i framtiden :)

Försök 1 20/50, 14 minuter memorering
Försök 2 50/50, 4 minuter memorering

Övning 2-3
Memorera figurkoderna för alfabetet och välj ut tre underbilder på varje. Denna kedja gjordes i en övning för två lektioner sen så det var rätt lätt att memorera den nu! Om någon kommit på ett bra sätt att få fram tre underbilder på tornade får ni gärna säga till :)
(kanske kan man ha något i tornadon som den slitit upp?)

Övning 4
På stödbilderna från övning 2-3 skulle nu siffror memoreras. Tydligen fanns det inga siffror för Å, Ä och Ö, men det blev ändå rätt mycket att memorera, 78 tvåsiffriga tal. Höll på i totalt 53 minuter.

Försök 1 37/78, 20 minuter memorering
Försök 2 70/78
Försök 3 78/78

Övning 5
Det här var lektionens riktiga utmaning. Här skulle 99 tvåsiffriga tal memoreras med ordningstal. Ett av de större problemen här var att figurkoderna för tvåsiffriga tal redan använts som stödbilder tidigare under samma lektion, vilket gjorde att jag blandade ihop bilder från olika övningar. Dessutom lyckades jag av någon dum anledning skriva ut fel tal när jag såg en figurkod rätt många gånger. Återkallning och memorering av 99 tal tar ju en stund så totalt höll jag på i en timme och 43 minuter.

Försök 1 34/99
Försök 2 79/99
Försök 3 96/99 (här var mina fel enbart sådana jag klarat i båda tidigare försök och inte repeterat lika noggrant...)
Försök 4 99/99



Struntade i att göra övningar på träningssidan idag eftersom jag var trött och hade gjort det tidigare.
NiklasV
Posts: 33
Joined: Thu 26 May 2016, 16:14

Re: Journal NiklasV

Post by NiklasV »

Torsdag 25/6 Lektion 15
Kul att vara igång med första lektionen på modul 2 där man äntligen får memorera något relevant :) (bortsett från enbart övning). Den här lektionen är rätt lugn och det är skönt att vila lite eftersom jag känner mig ovanligt trött.

5 minutes random number:
67 rätt (memorerade 80). Försökte safea lite vilket är lite dumt tror jag så jag repeterade första raden direkt efter jag var färdig med den.

Random words
27 rätt, memorerade 30 ord bara. Borde fokusera mer på fart.

Känns lite fånigt att det är så mycket roligare att memorerar siffror från den hemsidan än när jag skulle memorera 99 ord i siffror i en lång lista igår.
NiklasV
Posts: 33
Joined: Thu 26 May 2016, 16:14

Re: Journal NiklasV

Post by NiklasV »

Fredag 26/6 Lektion 16
Rätt lugn lektion idag igen om jag jämför med modul 1. Memorering av några historiska händelser kändes kul :)
Var lite dålig på att repetera bilderna i minnet under dagen. Hoppade också över att göra random numbers av någon anledning och sen blev det inte gjort på resten av dagen heller.

Lördag 27/6 Lektion 17
Denna lektion var lite tuffare än gårdagens och det tog lite längre tid att memorera allt. Men i det stora hela gick det bra och jag var glad att se att jag kom ihåg allt från gårdagen :)

Tänkte köra random numbers idag, men sidan låg ner så det får bli någon annan gång (skönt för jag är helt trött i huvudet efter varit ute i solen idag).
NiklasV
Posts: 33
Joined: Thu 26 May 2016, 16:14

Re: Journal NiklasV

Post by NiklasV »

Måndag 29/6 Lektion 18
Tog paus en dag eftersom jag var så fruktansvärt trött under gårdagen, men jag såg till att göra lite mental repetition. Idag gick det rätt bra, kom ihåg allt som memorerats tidigare utan fel och det gick rätt snabbt att göra dagens lektion. Tog mig tiden efteråt att göra lite “styrketräning” för minnet.

Random numbers
Gjorde en omgång, memorerade 53 tvåsiffriga tal och fick 72 siffror rätt, dock inte 36 tvåsiffriga tal rätt. Dels för att jag råkade använda fel figurkod någon gång och för att jag hade tur någon gång när jag chansade.

Sen hade jag inte tillräckligt många ciceros kvar för att göra en hel omgång till, så jag måste nog skaffa några fler :)
Last edited by NiklasV on Tue 30 Jun 2020, 10:39, edited 1 time in total.
NiklasV
Posts: 33
Joined: Thu 26 May 2016, 16:14

Re: Journal NiklasV

Post by NiklasV »

Tisdag 30/6 Lektion 19
Lektionen fortsätter gå rätt smidigt, tog inte så lång tid att lära mig begreppen. Kanske för att jag gjorde det här momentet för ett par år sedan. Återkallningen av de tidigare begreppen har också gått bra!

Random Numbers
Precis som igår körde jag random numbers och han memorera 53 tvåsiffriga tal, kändes som jag hade mycket högre tempo idag, men hade stora problem med att hitta vissa figurkoder. Fick 63 siffror rätt.
NiklasV
Posts: 33
Joined: Thu 26 May 2016, 16:14

Re: Journal NiklasV

Post by NiklasV »

Onsdag 1/7 Lektion 20
Nu är halva modul 2 färdig och kul att få hålla på lite med språk, ser fram emot att lära mig det i nästa modul :)
Rätt lite att memorera idag och den första delen fick man träna på i sista uppgiften i och med att de “figurkoderna” återanvändes. Lite svårt, men gick bra.

Random words
Körde en omgång random words efteråt och nu tryckte jag verkligen på ordentligt (försökte köra snabbare än vanligt) och memorerade 63 ord på den tiden. Men tyvärr blev det bara 13 rätt, men kul att ändå försöka sig på så många. Känns dessutom extra bra i och med att memorering av hundra ord i förra modulen tog upp mot 20 minuter första omgången, men i det här tempot blir det gjort på ungefär åtta minuter.
NiklasV
Posts: 33
Joined: Thu 26 May 2016, 16:14

Re: Journal NiklasV

Post by NiklasV »

Fredag 3/7 Lektion 21
Lite fysiska konstanter, lösenord och formler stod på dagens schema. Känner mig rätt bekant med allt det jag fick lära mig så det blev lite fusk känner jag, behövde liksom inte hitta alla underbilder (eller ens några ibland) för att veta vad rätt svar skulle vara. Avslutade med random numbers.

Random Numbers

Memorerade 52 tvåsiffriga tal och fick 86/102 siffror rätt. Lite besviken på tempot, första minuten var jag färdig med i princip 20 tal, men sen tappade jag fokus. Det var dessutom de första som gick bäst när jag återkallade trots att jag la mindre tid på dem. Måste verkligen skaffa fler ciceros så att jag kan öva mer.
NiklasV
Posts: 33
Joined: Thu 26 May 2016, 16:14

Re: Journal NiklasV

Post by NiklasV »

Lördag 4/7 Lektion 22
Den här lektionen var ofokuserad. Satt på tåg och buss när jag gjorde den så måste nog repetera lite imorgon. Trots att jag var så trött också så gick det ändå rätt bra, kul att se att fokuset blir bättre.

Söndag 5/7
Blev ingen lektion på förmiddagen, får se om jag gör ett ryck i eftermiddag. Repteterade i vilket fall gårdagens och allt sen tidigare och körde en omgång random numbers.

Random numbers

Memorerade 58 tvåsiffriga tal, fick 58/118 siffror rätt.
NiklasV
Posts: 33
Joined: Thu 26 May 2016, 16:14

Re: Journal NiklasV

Post by NiklasV »

Måndag 6/7 Lektion 23
Gjorde lektion 23 som första sak idag, gick bra. Såg till att försöka återkalla och fixa alla luckor från lektion 22 också. Flöt på rätt bra, men kändes lite konstigt med ordningen av stödbilder när man memorerade faktatexten om bitningar i New York eftersom det inte gick vänster-höger uppifrån och ner. Men det gick rätt lätt att minnas ordningen ändå.

Random Words
Gjorde 5 minutes random words efter lektionen och memorerade 70 ord (nu börjar det likna något). Fick i och för sig bara 37 rätt (och 2 stavfel...). Är rätt nöjd med det resultatet!!
Post Reply