Journal (DianaComfy21)

Här kan du föra en egen journal över minnesträningen och läsa andras.
emilb
Posts: 21
Joined: Sat 14 May 2016, 14:56

Re: Journal (DianaComfy21)

Post by emilb »

Hej!

Eftersom ditt mål ändå är att klara de 24 första innan du åter börjar skolan, så tror jag att du smidigt kan fortsätta med språkmodulen som börjar med lektion 25. För jag antar att du även läser språk i skolan och när jag gjorde språk modulen så upplevde jag att det skulle varit lättare att göra de lektionerna fullt ut om jag hade ett språk jag faktiskt läste och hade studie material till. Man behöver inte läsa just ryskan som ingår i lektionerna (står i en instruktion någonstans). På så vis slår du två flugor på en smäll. Både fortsätta kursen och lära språk i skolan.
Hur det är med resten av kursen törs jag inte svara på, då jag själv inte är klar ännu. :)
dianacomfy21
Posts: 26
Joined: Sat 16 Jul 2016, 23:07

Re: Journal (DianaComfy21)

Post by dianacomfy21 »

Jaha! Tack så mycket, nu blev det tydligare!
dianacomfy21
Posts: 26
Joined: Sat 16 Jul 2016, 23:07

Journal (DianaComfy21)

Post by dianacomfy21 »

Är nu färdig med första kursmodulen, lektionerna 1-12. Nyss gjorde jag lektion 13, första lektionen i "Min data bas". Det var väldigt annorlunda, väldigt mycket information. Det verkar som om det kommer ta tid att memorera dem, och få ordning på siffersystemet. 1.2.4? Jag har ingen aning... :( Jag får väl ta och memorera dem tills imorgon då jag antagligen kommer att behöva dem till lektionen...
Någon som har tips på hur jag kan få ordning på allt det där? Just nu känns det väldigt överväldigande.

Jag har väl inget annat att säga, återkommer när jag kommer att tänka på något mer.
Simonadolfsson
Posts: 86
Joined: Thu 30 Jun 2016, 17:14

Re: Journal (DianaComfy21)

Post by Simonadolfsson »

Hur går det?

Det finns ett citat som jag verkligen gillar "Du är inte dina tankar" (läst i Henrik Fexeus bok "Konsten att få mentala superkrafter") med innebörden att känslan av att databasbyggandet är överväldigande, bara är tankar som du har. Dessa tankar kan du dirigera om och ändra. Istället för överväldigande så är det en utmaning. Om du minns visualiseringsövningen som föreslogs i början av kursen så skulle du visualisera hur ditt liv var efter 60 lektioner. Visualisera detta igen. Visualisera även hur du kan dra en slumpmässiga siffra mellan 1.1.1-4.6.5 (säg 2.5.3) och veta hur du ska ta dig genom databasen för att komma fram till blomjorden och veta hur man säger röd, bok, trädgård, höst, titta, skicka och hals, på japanska.

Om du visualiserar på detta sätt varje gång det känns överväldigande, så kommer du ändra inställning till att det är roligt och lärorikt så kommer det gå vägen!
dianacomfy21
Posts: 26
Joined: Sat 16 Jul 2016, 23:07

Re: Journal (DianaComfy21)

Post by dianacomfy21 »

Tack @Simonadolfsson!
För att svara på din fråga så måste jag säga att det är mycket bättre nu, tog nästan en timme att få ordning på fjärde nivån. Var tvungen att skriva om stödbilderna så att de skulle passa in i bilderna jag visualiserat. Boken som du pratar om ska jag definitivt läsa! Jag tror jag har hört om den innan. Sådant som har med tankar och känslor att göra tycker jag är väldigt intressant. Jag brukar ibland tänka på hur det kan/ kommer att vara med ett "superminne". Jag brukar titta på youtubeklipp som andra som har gått kursen gjort och höra om hur de har det. Sedan läser jag också berättelser om det. Det verkar så fantastiskt!
Jag antar att allt är en fråga om att vänja sig. Människor har en tendens att dra sig undan när något är obekvämt eller annorlunda. Jag tror nog att det är det som är problemet.
dianacomfy21
Posts: 26
Joined: Sat 16 Jul 2016, 23:07

Re: Journal (DianaComfy21)

Post by dianacomfy21 »

@Emilb
Hej Emil!
Jag har Spanska som moderna språk i skolan. Eftersom jag snart börjar 9:an (18:de augusti) så kommer jag att ha Nationella Prov i ämnena, det inkluderar även Spanska, och jag ligger så pass bra till att min lärare sade att om jag klarar de nationella proven väldigt bra så kan han se till att jag kan gå spanskalektionerna med åk 2 i gymnasiet. Det är det jag har sett mest fram till det här i Mind Academy. Om jag kan prata, skriva och läsa Spanska utomordentligt så har jag ingen anledning att gå första Spanskakursen och ändå få poängen för den och kanske ta en till kurs om det är möjligt eller koncentrera på annat. Så jag tänker definitivt fortsätte med lektionerna även när skolan börjar. Men anledningen till att jag är lite tveksam är för att jag måste ge 110% i skolan och gå ut med utmärkta betyg av flera anledningar.

Men jag antar att med lite planering och moral så kan nog vem som helst fixa det!
Förresten, vilken lektion är Ni på??
Simonadolfsson
Posts: 86
Joined: Thu 30 Jun 2016, 17:14

Re: Journal (DianaComfy21)

Post by Simonadolfsson »

Du börjar nian?! När jag började nian var det counter-strike, snus och folköl som gällde. Kul att du börjat så här tidigt! Riktigt imponerande. Oerhört häftigt. Att lära sig hur man lär sig snabbast och effektivt i din tidiga ålder, det är det inga många som har den lyxen.

Boken kan verkligen rekommenderas.

Jag har precis börjat med språkmodulen :)
dianacomfy21
Posts: 26
Joined: Sat 16 Jul 2016, 23:07

Re: Journal (DianaComfy21)

Post by dianacomfy21 »

@simonadolfsson
Haha, du verkar väldigt förvånad över att jag fortfarande är i grundskolan!
Jag har alltid varit ansvarig när det kommer till studier. Jag älskar skolan och allt nytt man får lära sig varje dag! Det gäller bara att minnas det livet ut nu ;) .
Datorspel är inte riktigt min grej, jag sitter mest och läser. :)
Men det finns också nackdelar med att börja så tidigt. För det första så är min allmänbildning inte lika stor som din, du vet en hel del som jag än inte lärt mig, du har varit på flera platser och hört flera ord som jag inte har... Men en sak som inte har med åldern att göra är att vi alla kan lära oss, det är det som är det mäktiga :D .
Jag kan knappt vänta tills jag kommer till språkmodulen!
dianacomfy21
Posts: 26
Joined: Sat 16 Jul 2016, 23:07

Journal (DianaComfy21)

Post by dianacomfy21 »

Lektion 14 & 15
Väldigt annorlunda från de första 1-12 lektionerna. Går väldigt snabbt och är mycket intressant att se hur det går. Dock så hinner jag inte repetera eftersom mina lektioner är på kvällen (den enda stund som jag kan sitta ostörd).
Kan det komma att påverka mig negativt?? Jag kan väl repetera nästa dag? Behöver ju bara huvudet eller hur? ;)

Anyways
Gjorde ansiktena i lektion 15 och kom ihåg namnen väldigt bra trots att det stod att man skulle ha fel!! Woohoo! :lol:
Men det är en sak jag undrar över... När det gäller att memorera årtal och händelser... T.ex Lektion 14) Timur invaderade Indien och ockuperade Delhi år 1398, när man ska memorera det så är det bara 398, Timur, Indien & Delhi som ska memoreras, tänk så glömmer man om det var Indien eller Delhi som ockuperades, speciellt när man inte är så bra på historia (som jag). Finns det något som jag kan göra åt saken.

Sen så vet jag inet om någon annan har problem med att ladda ner Memorization Master, men när jag laddade ner den på min dator så är det bara redigeringsbara filer, lite som word document med en massa siffror och bokstäver. Det är inget program som man kan gå in på... Finns det något som man kan göra åt saken? Min dator är en Asus, kanske så stödjer inte min dator denna typ av filer? Jag vet inte, får väl hålla på med Memorization Master på internet tills dess...

Skulle vara VÄLDIGT tacksam om någon kunde hjälpa?
Mattias
Webbplatsadministratör
Posts: 611
Joined: Thu 11 Jun 2009, 11:03

Re: Journal (DianaComfy21)

Post by Mattias »

Hej DC21,

Jag har inte hört från någon annan om det problemet tidigare angående PC-versionen av Memorization Master, så jag tror inte att det är själva programmet. Finns det möjligen någon vass datorkunnig i din närhet som kan titta på det? Det bör bara vara att installera som ett vanligt PC-program.
/M
Post Reply