Martins journal

Här kan du föra en egen journal över minnesträningen och läsa andras.
Post Reply
martinolin
Posts: 142
Joined: Tue 14 Jul 2015, 12:19
Location: Lund

Martins journal

Post by martinolin »

Jaha då var det dags! Första stegen på resan att klara 60 lektioner är tagna!

Hittade hit genom att börja läsa boken "Vägen till Mästarminne" och gjorde en del av övningarna där innan jag tog tag i att anmäla mig här.

Målet är som sagt fixa alla 60 lektionerna och försöka snitta 4-5 per vecka. Vill gärna vara klar med de viktigaste delarna i kursen innan min nästa termin sätter igång :)

Lite resultat då... Eftersom jag gjort lite övningar i boken så trodde jag väl att jag skulle fixa någon siffra på start-testet, men jag skrapade ihop hela 0%! Bra att man fick rimliga förväntningar direkt :lol:

Lektion 1:
Tog nästan 3 timmar effektiv tid, och då stannade jag klockan en del. Hjärnan var som urkramad tvättsvamp efteråt...

Övning 1 - Kedjemetoden... Inte en favorit måste jag säga. 13 fel första försöket, 5 fel andra men sen satt den. Tog lång tid!

Övning 2 - Ryska dockor, helt ok! 5 fel första, sen satt den, men tog också lite tid.

Övning 3 - Cicero, ah favorit! Jag var lite rädd för denna, eftersom jag fastnat på den i boken, mest för "rädslan att skapa felaktigheter", men den här var ju klockren! Gick snabbt och lätt att fixa stödbilderna. 1 fel första försöket, sen lyckades jag hoppa över en stödbild på andra försöket, men tredje satt det!

Övning 4 - Associationer... Hm, återigen kommer rädslan att göra fel, tänk om jag inte kommer ihåg associationen, hur kom jag hit, det känns fel och vad gör jag här, och varför tänker jag på flytväst? Men till sist så fick jag ihop en tillräckligt lång kedja... 4 fel första försöket och satte det på andra.

Övning 5 - Gick helt ok, men behöver helt klart jobba lite mer med det. Blev inga direkta fel, men jag hade jobbat lite med dessa från boken.


Lektion 2
Behövde ta en paus mitt i eftersom vi fick middagsgäster, men totalt landade jag på ca 1 timme och 15 minuter. Men beror nog mycket på att jag jobbat lite med figurkoderna redan innan (men jösses att aNeMon ska vara så jäkla svår att visualisera).

Övning 1 - Kedjemetoden - min nemesis! Första försöket 15 fel av 30... Ner i skorna igen :shock: , sen 1 fel efter reparation och satte den på 3e försöket... Hm, är det så att första omgången mest är en "komma i stämning"-försök? :idea:
Kanske ska köra lite mental träning-tekniker innan nästa övning :lol:

Övning 2 - Ryska dockor, yes! 2 fel på första försöket! Framsteg! Men sen 3 fel? Vad? Tog en genväg... :? Men satte på tredje. Tre verkar vara en trend ser jag.

Övning 3 - Cicero - nailed it direkt, och då tog jag det verkligen inte lugnt tyckte jag, men antagligen så var jag inte så supersnabb som jag vill tro :lol:

Övning 4 - Association... 1 fel på första försöket, sen rätt. Kändes helt ok!

Övning 5 - Figurkoder. Dessa hade jag nött en del innan så de känns ok, men behöver få mer reflexmässighet i det känner jag. Anemonen är fortfarande skum alltså.

Övning 6 - Memorera siffror, 4 fel första försöket, sen korrekt på två första raderna. På kommande två rader så blev det 3 fel, och sen korrekt.


Känns som det går framåt, och ser fram mot nästa övning! Men nu ska jag ut och resa några dagar, så den får nog dröja till på lördag...

Ett bra tips för er andra är en app som heter "Flashcards Deluxe" till iPhone... Istället för att göra egna kort så har jag dem i telefonen. Lätt att skapa listor med saker att repetera, och man kan lägga in bilder om man vill.

Ett annat tips kan ju vara att fotografera sina cicero-bilder, så kan man lätt arbeta med att förtydliga visualiseringen av dem.
martinolin
Posts: 142
Joined: Tue 14 Jul 2015, 12:19
Location: Lund

Re: Martins journal

Post by martinolin »

Behövde dela upp den här lektionen pga sen kväll. Första delen gick snabbt och lätt, övning 1-4.

Men som vanligt, kedjekoppling går jättefel i början. Inte ovanligt att jag har hälften fel eller mer. Andra omgången sitter det nästan, och tredje brukar vara rätt.

Övning 1 var ganska "enkel", men tog 3 försök. Ca 20 minuter. 14 fel första försöket, 1 fel andra och sen rätt.

Övning 2 gick väldigt bra faktiskt. Tog totalt 10 minuter, och fick helt rätt på andra försöket. Att associera abstrakta ord till symboler gick bra, problemen var mer baserade på kedjekopplingen än associeringen. Framförallt valde jag två associationsbilder som blev för lätta att blanda ihop och så jag missade 3 bilder i avkodningen.

Övning 3 tog 5 minuter och två försök, och hade bara ett fel första omgången. Den var ganska kul :)

Övning 4 tog nästan en halvtimme. Kodning genom konsonanter var besvärliga, och sen skulle man använda kedjemetoden. Hade problem både med kopplingarna (5 fel) men framförallt avkodningarna (11 fel) första gången.
Andra försöket så hade jag 1 fel, relaterat till kedjekopplingen, och försök 3 blev rätt.

Sen började helvetet, med övning 5. Den tog nästan 35 minuter, med tre försök.
Första försöket hade jag 16 fel, mest pga kedjemetoden, men också för att det tog tid att hitta bilder.
Jag insåg också vid avkodningen att jag överhuvudtaget inte hade en susning om vad jag skapat för bild till en viss kombination alls. Det var helt blankt. Hade jag missat en rad, eller hade det bara försvunnit? Vet inte.
Reparerade och andra försöket gick ganska bra. Missade ordningen på två kopplingar (ständigt denna kedjemetod!) och satte den på tredje försöket.

Sen kom övning 6. Som jag svor och slet mitt hår och var arg :)
17 fel bara på kopplingar i första försöket, och 6 avkodningsfel. Väldigt svårt att hitta ord som kunde bli bilder ibland. Kan man bygga ut orden åt båda hållen? Eller bara ett håll? Gjorde bara åt ett håll, men det tog tid. Säkert 30 minuter.
Andra försöket mycket bättre, 2 fel, 1 koppling och 1 avkodning. Tredje försöket satt det.

Övning 7 hade jag gjort innan via boken, så det blev mest en snabb repetition, men nyttig. Det sitter fortfarande inte reflexmässigt alla koderna, men de finns där.

Övning 8 läste jag för snabbt i början och blev helt tokig för att det inte gick att klara det, men när jag läste i lite mer normalt tempo så gick det bra.

Övning 9 att memorera med cicoro blev ett kärt återseende, och hade ett fel första försöket och satte det på andra.

På det hela taget en väldigt väldigt svår lektion, dels pga kedjemetoden men också pga det abstrakta i det hela. Avkodningen var heller inte helt enkel.

Sen hjälpte det inte att min sambo pratade med sin släkt över Skype på övning 5 och 6 - jag har aldrig lyssnat så noga på tjeckiska som under just dessa övningar (och jag förstår inte ett ord!)

Den här övningen tog på krafterna totalt sett tog den nog en bit över 4 timmar, hoppas nästa känns lite enklare :D
martinolin
Posts: 142
Joined: Tue 14 Jul 2015, 12:19
Location: Lund

Re: Martins journal

Post by martinolin »

Lektion 4

Tog totalt 1.45 effektiv tid (men ca 2.5 totalt). Sen kväll, så var lite luddig i huvudet på slutet.

Övning 1
Började med 17 fel - ständigt denna kedjekoppling! Sen 3 fel och sen rätt. Totalt 25 minuter.

Övning 2
Totalt 20 minuter, med 6 fel, 1 fel, sen rätt

Övning 3
Tog endast 5 minuter, med 2 fel sen rätt. Bilden på "Varberg" blev ju inte så kul :lol:

Övning 4
Krävde 15 minuter, och var skum. Hade problem med avkodning på hitte-på-orden ett tag, men sen klickade det till i huvudet och det flöt på.

Övning 5
Denna var kul, men jag blev osäker om det var 6 sekunder totalt per ord (monknipak), eller 6s per koppling, dvs 18s totalt. Men körde på så fort det gick och fick 7 fel första gången. Andra försöket gick bra däremot.

Övning 6
Koder för 20-30 har jag redan gjort, så den gick väldigt fort. Kort repetition på 1 minut.

Övning 7
Körde igenom ganska fort, ca 2 minuter tog det.

Övning 8
Också ganska snabbt, ca 4 minuter.

Övning 9
Tog 10 minuter att få 15 fel på första försöket, men på det andra så gick det bra.

Var en kul lektion, lite saker som ramlade på plats i huvudet. Några frågor som dök upp också. Ser fram emot nästa!
martinolin
Posts: 142
Joined: Tue 14 Jul 2015, 12:19
Location: Lund

Re: Martins journal

Post by martinolin »

Lektion 5 - Kul! Utmanade och svårt, men kul!

Övning 1 tog ca 1h5min och tre försök. Efter första försöket så kändes det ganska hopplöst, lyckades knappt komma mer än två-tre steg ner i kedjorna, men andra försöket så blev någon av dem helt rätt, och på tredje satt det. Wow! Att kunna memorera den mängden, med så olika metoder, och baserat på så olika info? Kul :)

Övning 2 hoppade jag över eftersom jag jobbat med figurkoderna innan

Övning 3 och 4 gick på någon minut utan problem.

Övning 5 tog ca en kvart, och hade 8 fel på första försöket sen rätt. De figurkoder som jag hade problem med var de som jag känner att jag inte har klockren visualisering på. Får jobba lite mer med dem alltså!

Ser fram mot nästa lektion! Men nu, sova! Skönt :)
martinolin
Posts: 142
Joined: Tue 14 Jul 2015, 12:19
Location: Lund

Re: Martins journal

Post by martinolin »

Lektion 6...

Vilka Cicero-bilder ska man använda? Känns fel att använda de första man gjort? Kommer de att frisläppas igen?

Det gick ju inte att göra stödbildssystemet på 10 minuter! Tog snarare 30, och kändes omöjligt tills jag kom att jag skulle kontrollåterkalla de olika sekvenserna efterhand inte alla på slutet. Jobbig övning, men sen satt den.

Landskapen var kul, men lite besvärligt ibland att hitta bra bilder. Tog också ett tag, ca 1 timme innan jag fick rätt på det. Totalt 3 försök på återkallningen.

Figurkoder var gjorda sen innan, men nu har jag ingen buffert längre, så nu måste det börja nötas igen!

Sen att memorera siffror med kedjemetoden var en mardröm. Det tog sjukt lång tid och blev fel hela tiden kändes det som. 36 fel på första försöket, typ 15 på andra... Kanske hela poängen är att visa att så bör man inte göra (och ge mängdträning) :)

Nu kallar sängen!
martinolin
Posts: 142
Joined: Tue 14 Jul 2015, 12:19
Location: Lund

Re: Martins journal

Post by martinolin »

Den här var lite knepig, kanske mest pga trötthet och helt annan miljö (ute och reser).

Totalt tog den 165 minuter, dvs 2h45min. Trögt!

Övning 1 - tog 35min och var rätt ok. Kedjemetod, så 3e försöket ok.

Övning 2 - Tog en kvart och ordnade sig på 2a försöket.

Övning 3 - Tog en kvart och blev rätt direkt.

Övning 4 - Usch... Fick stora problem här, men hade tagit en paus så det var väldigt sent. Tog över en timme att få ordning på denna. Lyckades sätta ut fel på cicero-bilderna, så sen fick jag flytta runt och få rätt på det och det blev rörigt. Men till sist så... Räcker att man glömmer sätta ut en bild så är allt snett och det såg jag först på slutet när jag bara hade 2-3 bilder kvar.

Övning 5 - Tog ca 20 minuter och blev rätt på andra försöket. Rätt ok att få ihop den här kedjan.

Övning 6 - Nya figurkoder för mig, så det tog en liten stund, och det är långt ifrån reflexmässigt. Behöver jobba på dessa några dagar. Nu kommer resterande koder att ta tid. Behöver nog verkligen försöka sätta alla dessa så snart som möjligt för att inte sakta ner lektionstempot.

Övning 7 och 8 - Gick hyfsat, men hackade lite på 40+ koderna. Mer övning behövs.
martinolin
Posts: 142
Joined: Tue 14 Jul 2015, 12:19
Location: Lund

Re: Martins journal

Post by martinolin »

Lektion 8 - Den här lektionen gick ganska bra, blev klar med ca 20 minuter tillgodo.

De första 3 tog ca 20 minuter och gick helt ok. Övning 4 tog ca 15 minuter och blev rätt på andra försöket. Övning 5, där man skulle köra baklänges blev rätt direkt på ca 4 minuter.

Övning 6 tog 20 minuter och blev nästan helt rätt direkt, bara 1 fel. Cicero-bilder är bra!

Övning 7 tog ca 20 minuter, och kändes helt ok.

Övning 8 tog ca 2 minuter, kändes bra.

Övning 9 tog ca 7 minuter, och insåg att 51-60 inte satt så bra! Mer repetition behövs!

Övning 10 - kedjemetoden... Två försök idag bara! Framsteg! 8 fel första försöket.

Kul att se framstegen man gör, längtar efter att kunna omsätta detta mer i praktiken :)
martinolin
Posts: 142
Joined: Tue 14 Jul 2015, 12:19
Location: Lund

Re: Martins journal

Post by martinolin »

Lektion 9

Kul men svår! Märker att jag inte hunnit träna figurkoder så bra som jag borde. Men man vill hålla uppe tempot samtidigt! Men figurkoderna måste ju göras... Bara att nöta, nöta och nöta!

Övning 1 - 15 min och helt rätt direkt.

Övning 2 - totalt 47 min, rätt på andra försöket

Övning 3 - Rätt på 2a försöket och totalt 30 minuter

Övning 4 tog 10 minuter (har flashcards redan i min app som jag har förberett)

Övning 5 tog 5 minuter

Övning 6 tog 7 minuter och var inte alls något flyt! Träna figurkoder är ett måste!
martinolin
Posts: 142
Joined: Tue 14 Jul 2015, 12:19
Location: Lund

Re: Martins journal

Post by martinolin »

Var jättetrött! Helt omöjligt att få ordning på figurkoder med någon reflexmässighet, så det tog tid!

Övning 1 - 30 minuter... Rörigt
Övning 2 - 4 minuter, kändes supertrögt i huvudet
Övning 3 - 15 minuter, tröttheten gjorde att även gamla reflexmässiga koder var tröga och svåra att få fram

Övning 4 - kvällens ljusning, 9 fel första försöket, sen helt rätt. Tog ca 30 min.

Övning 5 - 4 fel första försöket sen rätt. Tog ca 15 minuter. Skoj att sitta mitt i natten och visualisera Zombies... :D

Behöver verkligen nöta figurkoder. Och sova.
martinolin
Posts: 142
Joined: Tue 14 Jul 2015, 12:19
Location: Lund

Re: Martins journal

Post by martinolin »

Lektion 11...

Alldeles för trött. Inget funkar. Det tar tid, allt blir fel och man blir nerslagen. Avbryter och gör om någon annan dag. Sensmoralen blir att inte vara trött, för då försvinner allt fokus och det goda humöret. Alla figurkoder - borta, all koncentration - borta.

Övning 3, att koda nummer tog nästan 1 timme, eftersom jag behövde göra mentalt tecknande på över hälften av koderna, och när man sen i övning 4 skulle memorera på figurkoder så fick jag slå upp dem igen. Och sen fick jag 50 rätt vid återkallningen.

Nej, sova är medicinen, och sen göra om och göra rätt.
Post Reply