Martins journal

Här kan du föra en egen journal över minnesträningen och läsa andras.
DrWho
Posts: 217
Joined: Tue 03 Jan 2012, 00:32

Re: Martins journal

Post by DrWho »

Hej Martinolin!

Jag känner igen det där med att vara trött efter resa och jobb. Tricket är att hitta något med detta som är så rewarding att du gör det no matter what. Jag började för flera år sedan och har haft ups and downs. Klarade av att koppla 1000 figurkoder och glömde sedan allt. Det hände för att jag gjorde det till ett tvång, inte ett nöje. Vet att du tycker det låter konstigt att beskriva detta memorerande av figurkoder som ett nöje men jag tycker det är kul!

Det som driver mig är känslan av framgång, att ha kopplat x nr av fakta och sedan kunna återkalla dem - det ger mig en sån fantastisk känsla och gör att jag vill fortsätta. Ända sedan jag tog min första lektion har jag sett framemot nästa, det har varit kul och jag har sett vilka vinster jag kan ha privat av det.

Jag har legat nere nu sedan förra sommaren och startade precis, de senaste dagarna, igen då jag insett vilken enorm fördel jag kan ha av detta i mitt jobb. Jag repeterade upp de tvåsiffriga figurkoderna (som jag trodde jag hade glömt) på ett dygn och gav mig sedan på de tresiffriga koderna. Något som jag aldrig trodde jag skulle tycka om då jag hade det så jobbigt med dem sist. Anledningen till att det går som en dans nu är att jag ser en praktisk applikation till det i mitt privatliv.

Jag har inte kunnat köra någon nyinlärning de senaste dagarna på grund av nattjobb och sjukdom men jag har ändå kört dem i huvudet med jämna mellanrum. Det faller sig naturligt för mig och jag tycker som sagt att det är kul.

Det tar tid innan den mentala repetitionen sitter. Det ÄR frustrerande i början men ge inte upp. Om du fortsätter och tragglar dig igenom det så kommer det finns en belöning på andra sidan och den smakar GOTT :D.

Lycka till med lektionerna!

Hälsn
Cecilia
martinolin
Posts: 142
Joined: Tue 14 Jul 2015, 12:19
Location: Lund

Re: Martins journal

Post by martinolin »

Tack för uppmuntran! Den behövs just nu :)

Jag känner igen det du beskrev. Jag njöt av lektionerna, av att lära mig, och att komma ihåg. Men det är den mentala repetitionen som är det svåra för mig.

Sen har jag ännu inte riktigt kunnat börja applicera detta i "verkligheten", även om jag ska börja nu - har lite att studera inför en kurshelg, så lika bra att sätta igång!

Men mitt stora problem är motivationen nu när jag känner att repetitionen havererar. Det är inga problem att lägga tid på att lära sig och att ha kul i lärandet. Men om jag inte litar på att det kommer att sitta så faller motivationen fort som tusan.

Håller som sagt på att försöka få en nystart, men jag måste erkänna att det tar emot något enormt.

Ska nog börja mjukt med lite MM, typ 20 siffror... Hoppas på OK resultat :D
martinolin
Posts: 142
Joined: Tue 14 Jul 2015, 12:19
Location: Lund

Re: Martins journal

Post by martinolin »

Så jag började lite mjukt igen med MM. 20 siffror. Tänkte ta 6s, men insåg att det skulle vara för långsamt. Måste erkänna att jag blev klart nöjd med resultatet efter en månads uppehåll. Det enda jag gjorde var att gå igenom Cicero-bilderna innan. Har också för några dagar sen gått igenom alla figurkoderna en gång.

Fortsatte att göra några fler MM av bara farten... Så lite kul var det :)

18/20, 4s - Wow, bra resultat :)
30/30, 3s - Yay!
35/40, 3s - Hakade upp mig på en Cicero på slutet, så växlade plats på två avkodningar. Annars bra.
41/50, 3s - Började bli lite ofokuserad. Dags att vila och klappa mig själv på axeln!

Lyckades gå igenom 140 av mina 230 Cicero, med ganska högt tempo och klart godkänt resultat. Insåg att vissa figurkoder var i behov av repetition och att jag behöver fortsätta nöta MM.

Ska jobba upp glädjen och nöjet i memoreringen och MM igen, och sen med lite positiv energi i bagaget ge mig i kast med mental repetition igen :)
DrWho
Posts: 217
Joined: Tue 03 Jan 2012, 00:32

Re: Martins journal

Post by DrWho »

Hej igen!

När den mentala repetionen havererar för mig brukar det vara pga dålig inlärning från början. Så jag skulle råda dig att göra precis som du har gjort -börja med några få koder (ex 20 :D ) och repetera dem tills det sitter. Du kommer komma upp i dina 100 figurkoder innan du hinner blinka!
martinolin
Posts: 142
Joined: Tue 14 Jul 2015, 12:19
Location: Lund

Re: Martins journal

Post by martinolin »

Jaha, då försöker vi igen :)

Var nog åtminstone ett år sedan jag var här. Försöker använda detta i vardagen men måste erkänna att det inte är så enkelt. Något hindrar mig mentalt från att få det att flyta på.

Så, jag tänkte börja ta tag i att göra MM, och arbeta vidare med egna minnesblock och framförallt min nemesis - mental repetition!

Men kul och inspirerande att läsa vad alla andra håller på med här!

MM de senaste tre dagarna:
19/20, 4s
25/30, 4s
32/40, 4s
44/50, 4s
51/60, 4s
23/30, 3s
69/100, 4s

Måste erkänna att det var oändligt mycket bättre än vad jag någonsin kunde tro. Ska försöka att höja ribban och jobba igenom så många som möjligt av mina cicero-bilder (bara lyckats repetera de 140 första av 240) och bygga vidare så jag har 300. Ska försöka arbeta ner tiden också, och framförallt, inte fokusera på resultat utan på Att Göra!

Har totalt 13 lektioner kvar på kursen, men det får vänta ett litet tag till. Men det kommer!
martinolin
Posts: 142
Joined: Tue 14 Jul 2015, 12:19
Location: Lund

Re: Martins journal

Post by martinolin »

Gick igenom alla mina Cicero idag, men sent och trött:

92/150, 4s (mer välanvända Cicero)
20/80, 4s (första gången på dessa)
martinolin
Posts: 142
Joined: Tue 14 Jul 2015, 12:19
Location: Lund

Re: Martins journal

Post by martinolin »

Dagens MM

158/230, 4s - Alla Cicero, nice!
Märker fortfarande att vissa figurkoder inte kommer fram så reflexmässigt, och att vissa cicero-positioner inte är helt ok. Men jag missar inga positioner iallafall, vilket är bra. Började bli lite svårt med koncentrationen runt 200 bilder, men det gick att ta sig igenom det ändå.

Nya cicero-bilder
22/30, 4s - Helt ok, med tanke på att det var helt nya cicero-bilder. Dessutom lyckades jag skriva fel i avkodningen på en bild. Kodade dessutom en figurkod fel, men jag avkodade den rätt (fast fel)...

Totalt 260 Cicero-bilder nu, dags att jobba vidare med att befästa dem, ändra tempot i bilderna, och utöka antalet.
martinolin
Posts: 142
Joined: Tue 14 Jul 2015, 12:19
Location: Lund

Re: Martins journal

Post by martinolin »

Ont om tid som vanligt, men försöker med MM då och då:

31/3
75/260 på 3s, med mycket koncentrationsproblem och svårigheter med figurkoder.

Idag
73/260 på 3s, men visade sig att jag kommit lite snett, så egentligen +82 (suck)
Dock osäker på vissa figurkoder som jag måste jobba lite mer med. Dock klar förbättring sen senast.

Ser att jag mentalt får problem lite mer än halvvägs och tappar fokus, men det blir bättre för varje gång. Försöka hålla uppe tempot och köra MM oftare.

I övrigt så försöker jag använda detta i vardagen, men har som vanligt svårt med den mentala repetitionen. Ser dock små framsteg vilket är härligt.

Har inte lyckats använda detta konsekvent i vardagen, utan det är mer när jag studerar och jag har tid att strukturera information så det passar mig. Behöver ta steget till att det blir "spontant".

Om någon har tips för hur man gör det, så tar jag tacksamt emot detta!

Lektionerna får vänta ett tag till.
martinolin
Posts: 142
Joined: Tue 14 Jul 2015, 12:19
Location: Lund

Re: Martins journal

Post by martinolin »

Vi kör igen, nu när sonen är lite äldre... börjar väl inte från noll helt, men den mesta information jag lagt in har fallit bort då mental repetition inte gjorts. Sifferkoderna sitter ok dock.

Körde MM för att komma igång:
19/20, 6s
42/50, 4s
4/10, 4s (egentligen 68/100, pga felsteg i Cicero-bilerna)

Var lite för trött för sista omgången egentligen, men nöjd med de två första, och helt ok med sista pga tröttheten.
martinolin
Posts: 142
Joined: Tue 14 Jul 2015, 12:19
Location: Lund

Re: Martins journal

Post by martinolin »

Blev en snabb MM igår endast, 102/140 på 4s. Helt ok!

Ska se om det blir tid för att göra lektioner, och isåfall fundera på om jag ska starta om eller köra vidare där jag fastnade senast.
Post Reply