Martins journal

Här kan du föra en egen journal över minnesträningen och läsa andras.
martinolin
Posts: 142
Joined: Tue 14 Jul 2015, 12:19
Location: Lund

Re: Martins journal

Post by martinolin »

Lektion 37 - ryska skämt... Underhållande men skämten är ungefär på samma nivå som i de första 24 lektionerna :D
martinolin
Posts: 142
Joined: Tue 14 Jul 2015, 12:19
Location: Lund

Re: Martins journal

Post by martinolin »

MM 124/200, 3s - kändes riktigt dåligt och okoncentrerat. Kom fel i avkodningen också, men kom på mig själv efter ca 15 steg. Så egentligen 12 mer rätt... Men ändå sisådär.
martinolin
Posts: 142
Joined: Tue 14 Jul 2015, 12:19
Location: Lund

Re: Martins journal

Post by martinolin »

Lektion 38 klar!

Kul, nu är man tillbaka till struktur och ordning och memorera information :)
martinolin
Posts: 142
Joined: Tue 14 Jul 2015, 12:19
Location: Lund

Re: Martins journal

Post by martinolin »

MM 115/205, 3s - lite bättre än väntat - var lite seg, druckit någon öl, och satt i ett rum fullt med människor som ibland försökte prata med mig... Så helt ok under omständigheterna!
martinolin
Posts: 142
Joined: Tue 14 Jul 2015, 12:19
Location: Lund

Re: Martins journal

Post by martinolin »

Lektion 40 klar!

Den här var kul!

Jag blev dock osäker på vilken teknik som skulle användas vid detaljmemorering av information runt Bobbies. Det blev en mix av associationsbaser och returmetod/kedjeteknik med cirkelreferens. Det kändes ok just då.

Det var också väldigt intressant intressant att gå igenom texten om Dam med de tre olika metoderna. Att fokusera på bilder under tiden gjorde att jag fick ganska klara, om än inte alltid kopplade och användbara bilder. Väldigt mycket av informationen, mer än jag trodde, kunde återkallas redan med första metoden. Med andra metoden så var det i princip bara årtal som jag inte klarade av att återkalla helt korrekt, men jag kunde ange ungefärliga perioder. Tredje metoden gav ganska exakt återkallande inklusive detaljinformation.

Väldigt intressant att reflektera över detta, och förstå vilka olika metoder och nivåer som kan användas i olika sammanhang. För långtidsmemorering så antar jag att man åtminstone måste ha en sekvens av bilder, som man kan lägga in i sitt stödbildssystem, så att det kommer med i mental repetition.

Jag jobbar ganska hårt på att försöka få en rutin på mental repetition, men jag tycker det tar väldigt mycket tid, och jag har svårt att få bort inre prat. Också väldigt dålig på inre tecknande av nya figurkoder. Märker också att jag väldigt ofta "börjar om" i repetitionen, och att vissa delar nästan aldrig repeteras.
martinolin
Posts: 142
Joined: Tue 14 Jul 2015, 12:19
Location: Lund

Re: Martins journal

Post by martinolin »

MM 158/210, 3s - bäst änsålänge, men kändes inte helt stabilt. Inga sekvensfel dock, utan endast enstaka missar, som flest 3 i rad. Några figurkoder som inte var helt reflexmässiga heller, men som funkade på andra försöket.
MM 7/20, 1s - stresstest på de minst använda cicero, förväntan var ungefär 0 rätt... Så helt ok :)
martinolin
Posts: 142
Joined: Tue 14 Jul 2015, 12:19
Location: Lund

Re: Martins journal

Post by martinolin »

Lektion 41

Trevlig lektion, jag gillar historia och romarriket :)

Hade dock lite funderingar efteråt: Varför använder vi en hel Cicero-bild med 6 underbilder istället för 1 underbild, kopplar alla styckenas stödbild med dockmetoden och sen kedjemetoden på textstyckena? Så gjorde vi ju i lektion 39/40 och det kändes lite mer "strukturerat". Framförallt att använda cirkelreferens/returmetod.

Sen är det alltid intressant att se vad som anses vara relevant exakt information som behöver kodas. Där tänker jag uppenbarligen helt annorlunda och vill gärna koda mer än vad lektionerna tycker.

Men jag måste erkänna att snabbt går det inte... Känns ganska långt bort att man ska kunna göra detta "on the fly" med reflexmässighet. Men det är väl träning, träning och åter träning antar jag :)
martinolin
Posts: 142
Joined: Tue 14 Jul 2015, 12:19
Location: Lund

Re: Martins journal

Post by martinolin »

Tänkte pressa mig lite mer idag, så backade antalet siffror i MM till 100. Och sänkte tiden till 2s. För att göra det lite enklare för mig så gick jag faktiskt för ovanlighetens skull igenom alla figurkoder i huvudet innan jag började - visade sig vara smart. Två sekunder är tokigt snabbt och man förlorar lätt fokus.

MM 69/100, 2s - kändes bra i början sen helt plötsligt stressade jag iväg och insåg att jag kommit fel i sekvens, och fick acceptera att jag missade några, hoppade till nästa "rum" och synkade med indexnummer i MM och kom rätt på det igen. Detta hände ett flertal gånger och jag insåg vid avkodning att jag ändå lyckats hoppa över en position. Lyckades dock korrigera detta och få ordning på avkodningen ändå ganska väl. Resultatet blev mycket bättre än det kändes måste jag säga!

MM 72/100, 2s - kändes också konstigt och kom lite fel ibland men lyckades rätt till det. Märker att vissa koder, och framförallt vissa positioner är inte så stabila. Ska jobba lite ordentligare med dessa tror jag.

Arbeta lite med de minst använda Cicero också, lite långsammare dock.

MM 26/30, 3s - väldigt nöjd! Var dock lite ofokuserad så kändes att denna skulle egentligen kunna varit bättre.

Sen vill jag börja använda parallellstrukturen till sifferkoderna, och där brukar jag ha mycket problem. Så dags att börja nöta dem med MM också! Men det hinner jag inte just nu...
martinolin
Posts: 142
Joined: Tue 14 Jul 2015, 12:19
Location: Lund

Re: Martins journal

Post by martinolin »

Den här övningen har tagit mig flera dagar, med ganska mycket arbete varje dag. Grundmemoreringen med stycken och paragrafer gick relativt lätt. Även memoreringen av de förberedda styckena gick helt ok.

Däremot så var memoreringen med lite mer avancerade bilder (Bula och server bråkar om makaron...) helt sjukt svår. Enormt svårt att få till vettiga bilder på detta, enormt svårt att få bra avgränsningar, enormt svårt att få till kopplingar till kommande bilder och enormt svårt att avkoda efteråt. Tog också väldigt, väldigt lång tid att genomföra kodningen. Det kändes inte som att så avancerade bilder skulle kunna fungera för mig alls, men dagen efter började de kännas helt ok.

Att koda själv, att hitta rätt associationsbas, att välja rätt information, var skitsvårt. Tar enormt mycket tid, tar helt stopp i huvudet. Behöver varje gång jag ska fortsätta gå igenom tidigare, och reparera, och känner inte att jag litar helt på den befintliga kodningen. Allt detta gör att det känns enormt svårt att fokusera ordentligt, vilket gör att det tar längre tid.

Men det är ju såklart det som vi måste kunna börja göra själva, och göra ganska enkelt. Det blev enklare efter hand helt klart, men det var en enormt tung insats. På det hela taget en enormt krävande lektion, för ändå ganska "lite text". Gör mig nervös för framtida lektioner :)

Det känns som den här lektionen är lite av en "barriär" - när man klarat den så har man på något vis lyckats förstå lite mer avancerade kodningar, lyckats koda enorma informationsmängder själv, och förstå vikten av att välja sin ambitionsnivå i memoring av information.

På det hela taget en väldigt bra och givande lektion - men sjukt krävande :)
martinolin
Posts: 142
Joined: Tue 14 Jul 2015, 12:19
Location: Lund

Re: Martins journal

Post by martinolin »

Lektion 42 var det. Har inte orkat/hunnit med någon MM under tiden...
Post Reply