Martins journal

Här kan du föra en egen journal över minnesträningen och läsa andras.
martinolin
Posts: 142
Joined: Tue 14 Jul 2015, 12:19
Location: Lund

Re: Martins journal

Post by martinolin »

Lektion 43!

Försökte göra den här så snabbt som möjligt eftersom jag insåg att jag var långsam och lite för perfektionistisk i den föregående.

Det gick sisådär... Uselt resultat på återkallningen, Jag fick i princip nästan göra om hela övningen. Märker att jag är lite osäker på hur jag ska fixera bildkopplingen jag skapat på ett effektivt och snabbt sätt.

Och hur ofta bör man jobba med återkallning? Som nu, så gjorde jag inga återkallningar alls under memoreringen och det satte sig inte alls.

Mycket att fundera på! :)

Oh, och som några sagt - mycket manipulativ information!
martinolin
Posts: 142
Joined: Tue 14 Jul 2015, 12:19
Location: Lund

Re: Martins journal

Post by martinolin »

Övning 44

Fokus på snabbhet här. Snabba kopplingar och ta mig igenom fort.

Första återkallningen gick väldigt bra. Över hälften satt som de skulle. Bytt plats på två stycken bilder. Reparera och återkalla igen - helt rätt.

Förvånad över hur snabbt och lätt det gick när jag pressade mig.

Känner dock fortfarande att hur det är kodat i lektionen, och vilka bilder jag vill använda, och även hur mycket info jag vill koda, är ganska annorlunda.


Vad gäller bildmemorering - kul och enkelt! Kändes som en ganska kraftfull metod.


Totalt sett en ganska trevlig och snabb lektion. Att pressa mig på kopplingarna och inte bry mig om hur bra de blir funkade mycket bättre den här gången.

Kul att se!
martinolin
Posts: 142
Joined: Tue 14 Jul 2015, 12:19
Location: Lund

Re: Martins journal

Post by martinolin »

MM 10/110, 2s - wow uselt. Men insåg snabbt att jag kommit snett redan i kodningen, så försökte hitta var jag kom fel under avkodningen men lyckades inte. Om jag räknar efter hur det varit om jag kommit rätt i kodningen så hade jag haft 84 rätt extra... Men ett flertal sekvens fel som jag fortfarande inte vet riktigt var de dök upp.

Cicero-sekvensen sitter uppenbarligen inte tillräckligt väl för det här tempot. Behöver nöta mer. Figurkoderna var dock in princip OK. Det var en som jag inte fixade på reflex dock osäker på vilken.

Mer träning på MM behövs!
martinolin
Posts: 142
Joined: Tue 14 Jul 2015, 12:19
Location: Lund

Re: Martins journal

Post by martinolin »

Lektion 45
Gick ganska bra, inga större problem att få ihop detta. Blev ganska upphackad så blev inte lika stort fokus att göra det snabbt men lyckades ändå få upp tempot en hel del tyckte jag.

Har massa funderingar om strukturer och hur jag ska arbeta med memorering på ett smart sätt.

Hur "flyttar man" informationsblock som man tycker hör samman? Framförallt om de ligger direkt på en Cicero som i det här fallet med lektion 45.

Vad är smartast för att göra temporär/spontan memorering ur strukturperspektiv, för att sen kunna välja "plats" för det?


MM 64/110, 2s - trött och ofokuserad. Men bättre än förra gången. Fast inga sekvensfel här som räddar upp det, utan här var det smågrupper om 1-3 som bara var fel helt enkelt.

MM 86/110, 3s - rejält trött men flöt på ganska bra trots allt. Behöver jobba dagligen, inte var tredje dag eller så. UTspridda ströfel, inga sekvensfel - bra.

MM 4/10, 1s - nyaste cicero så något rätt alls känns ok :)

Märkte på MM att jag börjat göra fel i mina cicero-sekvenser på ett flertal ställen. Var tusan kom det ifrån? Inte konstigt att jag kommer snett på det hela tiden. Gick igenom dem i huvudet innan MM och hittade något ställe som jag aldrig missat förut.
martinolin
Posts: 142
Joined: Tue 14 Jul 2015, 12:19
Location: Lund

Re: Martins journal

Post by martinolin »

Försöker trycka in lite MM...

MM 73/100, 3s - tja... behövde ha en kort diskussion mitt i alltihopa och lyckades hålla koll på var jag var och koda någon bild. Helt ok :)
malcolm
Posts: 16
Joined: Thu 09 Jan 2014, 10:44

Re: Martins journal

Post by malcolm »

73 av hundra e inte illa pinkat. Hur ofta och hur målmedvetet kör du MM? Är det alla tesultat/tester du ä du lägger upp eller bara vissa "utvalda" sessioner?
Jag testade idag att köra en stor-sekvens och flera små sekvensker om antingen 20 eller 30 siffror för att vänja mig vid sällan använda cicero-bilder. Känns dumt att slösa bort mitt "referens-resultat" på att använda cicero-bilder jag sällan utnyttjar. Då kan det vara bäst att vänja sig in vid de nya på lättsammare MM-sessioner. Är det dumt att tänka så tror du?

Pax!
martinolin
Posts: 142
Joined: Tue 14 Jul 2015, 12:19
Location: Lund

Re: Martins journal

Post by martinolin »

Nej, jag är ganska nöjd med resultaten, men har tyvärr tappat lite av regelbundenheten. Jag postar alla resultat här som dagbok.

Jag tyckte själv det var nyttigt att köra alla mina cicero varje dag, så det blev tex ibland en sekvens om 100, och två sekvenser på 50. Körde samtliga mina Cicero, varje dag, i olika typer av längd och tider.

Just nu är det ganska mycket att göra, så jag är glad om jag lyckas köra en gång var tredje dag...
martinolin
Posts: 142
Joined: Tue 14 Jul 2015, 12:19
Location: Lund

Re: Martins journal

Post by martinolin »

MM... gör för sällan, men svårt att hinna. Försöker köra igenom så mycket som möjligt idag.

Har inte lyckats vara seriös med parallell-sekvensen till siffrorna. Den går inte så bra heller. Sitter fortfarande fast på de 20 första och har svårt att ha en fixerad sekvens.

MM 21/60, 5s - siffersekvens. Missade två olika stödbilder (11 och 15), vilket är annorlunda än de jag brukade missa. Så kanske framsteg. Vissa bilder var riktigt skarpa och tydliga, men de flesta kändes som gissningar. Behöver få sekvens och bilder på plats så att detta funkar. 5s är mycket när sekvensen sitter, men inte mycket alls när man är osäker.

MM 76/150, 3s - cicero, tokigt trött. Kom snett, borde haft 26 rätt till. Ändå inte ett bra resultat. Har tappat en den både i fokus, trygghet i cicerosekvens och figurkoder. Men kanske mest beror på tröttheten.

MM 47/80, 3s, men borde haft 4 till. Gick totalfel i sekvensen och glömde bort ett helt rum, men kom på det efter 5 steg.

Ligger rejält back med lektionerna också, men vet inte hur jag ska lyckas hinna med någon den närmsta tiden. Behöver omprioritera lite verkar det som.

Trötthet och dåligt fokus är största boven just nu. Ont om tid att göra. Fokuserar mest på att försöka få till mental repetition.
martinolin
Posts: 142
Joined: Tue 14 Jul 2015, 12:19
Location: Lund

Re: Martins journal

Post by martinolin »

Lektion 46
Tog lite tid, mest pga trötthet. Tog också tid att komma till skott, pga många olika anledningar.

Helt ok, ganska kul. Bra strategi att bygga upp skelett så här av informationsstruktur. Sånt jag vill förstå så jag kan bygga upp dessa själv :)
martinolin
Posts: 142
Joined: Tue 14 Jul 2015, 12:19
Location: Lund

Re: Martins journal

Post by martinolin »

Haft ganska motigt, men ska komma igång igen.

Efter resan till Tjeckien, så kom man tillbaka till jobb och massa måsten som tog enormt med energi och till sist så blev det ingen ork och energi över till minnesträningen.

Har också märkt att jag har enorma problem med den mentala repetitionen, vilket får mig att bli frustrerad, irriterad och ganska uppgiven. Det har också gjort det svårare för mig att ta tag i träningen igen, för det har ärligt talat kännts meningslöst att lyckas memorera något, känna att det sitter bra under de första dagarnas repetition, och sen inte känna att det är andvändbart i längden - vilket ju var hela poängen med detta för mig.

Detta är något jag behöver diskutera med Mattias, för det är ett enormt hinder i träningen.

Men det är dags att börja med träning igen. Ska ge mig på MM och lektionerna igen hoppas kunna göra en del framsteg under juluppehållet.
Post Reply