Hans väg mot ett mästarminne

Här kan du föra en egen journal över minnesträningen och läsa andras.
Post Reply
flurres
Posts: 48
Joined: Wed 27 Jun 2012, 21:11

Hans väg mot ett mästarminne

Post by flurres »

Körde lektion nr. 6 igår. Den gick segt för att min koncentration svek mig. Hitintills från första lektionen har jag märkt en stor skillnad att visualiseringsförmågan och koncentrationen har ökat! Ser man från den synvinkeln så var nog gårdagen bara en dipp! Ryskadockmetoden har jag ganska svårt för. Någon som har tips på hur man får objekt att se betydligt mindre ut i förhållande till det ena objektet? Tillexempel en liten bil på en stor gaffel? Jag antar oxå att övning ger färdighet, så det borde gå bättre om någon vecka :)

Hursomhelst så började jag om kursen från början. Därav en ny tråd så att det inte skulle bli så rörigt.
Idag blir det lektion nr. 7 alltså :)
Linn
Posts: 52
Joined: Wed 02 Oct 2013, 15:21

Re: Hans väg mot ett mästarminne

Post by Linn »

Halloj!

Det är som du säger mycket övning som gäller för att sätta teknikerna, men tänk på att när du zoomat in kraftigt på en del av objektet och placerar ut nästa objekt, försök lägg märke så mycket som möjligt till beröringsytorna av de båda objekten, t.ex. om du sätter bilen mellan två piggar på gaffeln - hur motorhuven möter den raka linjen på en av piggarna. Då är det lättare att sen se bilen liten i förhållande till den utzoomade gaffeln. :)

/Linn, Mind Academy
flurres
Posts: 48
Joined: Wed 27 Jun 2012, 21:11

Re: Hans väg mot ett mästarminne

Post by flurres »

Tack för tipset Linn! Delvis så var det nog det jag gjorde fel men också att jag har svårt att visualisera två objekt samtidigt (doh!) fast det brukar gå enklare efter att jag är uppvärmd. Antar att det bara är att öva fram det!

Hursomhelst, lektion 7 gick bra! Kom nästan ihåg varje koppling på första genomgången. Har märkt att mitt fokus har blivit liite bättre, fast fortfarande en lång väg att gå till den nivå som jag vill ligga på! Delade dock in lektionen i två delar. Haft kass sömn på sistone så orken och motivationen har inte varit på topp. Ska försöka göra lektion nr 8 imorgon.

Som Oscar nämnde, vore roligare om vi på forumet pushar och peppar varandra mer! ;)

Glöm inte att övning ger färdighet ;)
flurres
Posts: 48
Joined: Wed 27 Jun 2012, 21:11

Re: Hans väg mot ett mästarminne

Post by flurres »

Efter ett långt uppehåll (sömn problem) så har jag börjat med lektionerna igen. Gjorde lektion nr 7. Alla övningar satt som en smäck! Mindes dock 'grep' istället för 'högaffel'. Annars var allting rätt, förutom några missar på de abstrakta orden. Nu måste jag bara komma ifatt med 100 cicero bilder så är jag på barnan!
dreamqueen
Posts: 29
Joined: Mon 10 Nov 2014, 18:09

Re: Hans väg mot ett mästarminne

Post by dreamqueen »

Hej! Jag har precis börjat och är helt ny.
Jag blir glad av att se att folk som av olika anledningar har tider i livet när de inte kan öva, kommer igen. Att det inte är världens prestige i att köra alla 60 lektioner på 60 dagar. Bom. Att många av oss har våra dippar och att man då kommer igen.
Jag var lite tveksam till att skriva offentlig journal här i forumet, tänkte först att jag skriver en privat, tänkte att det skulle vara så pinsamt om man av nån anledning inte kör ända i mål. Men så tänkte jag att: va fasen. Glad att jag gjorde det och glad att se att det peppas och stöttas.
/Suzanne
flurres
Posts: 48
Joined: Wed 27 Jun 2012, 21:11

Re: Hans väg mot ett mästarminne

Post by flurres »

Hej Suzanne! Jo skammen den som ger sig! ;) Dessutom, när man läser andras journaler så märker man att ens egna problem är normala. Vilket gör att det känns lättare att fortsätta med lektionerna.

Lektion 8 och 9.

Lektion nr 8 gick väldigt bra! Gjorde lite väl säkra kopplingar och därav tiden. Fick nästan full pott när jag återkallade!
Lektion 9 gick trögare. Svacka i dagsformen kanske :p Även fast jag ser kopplingarna otydligt vid återkallande så minns jag infon ändå. Antar att god sömn förbättrar minnet överlag.

Att göra tills nästa lektion. Utöka cicero-bilder så att jag är redo för MM i nästa kursmodulen.

Det tycks vara ganska många som är aktiva nu.
Krossa allt motstånd mina klasskamrater! :)
Post Reply