Minnesträning-Jimmie

Här kan du föra en egen journal över minnesträningen och läsa andras.
jimmie-rissanen
Posts: 16
Joined: Sun 29 Jun 2014, 20:44

Minnesträning-Jimmie

Post by jimmie-rissanen »

Hej! Jag har precis startat min resa mot ett mästarminne, och är inne på min tredje lektion. Jag Ser här i forumet att det är många som har skrivit en journal, och jag fick faktiskt oerhört mycket hjälp av tidigare studenter. Jag tackar för det, och tänkte att jag faktiskt också ska göra en egen tråd där jag beskriver mina mål och hur jag tänker använda gms. Jag har tidigare läst Mattias bok, vägen till mästarminne, och fastnade helt i detta sedan dess. NU har jag äntligen fått tiden att räcka till och börjat med minnesträningen på riktigt.

Jag är 23år, och har aldrig gillat att lära mig de skolan ville lära ut. Har alltid haft lätt för mig i skolan, vilket jag förstår varför nu när jag vet hur minnet funkar. På senare år har jag börjat att läsa om sånt jag faktiskt är intresserad av, och har nog aldrig lagt så mycket tid på plugg som nu! Anledningen till att jag började med Gms är för att jag vill kunna komma ihåg det jag läser, och faktiskt kunna ha nytta av det. Jag har börjat så 1000 möjligheter med mitt nya minne, och kan nästan inte koncentrera mig på lektionerna bara för jag sitter och fantiserar om framtiden.... Måste jobba något oerhört på min koncentration!

Några av det konkreta målen jag har med mitt mästarminne är:

Att kunna använda mitt minne i mitt jobb och lära mig alla adresser som finns i mitt närområde. Jobbar som brandman, och detta underlättar något grymt om man kan hela kartan i huvudet.

Jag har också lite av en hobby, eller extrajobb. Då jobbar jag som bartender, och jag har som mål att kunna memorera alla klassiska drinkar och cocktails, samt att kunna ta 20 plus beställningar i huvudet. Rätt så smidigt.

Jag är också väldigt intresserad av att lära mig nya språk. Därför kommer mitt liv efter mina 60 lektioner att bestå av åtskilliga projekt. Språk öppnar många dörrar, och detta ser jag som en oerhörd möjlighet!

Nu när man har börjat skriva här också så är man ju illa tvungen att slutföra med stil. Gillar lite extra press. Jag kommer till en början att jobba stenhårt med de mentala övningarna, och köra minst tre lektioner i veckan.

Ser fram emot detta äventyr!

// Jimmie
Linn
Posts: 52
Joined: Wed 02 Oct 2013, 15:21

Re: Minnesträning-Jimmie

Post by Linn »

Vilka ambitioner Jimmie - häftigt! Ser framemot att följa utvecklingen. :)

/Linn, Mind Academy
ivarson
Posts: 55
Joined: Wed 02 Jul 2014, 01:26
Location: Lidköping

Re: Minnesträning-Jimmie

Post by ivarson »

Det är ju skitbra att du har mål och fantiserar om framtiden.
Jag är också rookie (lektion 5), läste och Vägen till mästarminne och blev såld.

man kan bli lite avtrubbad av alla övningar, och det är det bra att peppa sig själv med sina ambitioner
jimmie-rissanen
Posts: 16
Joined: Sun 29 Jun 2014, 20:44

Re: Minnesträning-Jimmie

Post by jimmie-rissanen »

Kul att se att folk tittar in här :) jag är lite av en idrottsnörd, och har alltid hållit på med det. Det har gjort att man är ganska nog med att sätta upp mål. När man också delar med sig av dessa på ett forum såhär sätter man en annan press på sig själv, och därmed ökar chansen att lyckas!

Ja det kan bli lite mycket när man väl sitter där och kör övningarna. Hjärnan bara hoppar runt mellan tankar. Läste om något som kallas "monkeybrain", vilket är namnet på detta fenomenet inom meditation. Tror tyvärr jag lider av det :P haha
jimmie-rissanen
Posts: 16
Joined: Sun 29 Jun 2014, 20:44

Minnesträning-Jimmie

Post by jimmie-rissanen »

Hej Hej!
Jag har jobbat en hel del sedan jag sist skrev här, och inte kunnat träna som jag velat. Mina jobb gör att jag kan vara väldigt trött när jag kommer hem, och de va väldigt svårt att träna då märkte jag. Jag har nog börjat med lektion fyra minst fem gånger, haha. Men nu ska jag nog titta lite realistiskt på min situation, och göra övningarna när jag har tid bara. Mitt största problem är att fokusera, utan tvekan. Därför ska jag försöka att ladda med teknikövningarna och lite meditation nu under den "värsta" semestern! Sen kör jag igång så fort det blir lite tid över igen. Känns bättre att göra det verkligen stenhårt än att sprida ut det.

Önskar er alla trevlig memorering i solen! haha
jimmie-rissanen
Posts: 16
Joined: Sun 29 Jun 2014, 20:44

Re: Minnesträning-Jimmie

Post by jimmie-rissanen »

Hej.

Nu är det dags igen. Jag har varit borta från träningen under lång tid nu. Har inte helt släppt det helt, men har inte kört fler lektioner. Nu är jag efter många om och men på banan igen hoppas jag! Det här med fokus har ju varit min stora brist, och jag har hoppat runt och gjort massa projekt jag är sugen på. Det funkar bra, men jag kommer alltid fram till samma slutsats. Jag behöver denna kursen för att kunna fokusera, thats it. Ett superminne är ju verkligen en rätt nice sidoeffekt på det sen ;)

Startade på lektion 1 igen idag! Målet är att göra en lektion om dagen nu då jag har semester.

Resultatet idag kändes kul. Jobbade med en metronom i lurarna och lite tjat från flickvännen som störningsmoment.

Knäckte allt på ungefär en timme och fick resultaten:

1.21/25
2. 24/25
3. 25/25
4. 18/20

Stay tuned for more!
jimmie-rissanen
Posts: 16
Joined: Sun 29 Jun 2014, 20:44

Lektion 2

Post by jimmie-rissanen »

Då va det dags igen! Krigade igenom andra lektionen nu på morgonen. Känner verkligen skillnad i koncentrationsförmågan på för och eftermiddagar. Det verkar som min hjärna går i ungefär 500km/h på morgonen, så det va svårare idag. Jag använder en app som heter headspace för att lära mig att hålla fokus och bara må lite gött. Någon som har erfarenhet av den? Jag tycker det är grymt. Man förstår verkligen vad dom menar med moneymind inom meditation! haha

Men tillbaka till lektionen. Idag var det lektion 2 som stod på schemat. Kändes väldigt svårt att hålla fokus på bra bilder. På något sätt så ser jag allt ganska otydligt, och ofta inte så "egna" bilder. Det kan nästan bara vara en tecknad bild ibland, men försöker undvika det.
Har även svårt att skilja bort bakgrunden när jag gör cicero bilder. Kan liksom bara stå mitt i rummet och titta på bilderna på håll typ. Tycker det är svårt att zooma in. På något sätt så funkar det ändå, men förstår inte riktigt varför. Känner att ibland så har man jätte dåliga bilder, men får bra resultat ändå. Ska väl inte klaga ;) haha

Övning 1 gick åt H%&€?!)!)?te. 13/26
2. 25/25
3. 10/10
4. 10/10

Har väldigt mycket lättare för ryskadock-metoden.
krigade igenom dessa 4 på 30 min och nu blir det figurkoder i solen!

Peace
jimmie-rissanen
Posts: 16
Joined: Sun 29 Jun 2014, 20:44

Letion 3

Post by jimmie-rissanen »

Hej! Efter en vad jag vill kalla ganska intensiv lektion så är jag äntligen färdig. Eller nästan iaf. Har gjort alla övningar utan dom som har med nya figurkoder att göra. Tar dom senare tänkte jag! Det blev faktiskt 2 timmar utan dom...

Hade en väldigt dålig dag kan man säga. Måsta verkligen öva upp min visuaiseringsförmåga. Det är som att bilderna inte är tydliga. När jag måste göra allt till ord från ingenting, så blir det mycket tänkande, och det känns som att det ibland leder till att man glömmer av att koppla.

Mycket svåra kodningsövningar idag, och det märks att man behöver träna på det! fick alldeles galet dåligt resultat sista övningen... snackar typ 2 av 26.. haha

Annars så verkar jag ja lite svårt att koncentrera mig som vanligt, så allt är som det ska.

1. a 11/29 b 27/29
2. 15/18
3. 11/12 (skrev otur istället för talet 13)
4. 13/17
5. 13/27 (satte alla andra gången utan problem. Böjar bli svårt med kodningen nu.)
6. 2/26 Här tappade jag det mesta av fokus som fanns kvar. Av alla kodningar så satte detta verkligen stopp i huvudet! Ser fram emot att utveckla denna delen av träningen. Behöver jobba lite med sitt ordförråd och kreativitet. Kul!

Åter igen lite figurkoder för mig i solen. Haade
wyzec
Posts: 235
Joined: Tue 04 Jan 2011, 23:18
Location: Linköping

Re: Minnesträning-Jimmie

Post by wyzec »

Hej Jimmie,

först och främst tycker jag att dina resultat ser riktigt bra ut - målet är inte att ha alla rätt vid första försöket, det är så det ska vara. Sedan kände i varje fall jag att det i början av kursen ofta var alla möjliga 'barnfel' - otydliga bilder, bilder som inte ville vara stilla och problem med avtagande koncentration. Ett tips är att inför lektionerna, så länge det behövs, köra några mentala teknikövningar. Sedan ÄR de första 12-13 lektionerna väldigt mastiga - varje lektion är en prestation i sig skulle jag hävda. Belöna dig själv!

De mentala teknikövningarna hittar du här:
http://svenska.pmemory.com/ovningar/mentalteknik

/Henrik
jimmie-rissanen
Posts: 16
Joined: Sun 29 Jun 2014, 20:44

letion 4

Post by jimmie-rissanen »

Hej!

Tack Henrik. Jag har faktiskt kollat på dom en del, och de hjälper att göra teknikövningarna. Körde även några övningar från boken mästarminne. Det är nog det jag kämpar mest med, att visualisera sort och bra, samtidigt få det att fastna. Blir lite osäker om jag gör rätt också på vissa övningar med cicero. Känns som att jag inte kan släppa bakgrunden, utan att jag har svårt att plocka ut stödbilden för sig och använda den. Men de kommer väl.

Krigade på med lektion 4 idag. Gick hyfsat, och det är riktigt kul när man känner att man börjar förstå. Får fortsätta att öva mycket på figurkoder och visualiseringsövningar!

1. 13/30
2. 16/20
3. 12/12
4. 9/20
5. 7/15

Blandade lite ord och läten här och var, men det går framåt! Svårt att koda om med konsonans.
Post Reply