Jonas' träningsjournal

Här kan du föra en egen journal över minnesträningen och läsa andras.
Jonasjiang
Posts: 69
Joined: Mon 02 Aug 2021, 20:14

Re: Jonas' träningsjournal

Post by Jonasjiang »

Tjo!

Idag på förmiddagspasset påbörjade jag lektion 18. Det är roligt och går bättre och bättre! Idag blev jag dock ganska trött i huvudet av sådan intensiv memorering, så nu ska jag ta en paus och gå en promenad.
Jonasjiang
Posts: 69
Joined: Mon 02 Aug 2021, 20:14

Re: Jonas' träningsjournal

Post by Jonasjiang »

Eftermiddagspasset fortsatte med memorering och konsolidering av olika figurkoder. Hjärnan är helt klart trött, men å andra sidan har jag kört mer fokuserat, intensivt och längre studiepass idag :)

Styrketräning (5 min word): 21 (21 correct)
Figurkoder siffror: (00-99) 1.1 sek
Bokstäver: 0.9
Veckodagar: 0.6
Månader: 1.1
Tresiffriga figurkoder (de jag kan i rätt ordning): 2.0
Jonasjiang
Posts: 69
Joined: Mon 02 Aug 2021, 20:14

Re: Jonas' träningsjournal

Post by Jonasjiang »

God förmiddag!

Nu på förmiddagspasset slutförde jag lektion 18. Riktigt roligt att börja memorera användbar information på det här sättet!
Jag har börjat öva på att återkalla genom att bara kolla igenom bilderna, vilket är ovant och går långsamt. Men mycket bra träning!
Jonasjiang
Posts: 69
Joined: Mon 02 Aug 2021, 20:14

Re: Jonas' träningsjournal

Post by Jonasjiang »

På eftermiddagspasset fortsatte jag med memorering av figurkoder och övningar.

Styrketräning (5 min numbers): 0 (64 correct, 4 fel)
Figurkoder siffror (00-99): 1.1 sek
Tresiffriga (de jag kan): 1.6
Bokstäver: 0.6
Veckodagar: 0.8
Månader: 0.7
Jonasjiang
Posts: 69
Joined: Mon 02 Aug 2021, 20:14

Re: Jonas' träningsjournal

Post by Jonasjiang »

Hej!

Idag på förmiddagspasset påbörjade och genomförde jag lektion 19. Kul! Jag trodde att det skulle vara svårare och ta längre tid att memorera koncept på det sättet, men det gick snabbt och var lätt. Emellertid var det svårt och ovant att återkalla den formen informationen, så jättebra träning! Ser fram emot nästa lektion! :P
Jonasjiang
Posts: 69
Joined: Mon 02 Aug 2021, 20:14

Re: Jonas' träningsjournal

Post by Jonasjiang »

På eftermiddagspasset fortsatte jag med memorering av tresiffriga figurkoder; det går sakta men säkert framåt.

På styrketräningen började jag idag med att bara använda två sekunder för att skapa kopplingar; det gick mycket mycket fortare (jag fick med många fler ord) men samtidigt mycket mycket sämre eftersom jag är ovan och jag missade och glömde bort många kopplingar + blandade ihop nya ciceros (igen!) :lol: Men på't igen bara!

Alltså:
Styrketräning (5 min word): 0 (21 correct, 30 fel, 28 som jag ej kom ihåg)
Figurkoder siffror (00-99): 1.2 sek
Tresiffriga (ca 100-137): 2.3
Bokstäver: 0.7
Veckodagar: 0.7
Månader: 1.1
Jonasjiang
Posts: 69
Joined: Mon 02 Aug 2021, 20:14

Re: Jonas' träningsjournal

Post by Jonasjiang »

Hallå igen!

Nu på förmiddagspasset har jag påbörjat lektion 20. Superkul att börja lära mig metoder för främmande språk - inte minst japanska som jag gärna skulle lära mig mer av i framtiden.

Återkallningen av definitioner från tidigare "astronomi"-lektion är svår märker jag. Detta behöver jag träna mer på!
Jonasjiang
Posts: 69
Joined: Mon 02 Aug 2021, 20:14

Re: Jonas' träningsjournal

Post by Jonasjiang »

På eftermiddagspasset fortsatte jag med styrketräningen och memorering av tresiffriga figurkoder.
Styrketräningen går bättre och bättre! Jag håller i med två sekunder/koppling, så jag bommar en del, men helt klart lättare och lättare.

Styrketräning (5 min word): 11 (35 correct, 7 ej ihågkomna)
Figurkoder 00-99: 1.2 sek
Tresiffriga: 1.8
Bokstäver: 0.7
Veckodagar: 0.7
Månader: 0.9
Jonasjiang
Posts: 69
Joined: Mon 02 Aug 2021, 20:14

Re: Jonas' träningsjournal

Post by Jonasjiang »

Tjohej! Då var det dags igen!

På förmiddagspasset avslutade jag lektion #20. Kul med fler metoder för att lära in tecken. Det ska bli intressant att se hur man kan göra med mer avancerade tecken, såsom kinesiska, som innehåller mycket mer information än en japansk hiragana. Det blir så småningom...

Jag har även påbörjat memorering av de resterande hiragana-tecknen; kul att fixera allihopa när jag ändå är igång! Som bra extraträning, tänker jag mig.
Jonasjiang
Posts: 69
Joined: Mon 02 Aug 2021, 20:14

Re: Jonas' träningsjournal

Post by Jonasjiang »

På eftermiddagens styrketräningspass använde jag mig av nya ciceros, så jag är glad att jag fick några rätt alls :lol:
Jag fortsatte även med memorering av tresiffriga figurkoder.

Styrketräning (5 min number): 0 (24 correct, 32 fel, 20 ej ihågkomna)
Figurkoder (00-99): 1.3
000-999: (2.3)
Bokstäver: 0.9
Veckodagar: 0.7
Månader: 1.1
Post Reply