Jonas' träningsjournal

Här kan du föra en egen journal över minnesträningen och läsa andras.
Jonasjiang
Posts: 69
Joined: Mon 02 Aug 2021, 20:14

Re: Jonas' träningsjournal

Post by Jonasjiang »

Tjohej dagboken!

Idag påbörjade jag lektion 7 modul 1.
Första övningen där var savage! - men inte så jättesvår egentligen. Dock märker jag att gå igenom övningarna inkl. memorering, återkallning och rättning är väldigt tidsslukande, så igen, jag drar ned på takten. Inte minst för att inte tappa glädjen i lärandet, då det verkligen är svåra grejer det här!

Jag har fortfarande ganska svårt med allt som har med alfanumerisk kod att göra; inte för att det är komplicerat per se, utan för att jag fortfarande inte ser användningsområdet för det. Motivation alltså. Varför översätta siffror till random ord - som dessutom kan vara svåra att återkalla grammatiskt exakt (jmf. t.ex. pool vs. swimmingpool, svamp vs. svampar, etc) när vi redan har standardiserade figurkoder för siffror?!? Nåväl, jag fortsätter att ge alfan en ärlig chans...
Jonasjiang
Posts: 69
Joined: Mon 02 Aug 2021, 20:14

Re: Jonas' träningsjournal

Post by Jonasjiang »

Hallå där dagis!

Slutförde just lektion 7 modul 1.
Det går stadigt framåt! Jag tycker att kopplingarna blir starkare och stabilare, jag är lugnare och mer chill i min träning, samtidigt som jag långsamt pressar ned kopplingstiden. Coolt.

Vid sidan om kursen memorerar jag engelska ord. Jag har tidigare pressat mig själv och börjat träna på att memorera många ord, men det blir ofta jobbigt och energikrävande, så jag har haft ett uppehåll. Jag tänkte inspireras av mig själv och återuppta ordmemoreringen, fast i mycket mindre skala, och använda "lite-varje-dag"-metoden, i stället för att köra hela sjok av kunskap.
Jonasjiang
Posts: 69
Joined: Mon 02 Aug 2021, 20:14

Re: Jonas' träningsjournal

Post by Jonasjiang »

God eftermiddag dagboken!

Idag var en ganska dålig dag. Jag åt något olämpligt som kom upp igen. TROTS detta genomförde jag halva kapitel 8 modul 1.

In and out!
Jonasjiang
Posts: 69
Joined: Mon 02 Aug 2021, 20:14

Re: Jonas' träningsjournal

Post by Jonasjiang »

Tjena dagis!

Slutförde lektion 8 modul 1.

Jag fortsätter träna figurkoderna, de sitter skapligt tycker jag! Givetvis finns bra med utrymme för att förbättra hastigheten...

Vidare!
Jonasjiang
Posts: 69
Joined: Mon 02 Aug 2021, 20:14

Re: Jonas' träningsjournal

Post by Jonasjiang »

Hallojs dagboken!

Påbörjade lektion 9 modul 1. Jag har kortat ned kopplingstiden till 3 sekunder, och övningarna går trots detta (eller kanske därför?) förvånansvärt bra! Så här snabbt, lugnt och effektivt (och korrekt!) har jag nog inte genomfört övningarna tidigare. Bra där Jonas!
Att koda saker på figurkoderna fungerar väldigt väldigt bra för mig; trots att det var en del alfanumerisk kod att memorera gick det jättebra.

Jag har vissa anlag för dyslexi; undrar om det är därför jag fortfarande tycker att alfan är ganska stökig och bökig att använda?

Vidare!
Jonasjiang
Posts: 69
Joined: Mon 02 Aug 2021, 20:14

Re: Jonas' träningsjournal

Post by Jonasjiang »

Hej där dagis!

Slutförde just lektion 9 modul 1.
Det gick ganska dåligt; sov dåligt i natt och har varit trött efter gårdagens jobb. Svårt med koncentrationen och övningarna föll isär hela tiden. Tycker att det även är väldigt svårt att memorera påhittade ord.

Ser fram emot nästa lektion!
Jonasjiang
Posts: 69
Joined: Mon 02 Aug 2021, 20:14

Re: Jonas' träningsjournal

Post by Jonasjiang »

Halloj halloj!

Slutförde hela lektion 10 idag! Nu tycker jag övningarna börjar bli allt roligare :)
Memoreringen fungerar fortfarande långt ifrån felfritt; det blir fortfarande en del fel (om än i mindre skala nu), men det blir mindre ansträngande att memorera och återkalla. Wiihoo! Jätteskönt! Och snabbare går det också, härligt!

Jag har latat mig lite med att skapa fler ciceros, men det kommer jag lägga lite mer krut på i framtida övningar!

Vidare!
Jonasjiang
Posts: 69
Joined: Mon 02 Aug 2021, 20:14

Re: Jonas' träningsjournal

Post by Jonasjiang »

Hej där!

Efter några dagars jobb är jag tillbaka och påbörjade lektion 11 modul 1 idag. Det gick ganska dåligt; svårt att koncentrera mig och jag tycker att returmetoden gick väldigt hackigt att använda. Jag behövde göra om den många gånger innan jag fick alla rätt. Sov också lite för kort i natt, kan ha bidragit.

Nu väntar några dagars semester, så jag är förhoppningsvis tillbaka måndag nästa vecka!
Jonasjiang
Posts: 69
Joined: Mon 02 Aug 2021, 20:14

Re: Jonas' träningsjournal

Post by Jonasjiang »

Hallå där!

Efter några dagars semester och några till dagars post-vaccineringssjukdom är jag tillbaka och har slutfört lektion 11 modul 1.
Trots att jag fortfarande är sjuk och hjärnan verkligen inte är i toppform så går det ändå ganska bra :)

Det är lätt och fungerar bra att memorera med hjälp av figurkoderna och det är heller inte nämnvärt ansträngande.
Dessutom lägger jag kort tid på visualisering och koppling (högst 3 sek/koppling). Bra jobbat Jonas!
Jonasjiang
Posts: 69
Joined: Mon 02 Aug 2021, 20:14

Re: Jonas' träningsjournal

Post by Jonasjiang »

没久不见!

Idag gjorde jag lektion 12 modul 1. Fortfarande ganska krasslig men det har funkat skapligt idag.
Dessvärre (eller är det egentligen dessbättre?) upptäckte jag att när jag skulle återkalla orden i dagens övning som jag memorerat med figurkoderna, återkallade jag nästan hälften av gårdagens ord från samma slags övning (enbart 37/60 rätt).
Kul att jag kommer ihåg orden så väl! Tråkigt att dagens övning gick så dåligt första gången. Andra gången gick det myyycket bättre, 58/60 ord; 60/60 på tredje försöket. Jag är helt klart nöjd.

Kul att fortsätta med andra figurkoder!

Nu tar jag helg!
Post Reply