Jonas' träningsjournal

Här kan du föra en egen journal över minnesträningen och läsa andras.
Post Reply
Jonasjiang
Posts: 69
Joined: Mon 02 Aug 2021, 20:14

Jonas' träningsjournal

Post by Jonasjiang »

Hej dagboken!

Genomförde just lektion 2 i modul 1.
Har under det gångna halvåret läst ca första halvan av Mattias bok 'Vägen till mästarminne' och genomfört en del av övningarna. Detta har jag helt klart nytta av nu när jag köpt kursen och börjat träna 'på riktigt'.

Har dock haft svårt att få in den alfanumeriska koden ordentligt tidigare, men efter dagens övningar sitter den fint!

Planerar att genomföra en lektion varje dag jag inte jobbar (men högst 4 lektioner/vecka). Heja mig!

Målet med kursen är att i första hand snabba upp och förbättra språkinlärning, då jag jobbar mycket med kinesiska, där memorering av tecken är en viktig komponent. Detta har tidigare tagit aaaaalldeles för mycket tid och resurser i anspråk. I andra hand hoppas jag lättare kunna hantera och bättre komma ihåg stora mängder information, vilket skulle vara till stor hjälp och nytta för kommande jobb och vidare studier.

Nu vidare ut i dagen...
Jonasjiang
Posts: 69
Joined: Mon 02 Aug 2021, 20:14

Re: Jonas' träningsjournal

Post by Jonasjiang »

Hej dagboken!

Lite oklart om jag fortsätter att skriva här genom att besvara mitt eget inlägg? Nåväl, vi provar.
Började med lektion 3 modul 1, men börjar känna mig krasslig och fokus såväl som energi dalar.
Återkommer (förhoppningsvis!) imorgon!
Jonasjiang
Posts: 69
Joined: Mon 02 Aug 2021, 20:14

Re: Jonas' träningsjournal

Post by Jonasjiang »

Hallå dagboken!

Fortsatte och slutförde lektion 3 modul 1 idag!
Jag får känslan av lite mer "flyt" i övningarna. Dock, vad gäller kedjetekniken och ryska docktekniken bommar jag ofta en bild i återkallningen och glömmer bort flera ord i övningen. Oftast kommer jag visserligen ihåg fortsättningen några ord senare, men behöver gå igenom hela listan igen och repetera. Vad gäller mer specifika ord och pluralformer så som "tändstickOR" och "STEARINljus" visualiserar jag dem rätt, men återkallar dem enbart som t.ex. "ljus". 6 sekunders-regeln adderar också ett bra mycket starkare stressmoment, vilket är både roligt och utmanande. Och svårare.

Figurkoderna har jag memorerat sedan tidigare, så nu var det dags att damma av dem. Något rostigt, men de sitter. Lysande att kunna öva på figurkoder.se! Tidsdimensionen ökar definitivt stressen och därmed svårighetsgraden. Superkul och utmanande!
Jonasjiang
Posts: 69
Joined: Mon 02 Aug 2021, 20:14

Re: Jonas' träningsjournal

Post by Jonasjiang »

Hej där dagboken!

Slutförde just lektion 4 modul 1.
Känns som att jag börjar få bättre flyt i övningarna; kanske inte minst för att jag börjat utmana mig själv att använda memoreringsteknikerna mer i vardagen och pressar mig själv mer.

Det var ovant att memorera figurkoderna med cicerometoden, men det gick väldigt bra! Och kändes... lätt...
Jag utökar också mina ciceros allteftersom.
Jonasjiang
Posts: 69
Joined: Mon 02 Aug 2021, 20:14

Re: Jonas' träningsjournal

Post by Jonasjiang »

Hej där dagboken!

Slutförde just lektion 4 modul 1.
Känns som att jag börjar få bättre flyt i övningarna; kanske inte minst för att jag börjat utmana mig själv att använda memoreringsteknikerna mer i vardagen och pressar mig själv mer.

Det var ovant att memorera figurkoderna med cicerometoden, men det gick väldigt bra! Och kändes... lätt...
Jag utökar också mina ciceros allteftersom.
Jonasjiang
Posts: 69
Joined: Mon 02 Aug 2021, 20:14

Re: Jonas' träningsjournal

Post by Jonasjiang »

Hallå där dagboken!

Idag började jag med lektion 5 modul 1, hann dock inte riktigt klart, men slutförde övning 6. Vidare imorgon!
Övningarna i den här lektionen tycker jag är svårare; men kanske mer av ovana och att de innehåller fler dimensioner än tidigare, snarare än att de faktiskt är svåra i sig. Mycket bra hjärnträning!

Märker att jag ofta behöver tre försök för att klara av övningarna: första gången är det ofta något litet som hakar upp sig (typ glömmer nån "länk" i "kedjan". Gång två rättar jag till det, men slarvar mig igenom övningen med åtföljande slarvfel. Blir ofta lite sur.
Gör om övningen en sista gång ordentligt.

Jag blir mer och mer avslappnad med att göra fel, och det är ju bra :lol:
Jonasjiang
Posts: 69
Joined: Mon 02 Aug 2021, 20:14

Re: Jonas' träningsjournal

Post by Jonasjiang »

Hej där!

Slutförde lektion 5 modul 1.
Fortfarande slarvfel som dominerar, antagligen tidspressen som är boven, vilket är bra träning!
Övningarna i den här lektionen var svåra såtillvida att de var nya och adderade nya element i träningen. Mycket bra!
Det börjar kännas som att 6 sekunder för att fixera kopplingarna är en lång stund nu...
Som uppvärmning tränar jag figurkoderna, nu samtidigt som jag lyssnar på min favoritmusik. Det drar ned på takten, men är roligare och mer utmaning så.

Lektionerna tar längre tid än vad jag trodde från början; kanske drar jag ned något på takten, för jag vill genomföra allt ordentligt. Festina lente!
Jonasjiang
Posts: 69
Joined: Mon 02 Aug 2021, 20:14

Re: Jonas' träningsjournal

Post by Jonasjiang »

Hallå där!

Idag påbörjade jag lektion 6; men fortsätter nästa vecka då jag inte hunnit klart.
Övningarna tar längre tid än väntat - vilket inte är dåligt! - och mer utmanande. Lysande hjärnträning! Men också ansträngande :D
Jonasjiang
Posts: 69
Joined: Mon 02 Aug 2021, 20:14

Re: Jonas' träningsjournal

Post by Jonasjiang »

Fortsatte med lektion 6 modul 1.
Dock en "trött" dag idag (får sådana efter utbrändheten) och räknas egentligen som en vilodag. Under dessa dagar är det mycket svårt att genomföra övningar, då sinnet ebehöver vila efter ett par intensiva dagar.
Trots detta tog jag mig igenom övning 4. Skönt att kunna ta små steg då och då istället för "allt eller inget".
Fortsätter nästa gång.
Jonasjiang
Posts: 69
Joined: Mon 02 Aug 2021, 20:14

Re: Jonas' träningsjournal

Post by Jonasjiang »

Hej där dagboken!

Nu har jag slutfört kapitel 6 modul 1. Det var helt klart många utmanande och krävande övningar, men det har gått bra att dela upp dem på mindre enheter. Skynda långsamt, eller kanske inte skynda alls...

Jag börjar ta tag i mina slarvfel och göra övningarna mer ordentligt och lugnt, vilket gör mig både lugnare till sinnes och förbättrar tekniken.
Post Reply