Jonas' träningsjournal

Här kan du föra en egen journal över minnesträningen och läsa andras.
Jonasjiang
Posts: 69
Joined: Mon 02 Aug 2021, 20:14

Re: Jonas' träningsjournal

Post by Jonasjiang »

Hej där igen!

Idag gjorde jag lektion 13. Hjärnan blir trött av koncentrerad memorering på det här sättet! - men å andra sidan så klarar jag så otroligt mycket mer nu än i början av kursen.

Vid memorering av 99 slumpmässiga ord (med kort memoreringstid):

Försök 1: 46/99
Försök 2: 89/99
Försök 3: 99/99

Bra jobbat Jonas! Det ska bli spännande med sista lektionen i den här modulen!
Jonasjiang
Posts: 69
Joined: Mon 02 Aug 2021, 20:14

Re: Jonas' träningsjournal

Post by Jonasjiang »

Klar med lektion 14 modul 1. Alltså klar med hela första modulen!!
Superkul! Det har tagit lååång tid och jag har inte känt mig 100% idag - och inte minst sista övningen tog 5 gånger att få till ordentligt! - men jag är supernöjd med att ha klarat den (och allt det andra) trots den cognitive load som har uppstått under övningarnas gång.

Nu ska jag ta ledigt ett tag och låta hjärnan vila sig lite, innan jag kollar vidare på de 'styrketräningsövningar' som fanns i slutet av lektion 14, och även fortsätter med nästa modul.

Bra jobbat Jonas!
Jonasjiang
Posts: 69
Joined: Mon 02 Aug 2021, 20:14

Re: Jonas' träningsjournal

Post by Jonasjiang »

Hallojs!

Nu har jag påbörjat lektion 15 (modul 2). Roligt och användbart! Det har varit ganska mycket senaste dagarna, så jag är trött och det går ganska långsamt, men det går!
Jag tycker emellertid det är svårt (och ovant!) att använda mig av redan förutbestämda bilder och placeringar. Jag tycker det är enklare att skapa dem själv (så som jag gjorde när jag tränade själv med enbart boken), men jag är upp för att bli överbevisad :)

Jag har börjat med 'styrketräningen' nu, och ska börja experimentera hur jag får in dem på ett bra sätt i vardagen. Det var kul och kändes inte jobbigt (trots att det kanske inte gick så bra hehe).

Siffermemorering a 5 min (nedan bara 'styrketräning'): 0 poäng (73 rätt, 3 fel och två jag bara inte kom ihåg. Lysande sätt att upptäcka slarvfel på!)
Figurkoder (00-99, med 6 sek intervall): 2.2 sek.
Figurkoder alfabet: 1.5 sek.
Figurkoder veckodagar: 0.9 sek.
Figurkoder månader: 1.5 sek.

Bra jobbat!
Jonasjiang
Posts: 69
Joined: Mon 02 Aug 2021, 20:14

Re: Jonas' träningsjournal

Post by Jonasjiang »

Tjohej!

Nu är jag klar med lektion 15 (modul 2). Jag tycker fortfarande att det är ganska jobbigt att arbeta med förutbestämda element som jag själv inte bestämt; det är mycket jobbigare och de visualiserade bilderna blir mycket grynigare och otydligare.

Styrketräning:
Månaderna 1.3 sek
Veckodagarna 1.1
Alfabetet 1.3
Siffror 1.5
5 minute word: 0 (8 rätt - jag glömde bort två ciceros så jag memorerade hela listan med ord två steg fel efter just nr 8 så allt kom i oordning! :D Vilket visar vikten av att hålla ordentlig koll på cicerosarna!)
Jonasjiang
Posts: 69
Joined: Mon 02 Aug 2021, 20:14

Re: Jonas' träningsjournal

Post by Jonasjiang »

Höstdagsträning idag!

Av personliga skäl har det varit väldigt mycket senaste tiden, med påföljande nedsatt koncentrationsförmåga, vilket avspeglar sig i resultaten från styrketräningen :oops: + att styrketräningen är ett fantastiskt tillfälle att träna och utveckla nya ciceros, vilket jag tror drar ned resultatet något när jag inte kommer ihåg mina ciceros ordentligt i återkallningen :S

Styrketräning tvåsiffrigt: 0 (13 rätt)
Figurkoder siffror: 2.1 sek
Alfabetet: 1.1
Veckodagarna: 1.3
Månaderna: 1.3

Jag har påbörjat lektion 16, och det går utmärkt bara jag får modifiera de visualiserade bilder något så de funkar bättre i mitt huvud (typ blyertspenna istället för pensel för 'teckning' etc).

Jag har även påbörjat memoreringen av figurkoder för 100-999... 一步一个脚印吧!
Jonasjiang
Posts: 69
Joined: Mon 02 Aug 2021, 20:14

Re: Jonas' träningsjournal

Post by Jonasjiang »

Hej där!

Idag slutförde jag lektion 16 (modul 2). Det är riktigt kul och givande - och kursen är verkligen guld!
Det är fortfarande ganska svajigt med koncentrationen, men jag kör efter bästa förmåga.

Jag har slarvat med figurkoderna för tresiffriga tal märker jag - och ska bättra mig!
Jonasjiang
Posts: 69
Joined: Mon 02 Aug 2021, 20:14

Re: Jonas' träningsjournal

Post by Jonasjiang »

Hej igen!
Jag gjorde min "styrketräning" och övningar, och här kommer resultatet:

Styrketräning (5 min tvåsiffriga tal): 36 (72 rätt, 4 jag inte kom ihåg, 0 fel)
Figurkoder siffror 00-99: 1.2 sek
Bokstäver: 0.8
Veckodagar: 0.7
Månader: 1.0
Jonasjiang
Posts: 69
Joined: Mon 02 Aug 2021, 20:14

Re: Jonas' träningsjournal

Post by Jonasjiang »

Hej och hopp!

Idag påbörjade jag lektion 17 (modul 2). Kul med lite mer praktiskt användbara övningar, men så klart svårt med nya tekniker för ny sorts information.

Igår började jag arbetet med att memorera resterande figurkoder för tresiffriga tal. Mödosamt - men kul och användbart!
Jonasjiang
Posts: 69
Joined: Mon 02 Aug 2021, 20:14

Re: Jonas' träningsjournal

Post by Jonasjiang »

Halloj dagis!

Idag har jag inte studerat någon lektion, MEN fortsatt med memorering av de tresiffriga figurkoderna och återkallat informationen från tidigare lektioner. Även konsoliderat en del kopplingar.

Memorering av figurkoderna går något trögt, om än fortare än när jag memorerade de tvåsiffriga. Det är dock väldigt kul! :)

Jag gjorde även styrketräningen (5 min word) med riktigt usla resultat :D 0 rätt (5 ord correct). Jag blandar fortfarande ihop saker med mina nya ciceros och återkallar bilderna fel. Borde lägga lite mer energi på att få dem i ordning ordentligt! Det kommer så småningom!

Nu tar jag helg!
Jonasjiang
Posts: 69
Joined: Mon 02 Aug 2021, 20:14

Re: Jonas' träningsjournal

Post by Jonasjiang »

Hallå där!

Idag slutförde jag lektion 17, yiipiie! Inga större svårigheter; jag är dock ovan vid att återkalla genom att läsa upp informationen högt, så det är bra att träna på. Det blir något ryckigt...
Jag gör alltid en återkallning av alla memorerad information innan lektionen som uppvärmning.

Jag har fortsatt med memorering av de tresiffriga figurkoderna.

Styrketräning (5 min numbers): 0 (57 correct, 3 siffror fel, två som jag inte kom ihåg).

Bra jobbat!
Post Reply