Ursa Major´s GMS-Träningsjournal

Här kan du föra en egen journal över minnesträningen och läsa andras.
Ursa Major
Posts: 29
Joined: Sun 19 Apr 2020, 13:49

Re: Ursa Major´s GMS-Träningsjournal

Post by Ursa Major »

Sådär, det gick på tredje försöket att få till landskap och städer.

Flera gånger ploppar en stadsbild upp i huvudet, då jag besökt flera städer. Dessa är dock svåra och diffusa att få till bra memorering av. Ungefär som att memorera skog. Funkade bättre för Västerås där jag kom att tänka på Västeråsgurka och hissade upp gurka i lyftkranen.

Det tar frustrerande lång tid än så länge. Men det blir intressant och se hur bra det sitter kvar.


Svårt även när det är så många namn som ligger så nära varandra, som tex:
Västerbotten, Västergötland, Västermanland, Västerås,

Västeråsgurkan var ju då bra, och Västerbottens osthyvelstatyer funkar bra. Men de båda andra... puh...
Ursa Major
Posts: 29
Joined: Sun 19 Apr 2020, 13:49

Re: Ursa Major´s GMS-Träningsjournal

Post by Ursa Major »

Ja, där vart jag klar med lektion 9. Kom mycket bök i vägen så det har inte gått så fort på ett tag.
Ursa Major
Posts: 29
Joined: Sun 19 Apr 2020, 13:49

Re: Ursa Major´s GMS-Träningsjournal

Post by Ursa Major »

Hmmm... Verkar som mitt förra inläg var fel, borde nog stått lektion 8.

Har just nyss gjort lektion 9, övning 3. Ett antal gånger. Kanske vart 4 eller 5 innan varenda nuffra vart exakt precis rätt. Lite slarvfel här och där med stavning, figurkoder och alfanumerisk kod. Men det som var kul var att jag på tredje försöket kunde skriva upp bakifrån, och på fjärde försöket kunde hoppa hit och dit utan problem. DVS de blir kopplade till figurkoden, och inte som en kedja, och jag kan gå in där jag för tillfället vill.
Ursa Major
Posts: 29
Joined: Sun 19 Apr 2020, 13:49

Re: Ursa Major´s GMS-Träningsjournal

Post by Ursa Major »

Det går ju inte fort, men långsamt och dåligt. Har just avslutat lektion 11.
Brukar haka upp mig kanske mest på figurkoderna, som ibland och ibland inte funkar. Tittade idag tillbaka på gamla lektioner och hittade övning 4 på lektion 4. Där beskriver ju Viktor HUR man skall memorera just figurkoderna; "titta" på bilden och måla siffrorna framför om och om igen under en (två) minut(er). Det har jag inte riktigt tagit till mig, och det har inte gått speciellt bra heller. Satte igång att pannbensköra igenom mina nu 80 figurkoder en minut var på detta sätt. Testade sedan av, och inser att det blir ett helt mycket bättre flyt nu. Inte perfekt, men avsevärt mycket bättre.

Kan dela med mig av två små fusk:
1) Har gjort tabell i powepoint med siffrorna och bilder bredvid. Ibland egna bilder, ibland nätbilder som är nära nog, någon streckcykel då det inte finns bild på min gamla MTB och den såg speciell ut. Dett bla då mina bilder var instabila, och ändrade sig från gång till gång i början. Ibland svårt hitta "rätt bild" tex båt som ser rätt ut och går åt rätt håll osv. Men ändå värt arbetet, speciellt när man som jag får stora mellanrum mellan möjligheterna att träna.
2) Har gjort tabell i excel, talen, mellanrum, sifferkod 1, sifferkod 2, bildkod, slumptal. Då kan jag slumpa ordningen och skriva ut tabellen. Sedan vika bort facit, och se bara talen och tom rad. Sedan när jag gått igenom kan jag vika fram facit.


Bortsett från att det gått troll i figurkoderna, går det ändå hyfsat.
Skam den som ger sig.
Ursa Major
Posts: 29
Joined: Sun 19 Apr 2020, 13:49

Re: Ursa Major´s GMS-Träningsjournal

Post by Ursa Major »

ÄNTLIGEN!!! Äntligen igenom grundkursmodulen. Tog sin tid. Livet kommer emellan och man hinner inte öva. Och så dessa förbaskade sifferfigurkoder som spökat och strulat och haft sig.

Ett av problemen var att de inte var stabila. Båten åkte än hit och än dit, vissa dagar hade den tak osv Samma för flera av koderna. Det löste jag genom att göra tabell i powerpont med talet och klista in bilder. Endera egna foton eller hittade bilder. Och sedan skriva ut och klippa till som kort. Då kan man blanda dem och dra, 42 hmm..., vatten melon, 58 hmm...filmrulle osv. Och de som inte gick bra fick man memorera igen och igen.
Missade på tidigt stadium att jag borde ha "inre målat" talen framför mina bilder. Så det fick jag ta tag i ganska sent i processen.

Igår klarade jag 99 2-siffriga tal, memoreradede på ordningsnummer på fjärde försöket. Så nått måste ha fastnat. Men märker några egenheter.
Har noterat några egenheter;
09 lök (vanlig gul lök) och 12 nöt (hasselnöt) blir båda en liten brun boll, som ibland förväxlas.
Några andra skulle även de kunna vara i risk att blandas ihop, tex en halv vattenmelon, en halv kiwi och en halv lime...

Fick skippa (byta ut) en av mina ciceros när jag insåg att mitt badkar både tjänstgjorde som 37 OCH badrumsscicero.

En mer kuriosanotering är att när jag tärnker på 46 kex (mariekex) så sitter Donald Trump ofta där och flinar och håller sig kvar lika envist som han gör i vita huset. Igår fick han samsas med en daggmask på kexet. Han blev placerad där tidigrare som kodning en kodning för nått på en tidigare övning och spökar kvar än. Noterar små ekon ibland, men tror detta är det starkaste av någon anledning.

Har tjuvkikat på nästa avsnitt och då skall man har 4 ciceros på ytterdörren, men jag har redan ter egna där. Man verkar få råka ut för små krockar här och där.

Provade IAM WMC för siffror och rusade hejvilt runt kors och tvärs bland mina ciceros. Kom ihåg hela .... fem (5) siffror. Suck! Lärdommar?
1) Skaffa fler ciceros.
2) Ta fram någon slags standardordning för vilket rum/ miljö som kommer först, nr 2 osv.
3) Jag klarar inte riktigt av maratonlopp med sprint hastighet ännu. Måste ta det lugnare, och bygga upp mig successivt.

Testade även med ord, men då jag inte hade fler ciceros körde jag kedjemetoden, och då jag inte kom ihåg första... så kom jag ingen vart. Hej och hå. Men vilket utvecklingspotential jag har!!!
Ursa Major
Posts: 29
Joined: Sun 19 Apr 2020, 13:49

Re: Ursa Major´s GMS-Träningsjournal

Post by Ursa Major »

Provade IAM Competetion med siffror, 5 minute. Klarade 26 rätt siffror. Är väl fortfarande för snabb, och rör fortfarande ihop vilka rum jag skall ta i vilken ordning.
Ursa Major
Posts: 29
Joined: Sun 19 Apr 2020, 13:49

Re: Ursa Major´s GMS-Träningsjournal

Post by Ursa Major »

Körde 5 minuter word. Hade mina 90 ciceros snabbt repeterade och bestämde vilken ordning "rummen" skulle komma. Men måste ändå gått vilse på något sätt, förmodligen hoppat över ett rum, några fel stämde väldigt väl in tidigera i sekvensen. Precis 10 steg...

Nåja, fick i alla fall ihop 26 på detta mitt första försök. Och några "nästan" som plommon/katrinplommon bowling/bowlingklot.
Ursa Major
Posts: 29
Joined: Sun 19 Apr 2020, 13:49

Re: Ursa Major´s GMS-Träningsjournal

Post by Ursa Major »

26 ord i dag med på 5 minuterövningen. Återigen har jag skrivit flera ord i fel rum. Dvs sekvenser blir på fel ställe. Och stora luckor mellan de jag minns.
Ursa Major
Posts: 29
Joined: Sun 19 Apr 2020, 13:49

Re: Ursa Major´s GMS-Träningsjournal

Post by Ursa Major »

5 minuter ord, 21 bara idag. Gick långsammare fram, och fick mindre luckor.
Men det finns några fallgropar till; läsa fel: skuta och skjuta är ju lite väsenskiljt. Sen exakt kodning/avkodning: hjälpa/hjälpsam, stark/styrka blir ju lite fel. Och missar man en cicero blir det ju fel och då rök 5 ord direkt när de hamnade på fel rad.

Övning ger färdighet. Det är bara rensa sina ciceros över natten, och försöka igen.
Ursa Major
Posts: 29
Joined: Sun 19 Apr 2020, 13:49

Re: Ursa Major´s GMS-Träningsjournal

Post by Ursa Major »

Tja, efter skämmigt och frustrerande dåligt resultat och lite konsultation av coach Viktor har jag bestämt mig för omstart.
Gör om gör rätt.

De första 4 övningarna gick i alla fall bra, spikade på andra försöket. Minns inte hur det gick första gången jag provad dem men knappast så snabbt.
Gjorde i förrgår 5 minuters siffror, och fick personbästa på 74 som är ungefär dubbelt så bra som jag lyckats någonsin förut. Sänket lite på perfektionstkraven på figurkoderna och fick upp hastigheten verkar det som. Andra försöket blev 55 siffror. Men då hade jag slut ciceros och körde en Ribbingcykel och sedan kedjemetoden på det.

Idag körde jag 5 minuter ord och fixad 34 respektive 35 ord på de båda försöken.

Nu blir det ett litet ryck med figurkoder.
Post Reply