Ursa Major´s GMS-Träningsjournal

Här kan du föra en egen journal över minnesträningen och läsa andras.
Ursa Major
Posts: 29
Joined: Sun 19 Apr 2020, 13:49

Ursa Major´s GMS-Träningsjournal

Post by Ursa Major »

Sådär, nu är det dags att komma igång med träningen och tränigsjournaleriet.

Har idag gjort L6Ö1 (Lektion 6´s Övning 1). Efter tredje försöket satt kedjan med sina 30 ord. Satte timer på 3 min (30 ord x 6 s/ord). Första försök 2:46, andra försöket kanske 10 s för länge och tredje försöket nånstans runt 1:26, men då satt den sedan.
Sedan gjorde jag ett "mellanled" där jag skrev ner orden på nytt, och därefter tog ut siffrorna. Alla rätt.
Sedan, tog jag och skrev ner siffrorna direkt ur huvudet. Räknade igenom till 29 siffergrupper. Skit också, men kom på att jag hade glömt sätta på kronblad på fläkten. :D .
Långt ifrån några vinnartider precis. MEN, det har kommit ganska mycket emellan ett tag. Som en massa prov, provrättning, omprov, betygsättning. Därefter lite resande. Men nu får jag försöka prova konceptet ge mig en timme om dagen.

Känns tungt starta om, inte minst mitt i sommaren, men ser att jag inte är först att fastna. Det är bara att tjura vidare.
Nästa pass blir L6Ö2.
Ursa Major
Posts: 29
Joined: Sun 19 Apr 2020, 13:49

Re: Ursa Major´s GMS-Träningsjournal

Post by Ursa Major »

L6Ö2-Ö3 blev dagens timme, med lite bakåthopp för att reptera upp någon teknik.

Typiskt brukar vara att efter tredje reptetitionen så klarar man av hela raden av ord.

Tycker dock det blir svårt med ord som L6Ö2 där jag ser en artigt bugande herre att minnas om det är artig eller artighet. Kan även vara svårt med när liggande synomnymer som fart/ hastighet/ fort/ snabb.
Ursa Major
Posts: 29
Joined: Sun 19 Apr 2020, 13:49

Re: Ursa Major´s GMS-Träningsjournal

Post by Ursa Major »

Dagens beting blev L6Ö4 som tog frustrerande lång tid, och frustrerande många repetititoner. Vid 4:e repetitionen satt de flesta ord, men ett par ord var svåra att minnas exakta stavningen på, någon enstaka bokstav spökade runt. Hur sjuttan skall man komma ihårg om det var räska eller näska?

MEN som av en händelse verkar L6Ö5 handla om just precis detta, att dela upp orden i mindre bitar.
Blir nästa gång alltså.
Ursa Major
Posts: 29
Joined: Sun 19 Apr 2020, 13:49

Re: Ursa Major´s GMS-Träningsjournal

Post by Ursa Major »

Dagens beting blev att läsa in instuderinsavsnitten, repetera upp mina Ciceros. Jag har nu 80 Ciceros i lägenheten, altan, trapphus och ute på gården. Har nu antecknat dem i ett dokument så jag kan komma tillbaka och se vilka jag tänkt ut om det blir fler längre uppehåll....

?? Har fundering på hur man gör om man tex möblerar om, behållar man dem, eller gör man ny ordning i det aktuella rummet? Elle möblerar man aldrig mer om...? Möblera om är ju mitt val, men om gården ändras av andra? Inget materiellt är ju för evigt, så hur förhåller man sig till detta??



Dagens övning blev L6Ö5 som, även den, tog frustrerande lång tid. Det är nästan asymtotiskt, det blir stora luckor på första 2 försöken, och blir bara några/någon enstaka stavelse fel på sista försöken. Vilket är retsamt att göra om allt igen för en liten stavelse som glömdes bort. Men skall man göra det till perfektion så skall man.
davve98h
Posts: 187
Joined: Sat 02 Nov 2019, 22:00

Re: Ursa Major´s GMS-Träningsjournal

Post by davve98h »

Ursa Major wrote: Tue 21 Jul 2020, 10:00 Dagens beting blev att läsa in instuderinsavsnitten, repetera upp mina Ciceros. Jag har nu 80 Ciceros i lägenheten, altan, trapphus och ute på gården. Har nu antecknat dem i ett dokument så jag kan komma tillbaka och se vilka jag tänkt ut om det blir fler längre uppehåll....

?? Har fundering på hur man gör om man tex möblerar om, behållar man dem, eller gör man ny ordning i det aktuella rummet? Elle möblerar man aldrig mer om...? Möblera om är ju mitt val, men om gården ändras av andra? Inget materiellt är ju för evigt, så hur förhåller man sig till detta??



Dagens övning blev L6Ö5 som, även den, tog frustrerande lång tid. Det är nästan asymtotiskt, det blir stora luckor på första 2 försöken, och blir bara några/någon enstaka stavelse fel på sista försöken. Vilket är retsamt att göra om allt igen för en liten stavelse som glömdes bort. Men skall man göra det till perfektion så skall man.
Hejsan!
Jag hade också lite krångel med detta i början, huruvida man ska ändra sina ciceros ibland. Jag ser det som att den ciceron du skapar i ditt huvud förblir densamma. Det viktiga är att du ser/visualiserar ciceron framför dig och inte hur det ser ut i vekligheten. Ibland har jag tom lagt till saker och ändrat lite hur det egentligen är om detta hjälper mig att skaffa underbilder på ciceron eller gör den lättare att visualisera.
Jag undviker helst att byta ciceros och dess ordning då man på nytt måste fixera ciceron i hjärnan vilket tar tid.
Det är så jag ser på saken, fortsatt lycka till!
//Davve
Ursa Major
Posts: 29
Joined: Sun 19 Apr 2020, 13:49

Re: Ursa Major´s GMS-Träningsjournal

Post by Ursa Major »

L6Ö6-7

Blev idag ett segt pass med mina registerkort. Talen på ena sidan och figurkoden på andra sidan. Tal till figur gick segt, de jag failade på lade jag i en gen hög och körde om tills jag kom igenom hela gänget.
Däremot gick det snabbt att titta på ordet och komma till talen.
Har på några kort kompletterat med en skissartad bild, så jag vet åt vilket håll räven står osv.
Får nog bli en omgång till på dessa i morogn.
Ursa Major
Posts: 29
Joined: Sun 19 Apr 2020, 13:49

Re: Ursa Major´s GMS-Träningsjournal

Post by Ursa Major »

Segar mig på framåt. Svårt få figurkoderna att sitta klockrent. Blandar ibland ihop dem. Tappar ibland bort dem. Då får man backa typ 26, få sen nu THZ + JPX, ööhh, TJ? TP? HJ? HP? öhhh TaPp, nä, TuPp Ja!! och så håller man på och tjötar med vissa av dem.
Och att göra så omständigt på L6Ö9 där man sätter siffror till figurkoder som man sätter på sina Ciceros. Ja, det gick inte så bra på första försöket i alla fall. Så nu skall jag ladda surfplattan och vila hjärnan så får vi se hur det går med L6Ö9 på nästa försök.

Det är ganska frustrerande, jag hade förmodligen någon diffus idé om någon slags Harry Potter-lösning.... Fast jag borde ju veta bättre; jag har ju alldeles för låg CGI-budget. Det får fortsätta bli det gamla vanliga; tjura på!!
Ursa Major
Posts: 29
Joined: Sun 19 Apr 2020, 13:49

Re: Ursa Major´s GMS-Träningsjournal

Post by Ursa Major »

Passerade Lektion 7, övning 1 i dag. Tog ett antal repetitioner innan allt satt. Var nog svårast att få till de "komplexa" serierna; de trestaviga som skulle göras till bilder, och de tresiffriga figurkoderna.
På första 1- eller 2 försöken en lök och en annanas från gårdagens övning på några ciceros tills de blev utslängda.

Vad som är häftigt och händer ibland, långt ifrån alltid, men ibland är att "man bara vet" att sen kommer 23 och därefter 12. Detta utan att behöva gå via ciceros och figurkoder som den övningen (L6Ö9?) gick ut på. Man liksom hoppar över det "analytiska steget" och "bara vet" men något slags intuition. Jag antar att det är någon slags mål, eller delmål med många av övninarna att man skall komma dit. Får man till det oftare, eller regelbundet skulle det ju faktiskt bli något vinst med dessa övninar. Vore kul att höra någon mer rutinerad kommtera just denna oerhörda Ahaaa-upplevelse och uppäckt.
Ursa Major
Posts: 29
Joined: Sun 19 Apr 2020, 13:49

Re: Ursa Major´s GMS-Träningsjournal

Post by Ursa Major »

Sådär, då var lektion 7 avklarad.
Ursa Major
Posts: 29
Joined: Sun 19 Apr 2020, 13:49

Re: Ursa Major´s GMS-Träningsjournal

Post by Ursa Major »

Har nu gjort övning 1 på lektion 8. Gjorde en skriftlig kontroll och hade luckor, gjorde om och vart nöjd.

Har lagt ner tid på att figurkoderna skall bli konsekventa. Vissa har varit stabila, medan andra fladdrat ganska mycket från gång till gång, olika vinklar och modeller osv. Har gjort tabeller i powerpoint där jag numrerat 1,2, 3 osv och sedan klippt in bilder i rutan bredvid. Vissa bilder är lätt som en plätt. Andra tar längre tid att hitta Som hydda och båt; jag strävade efter att få så likt som min föreställning som möjligt, men fick till slut "nöja mig" med något hyfsat likt. Fast man kunde ju manipulera proportionerna på hyddan så den blev bättre. Andra saker har jag fotat själv, som min hand och en unik vägbom jag valt.

Detta tar sin lilla tid att göra, men jag hoppas den skall vara värt det genom att få snabbare, tydligare och konsekventare bilder (figurkoder). Min gamla mountainbike (cykel, 09) från -93 som varit skotad sedan kanske -05 finns inte på bild, och återfanns inte liknande på nätet, så jag fick nöja mig med att göra en skiss. Den specifika dörren (07) återfinns IRL 103 mil härifrån, eller på google streetview...

Vi får se om det varit värt arbetet, när jag testar detta senare.
Post Reply