Ursa Major´s GMS-Träningsjournal

Här kan du föra en egen journal över minnesträningen och läsa andras.
Ursa Major
Posts: 29
Joined: Sun 19 Apr 2020, 13:49

Re: Ursa Major´s GMS-Träningsjournal

Post by Ursa Major »

Har nu startat om kursmodul 1 och gått igenom den i ett tempo som jag inte trodde var möjligt. Detta då jag närmast bröt ihop över mina dåliga reusultat jag uppnått tidigare. Viktor rådde mig då att starta om kursmodul 2 där jag tyckte det gick uselt, men jag tänkte äch, vi kör från grunden. Nu är jag ju lat bortimellanåt och har inte skrivit mina resultat denna gång (heller). Men min upplevelse är att det gick betydligt snabbare och bättre nu än första gången. Så något borde ju trots allt ha fastnat då. Har även använt Figurkoder.se flitigare. Kommer inte ner till 1,0 s. Men kan köra 00-99 på under 2 s de flesta försöken.
Vissa går alltid dåligt 78 såg / 87 gås och 67 / 76 får jag alltid tänka till på. Andra som 46 är blixtsnabb. Kanske för jag ätit fler Mariekex i mina dagar än jag träffat gåsar?

Provade entusiastiskt appen/ programmet Anki, för memorering men det ligger på is nu. Vore skönt slippa mecka med det.

I kursen har gång på gång på gång påpekats att man skall hålla tempo vid sina memoreringar. Har därför laddat ner en metronom (Sondbrenner) till telefonen så jag kan få ett litet klickande var 6 sekund (tex) och hålla tempo när det är många memoreringar som skall göras i olika övningar, eller IAM Competition, eller så.

Har även kört om första delarna (tom 16) i Min första databas. Det satt hyfsat kvar, även om det behövdes lite silvertejp på sina ställen för att snäppa upp framför allt figurkoderna för årtalen. Jag förstår nu skillnaden mellan figurkoder man verkligen kan (00-99) mot de enstaka tresiffriga man småtramsat lite med, lite här och där. Nå, den ljusnande framtid är min. Körda 5 minuter siffror och fick ihop 71 st. Tror ändå jag rörde ihop rummen/cicerosarna efter ett tag. Och på andra försöket 72 siffror. YEah.
Ursa Major
Posts: 29
Joined: Sun 19 Apr 2020, 13:49

Re: Ursa Major´s GMS-Träningsjournal

Post by Ursa Major »

Men se där ja!
Nu har jag lyckats klara det stora provet i lektion 26 med 0 fel på 32 minuter.
Tog ju en del arbete och frustration, men får ju säga att jag är nöjd med resultatet.

Då blir det att sätta igång med Ryska. Och återgå till att nöta figurkoderna 00-99, börja nöta in 000-999 och köra mera MM igen. Dessa aktiviteter har fått ligga lite nere nu på slutet då jag lagt huvudfokus på att få till min första databas.

Yoooo!
Ursa Major
Posts: 29
Joined: Sun 19 Apr 2020, 13:49

Re: Ursa Major´s GMS-Träningsjournal

Post by Ursa Major »

Har idag fått upplåst Språkmodulen och Textmodulen och har lite beslutsångest vilken jag skall ta tag. Jag vill kunna båda, men de verkar lite jobbiga att ta tag i... Men lutar mest åt att tar ryskan, mest för övnings skull, och för att prokastinera lite tid åt att ta tag i de tresiffriga figurkoderna aktivt.

Körde idag IAM´s 5 minuter siffror och fick 77 rätt och 8 poäng!! Tror aldrig jag fått poäng förut. Kul. 68 rätt på andra försöket.
Körde med mentometer som tickar var 6:e sekund och då byter jag bild /tal till nästa. Det går inte superfort på det sättet, men det verkade blir ganska bra träffsäkerhet. Har kört mycket intensivt med min första databas ett tag så detta har prioreterats bort. Och därför var det ju kul att få bra resultat. Får medge att det gick lite knackigt att komma på några av figurkoderna. Störigt.

Nåja, nu är jag igång igen.
Ursa Major
Posts: 29
Joined: Sun 19 Apr 2020, 13:49

Re: Ursa Major´s GMS-Träningsjournal

Post by Ursa Major »

Har gått lite i stå sedan jag fixade mig igenom provet i lektion 6. Velar lite fram och tillbaka mellan ryska och text. Tänker att jag har störst nytta av text jämfört med att lära mig nytt språk. Å andra sidan kan jag ju se rysklektionerna som fler övningar i att lära mig lära mig. Ger mig lite tid till att övar upp några tresiffriga figurkoder. Och helst skall man säkert kunna alla dem, även om ja nätt och jämnt börjat. Fast då skall man ju har ryska böcker. OSV, prokastinering på hög nivå alltså.

Har nu beställt 2000 registerkort (A7, på inclub) för att skriva in 3-siffriga figurkoder. Har skrivit 000-099. Och tänkt ut bilder till dem. Har kommit på att det är svårt lära sig med bara digitala hjälpmedel; figurkodslistan och figurkoder.se . Jag gillar att kunna sortera korten i olika högar, lätt, mellan svårt, hopplöst. Sedan bläddra igenom hopplösa högen igen några varv, tills man kan lägga in korten i andra högar. När hopplöshögen är tom, fortsätter man med svårhögen på samma sätt. På något sätt är det lägre tröskel att köra med denna metod än digitala varianterna. Och det blir säkert lättare med ryska krumelurerna på papper...?

Kom idag även att tänka på att det var korsbefruktande att memorera figurkoder, och även använda dem i Min Första Databas (vattenfallshöjder, årtal mm) då det på något sätt stärkte upp lärandet. Så jag provar att skapa 5 fiktiva ciceros, med vardera 4 stödbilder och 5 underbilder = 100 st och sätter upp 000-099 på dem. Får se om det blir någon succe.

Har beställt ryskt-svenskt lexikon, köpt en ljudbok på ryska och lånat Den hungriga larven, fast på ryska. Det fanns sisådär 7-8 ryska barnböcker på min närmsta bibbliotek, säkert mer på stora inne i stan.

Men, nu får det vara nog för idag.
Ursa Major
Posts: 29
Joined: Sun 19 Apr 2020, 13:49

Re: Ursa Major´s GMS-Träningsjournal

Post by Ursa Major »

Tuffar på.
Körde idag 5 min ord på IAM. 36/50 och 43/50 och fick 10p. Och här och där några retsamma nästarrätt och felstavningar... Suck.

Har idag skrivit Flashcards för ryska bokstäverna. Och gjort databas för deras figurkoder. Kan dock inte alla krumelurer ännu.

Har länge varit frustrerad på hur dåligt det går med sifferfigurkoder. Jobbar med 000-099 just nu. Valde har valt ut bilder, och tramsat på med flashcardse. Men det går Dåååååligt. Provade igår att stoppa in figurerna i en databas. Tänkte ett tag att det vore fiffigt att gör en 10C x 10S x 10U (menar här Cireo x Stötbild x Underbild) vilket skulle gett 1000 bilder, och med rätt numrering och allt, om man börjra med 0.0.0. och går till 9.9.9. MEN har på känn att det blir otymplig värre att hantera. Blev en 5C x 4S x 5U vilket ligger mer i linje med tipsen kring min första databas. Tryckte in bilderna och har testat med mina flashcards (fysiska lappar). Det är ju inte på 1 sekunds reflexnivå, men det går ju klura ut dem ganska fort. Ibland vet man någon granne, ibland får man stega sig fram. Får ett helt annat resultat än att bara nöta mig fram med att dra flashcard efter flashcard. Kommer nog köra detta vidare upp till 999.

Inser som reflektion hur snabbt det gick att trycka in denna databas, jämfört med när man gjorde grunträningsmodulen och kämpade på. Uppenbarliget har jag utvecklats en del.
Ursa Major
Posts: 29
Joined: Sun 19 Apr 2020, 13:49

Re: Ursa Major´s GMS-Träningsjournal

Post by Ursa Major »

Idag blev det 5 minuter ord. 29 av 50 29/44 och 23/50. Känns inte superlyckat resultat, men håller på att arbeta in några nya cicerorum.

Bestämt mig att lägga ryskan på is och ta den senare, likaså att nöta in 3-siffriga figurkoder. Skall istället satsa på textmemorering nu, snart, strax, närsomhelst... Har större nytta av den, och ryska och nya figurkoder går så deprimerande långsamt att få resultat på.
Ursa Major
Posts: 29
Joined: Sun 19 Apr 2020, 13:49

Re: Ursa Major´s GMS-Träningsjournal

Post by Ursa Major »

Yooo!
92 siffror rätt /av 132 ;40 poäng! Tror det är personbästa.
Ursa Major
Posts: 29
Joined: Sun 19 Apr 2020, 13:49

Re: Ursa Major´s GMS-Träningsjournal

Post by Ursa Major »

Varit lat och inte kört speciellt mycket IAM eller figurkoder på ett tag, än mindre skrivit upp. Men tuffat på lågintensivt med germanernas historia i lektion 43 tror jag det är. Ryckte upp mig och körde 5 min siffror. Vart mycket glatt överraskad när jag fick ihop 114 rätt siffror! Mitt personbästa, på första försöket, 89 på andra och pinsamma 9 på tredje försöket. Sista använde jag mig (försökte i alla fall) av mina nyaste ciceros, och var osäker på dem. Vilket uppenbart kostade i prestanda.
Öva mera helt enkelt.

Men ändå, 114!!
Post Reply