Axels journal

Här kan du föra en egen journal över minnesträningen och läsa andras.
axeri
Posts: 61
Joined: Tue 23 Jun 2020, 23:26

Re: Axels journal

Post by axeri »

Lektion 11 (5/9-20 kl 15:10-16:10 + 16:40-17:40)
Denna lektion tog totalt ungefär 2 h.

Övning 1: alla rätt på 2 försök, ungefär 9 s per ord (RM)
Denna övning kändes relativt enkel.

Övning 2: alla rätt (ish) på 3 försök, ungefär 8,5 s per tal (RM)
Jag fick endast ett fåtal rätt på första försöket. Denna övning kändes lagom utmanande eftersom vissa figurkoder var svårare att använda som associationsbaser än andra.

Övning 3: alla rätt på 3 försök, ungefär 11 s per ord (Ord.tal)
Jag fick endast ett fåtal rätt på första försöket. Denna övning kändes lagom utmanande, dels för att många ord var abstrakta och dels för att det var svårt att särskilja mellan respektive kopplingar för vissa figurkoder. Sedan var jag relativt trött i huvudet under denna övning.

Figurkoder: Detta gick väl. Det gick någorlunda snabbt att komma på passande figurkoder.

Överlag: Denna lektion gick väl överlag. Jag behöver fortsätta öva på att se associationer i sin helhet framför mig innan jag går vidare. Jag behöver även öva på att särskilja mellan relativt lika element i olika kopplingar.
axeri
Posts: 61
Joined: Tue 23 Jun 2020, 23:26

Re: Axels journal

Post by axeri »

Lektion 12 (6/9-20 kl 14:45-16:00)
Denna lektion tog ungefär 1h och 15 min.

Övning 3: alla rätt (ish) på 2 försök, ungefär 13 s per ord (Ord.tal)
Denna övning gick överlag relativt väl. Jag kände mig ganska seg vid första försöket, men fick förvånansvärt många rätt ändå. Det gick relativt väl att koda även abstrakta ord.

Övning 4: alla rätt på 2 försök, ungefär 9,4 s per ord (KM)
Nästan alla rätt på första försöket. Denna övning kändes relativt lätt eftersom orden kom i en naturlig ordning (alfabetisk), men kodningen gick ganska långsamt eftersom jag kände mig lite seg.

Figurkoder: Detta gick väl. Det gick snabbt att komma på passande figurkoder.

Överlag: Denna lektion gick väl överlag. Eftersom jag repeterar figurkoder utanför lektionstid gick den snabbt. Memoreringsteknikerna känns vid det här laget relativt naturliga och kräver sällan att jag tänker efter innan jag tillämpar dem, även om kodningen och kopplingen ibland går lite långsamt till följd av bristande fokus eller liknande.
axeri
Posts: 61
Joined: Tue 23 Jun 2020, 23:26

Re: Axels journal

Post by axeri »

Lektion 13 (20/9 7:20 - 8:45 (+ lite till))
Denna lektion tog totalt över 1 h och 30 min (eftersom delar gjordes före och efter angiven tid).

Övning 2: Alla rätt på 3 försök, ca 14,4 s per koppling (Ord.tal)
Denna övning gick långsamt, med tanke på tiden det tog att skapa kopplingarna och tiden som krävdes för att skriva ned de återkallade kopplingarna.

Figurkoder: Det gick relativt väl att lära in figurkoderna.

Överlag: Denna lektion gick lite trögt, förmodligen eftersom jag var ganska trött när jag började och därmed hade svårt att få upp hastigheten i mina kopplingar. Dessutom kan det förklaras av att det gått två veckor sedan min senaste lektion och att jag därmed var lite ovan. Dock gick det lättare efter en stund.

Värt att tänka på: Träna helst inte precis efter att jag vaknat! Träna regelbundet!
axeri
Posts: 61
Joined: Tue 23 Jun 2020, 23:26

Re: Axels journal

Post by axeri »

Lektion 14 (3/10 15:40-17:25 + 4/10 13:50-15:20)
Denna lektion tog totalt ungefär 3 h och 15 min.

Övning 1: Alla rätt på 3 försök, ungefär 8 s per tal (RM)
Denna övning kändes ganska trög i början, men efter andra försöket kändes den betydligt lättare.

Övning 2: Alla rätt på 1 försök, ungefär 6 s per ord (KM)
Denna övning kändes ganska lätt, men jag kunde nog ha gjort den något snabbare.

Övning 3+4: Alla rätt på 3 försök, ungefär 10,7 s per tal (AM)
Denna övning var svår. Det tog lång tid att skapa kopplingar och det var svårt att visualisera hela associationen efter att den skapats.

Övning 5: Alla rätt på 3 försök, ungefär 12,8 s per tal (Ord. tal)
Denna övning kändes ansträngande. Även om det kändes som att jag hade ett högt tempo gick kopplingen ganska långsamt. Ibland tappade jag fokus, med resultatet att jag spenderade några sekunder för att återfå det.

Överlag: Denna lektion gick relativt långsamt och kändes svår. Dock känner jag en stor skillnad i min memoreringsförmåga jämfört med exempelvis första lektionen. Det kändes inte alls onaturligt att memorera uppemot 100 element åt gången, även om det tog lång tid och jag inte fick alla rätt på en gång. Jag behöver mer mängdträning i min memorering och starkare fixerade figurkoder, men själva teknikerna fungerar relativt väl.
axeri
Posts: 61
Joined: Tue 23 Jun 2020, 23:26

Re: Axels journal

Post by axeri »

Lektion 15 (5/10 19:30-20:15)
Denna lektion tog totalt ungefär 45 min.

Skapande av stödbildssystem i 4 nivåer: Detta gick relativt smidigt, om än lite långsamt.

Överlag: Jag hade lite svårt att visualisera och kände mig i allmänhet trött i huvudet, vilket gjorde att det tog längre tid än det hade behövt ta.
axeri
Posts: 61
Joined: Tue 23 Jun 2020, 23:26

Re: Axels journal

Post by axeri »

Lektion 16 (15/10-20 15:00-16:15)
Denna lektion tog totalt ca 1 h och 15 minuter (exkl. repetition av stödbildssystemet).

Överlag: Denna lektion kändes något trög eftersom jag ofta hade svårt att komma på vad och hur jag skulle visualisera. Jag behöver träna på att rutinmässigt och effektivt välja ut associationsbaser, koppla associationselement till dessa och avsluta med att koppla associationsbasen till en stödbild. Jag behöver även öva på att återkalla den lagrade information i ett någorlunda snabbt tempo. Därför bör jag återkalla regelbundet.
axeri
Posts: 61
Joined: Tue 23 Jun 2020, 23:26

Re: Axels journal

Post by axeri »

Lektion 18 (18/10-20 15:30-16:10)
Denna lektion tog totalt ca 40 min (exkl. repetition).

5-minute numbers 18/10: 52/80 rätt
Detta gick relativt väl. Många kopplingar var svåra att återkalla, men en del av dem lyckades jag återkalla efter en stund. När jag fick facit kändes i princip alla svar bekanta, vilket tyder på att de kopplingar jag gjort, men inte återkallat, var existerande om än svaga. Jag behöver öva på att känna av min egen förmåga och välja en lämplig takt att memorera därefter.

Adresser: Denna information gick relativt väl att memorera.

Registreringsnummer: Denna information gick relativt väl att memorera.

Födelsedagar: Denna information gick relativt väl att memorera. Det var ofta svårare att minnas namnen på personerna än datumen.

Roliga historier: Denna information gick relativt väl att memorera. Det återstår att se om jag kan återberätta de roliga historierna... :?

Överlag: Jag kunde hålla ett relativt högt tempo och det kändes naturligt att använda minnesteknikerna. Det tog dock ganska lång tid att återkalla all information, så jag behöver öva på att fokusera när jag återkallar information och se till att jag inte tappar bort mig i kedjan.
Last edited by axeri on Sun 18 Oct 2020, 16:43, edited 2 times in total.
axeri
Posts: 61
Joined: Tue 23 Jun 2020, 23:26

Re: Axels journal

Post by axeri »

Lektion 17 (17/10-20 14:45-15:45)
Denna lektion tog totalt ungefär 1 h (exkl. 5MW och repetition).

5-minute words 17/10: 12/46 rätt
Nästa gång bör jag nog satsa på att ta lite längre tid på mig att memorera varje ord. Kodningen gick relativt snabbt, men jag tror att jag behöver öva på att visualisera kopplingarna snabbare.

Exakta datum: Denna typ av information gick förhållandevis lätt att memorera. Eftersom jag delade upp årtalet i två figurkoder tog det lite längre tid än med tresiffriga figurkoder, men jag kunde ändå hålla ett relativt högt tempo.

Namn och ansikten: Denna typ av information krävde lite mer ansträngning. Det var svårt att återkalla ansiktena helt rätt, men jag kunde komma ihåg deras övergripande utseende väl. Det var även ganska svårt att återkalla kopplingarna mellan distinkta drag och namn, men associationsbaserna gick relativt väl att återkalla.

Telefonnummer: Denna typ av information gick relativt väl att memorera. Jag provade att använda mig av komplettering av tvåsiffriga figurkoder (med antal för 1-4 och adjektiv för 5-9) för kodning av tresiffriga tal, vilket jag upplevde fungerade väl och ganska effektivt.

Överlag: Denna lektion gick väl överlag. Jag kunde hålla ett rimligt tempo och hålla fokuset uppe under större delen av processen.
axeri
Posts: 61
Joined: Tue 23 Jun 2020, 23:26

Re: Axels journal

Post by axeri »

Lektion 19 (19/10-20 18:30-19:00)
Denna lektion tog ungefär 30 min (exkl. rep.)

5-minute words 19/10: 25/39 rätt
Denna gång gick det betydligt bättre än förra gången, vilket dels kan tillskrivas att jag höll ett lägre tempo och dels att jag var mer van vid formatet. Jag behöver dock fortsätta öva.

Geografiska namn: Denna typ av information gick relativt väl att memorera och återkalla.

Termer: Denna typ av information gick relativt väl att memorera och återkalla. Jag bör dock prova att memorera ännu mer obekanta termer eftersom jag hade hört många av dessa tidigare.

Överlag: Jag kunde hålla fokuset uppe relativt väl. Jag behöver dock öva mer på det för att få till en rutinmässig memorering.
Last edited by axeri on Wed 21 Oct 2020, 19:40, edited 1 time in total.
axeri
Posts: 61
Joined: Tue 23 Jun 2020, 23:26

Re: Axels journal

Post by axeri »

Lektion 20 (21/10-20 18:40-19:20)
Denna lektion tog ca 40 min (exkl. rep.)

5MN 20/10: 72/86 rätt :D
Jag är nöjd med resultatet. Jag höll ett rimligt tempo och kunde hålla fokuset uppe större delen av tiden. De siffror jag missade kändes oftast bekanta när facit visades.

5MW 21/10: 29/42 rätt
Detta gick förhållandevis väl. Jag var relativt trött och hade därför svårt att hålla högt tempo och fokus, men lyckades ändå hitta en balans som fungerade någorlunda väl. Mål: 35+ nästa gång.

Memorering av tecken: Detta var svårt. Det krävdes mycket ansträngning för att hitta lämpliga bilder för tecknenas utseende och det var svårt att memorera dem. Dock känns det som att det kommer att vara lättare nästa gång.

Främmande ord: Det gick relativt väl att memorera dessa, men jag behöver öva på att använda RDM eftersom jag ofta förlorar kopplingar därigenom. Både att memorera med liknande tidigare bekanta ord och ordens stavning fungerade relativt väl.

Överlag: Jag var trött under denna lektion och därför var det svårt att hålla fokuset uppe, men jag gjorde så gott jag kunde och fick ändå goda resultat, vilket jag är nöjd med. Jag behöver öva på RDM!
Post Reply