Axels journal

Här kan du föra en egen journal över minnesträningen och läsa andras.
axeri
Posts: 61
Joined: Tue 23 Jun 2020, 23:26

Re: Axels journal

Post by axeri »

Lektion 31 (16/11-20 15:30-17 + 17/11-20 18:30-19:50)
Denna lektion tog ungefär 1,5 h + 1 h 20 min.

5MN 16/11: 82/94 rätt
Detta gick förvånansvärt väl med tanke på hur lite jag sovit den senaste tiden. Tempot jag höll kändes behagligt, men nästa gång kommer jag nog att utmana mig med ett lite högre tempo! :D

5MW 17/11: 21/40 rätt
Detta gick trögt. Jag trodde att jag skulle lyckas bättre, med tanke på att det kändes bra när jag gjorde det, men det fanns ett antal längre luckor i min memorering. Jag är lite krasslig.

Memorering av fraser 16/11: Jag memorerade 15 nya fraser. Detta var ganska utmanande, dels för att jag inte är van vid det ryska uttalet och dels för att det var svårt att återkalla en del fraser när det inte finns någon riktig ledtråd till uttalet att falla tillbaka på. Jag får helt enkelt öva!

Memorering av fraser 17/11: Jag memorerade 10 nya fraser. Detta var fortfarande utmanande, men underlättades av att jag kopplade ledtrådar för frasernas uttal till dem allt eftersom. Dock tog det relativt lång tid. Jag vill öva mer!

Memorering av verb 17/11: Jag memorerade 15 nya verb. Detta gick lite lättare än för fraser, men var fortfarande svårt. Jag kunde återkalla ungefär hälften av informationen på första försöket.

Överlag 16/11: Denna lektion gick väl. Överlag behöver jag få in rutinerna för inlärning av språk för att minska tidsåtgången, men när jag väl hittar en bra metod kan jag hålla fokus uppe och hålla ett rimligt tempo. Jag vill öva mer!

Överlag 17/11: Idag kände jag mig krasslig och hade därför svårt att visualisera ordentligt, men det gick ändå någorlunda väl att hålla fokuset uppe, även om kvaliteten på memoreringen blev lidande.
axeri
Posts: 61
Joined: Tue 23 Jun 2020, 23:26

Re: Axels journal

Post by axeri »

Lektion 32 (skjuts upp tills jag behärskar fler ord och uttryck)
axeri
Posts: 61
Joined: Tue 23 Jun 2020, 23:26

Re: Axels journal

Post by axeri »

Lektion 33 (18/11-20 16-18)
Denna lektion tog totalt ca 2 h (inkl. planering av ryskastudier)

5MN 18/11: 76/100 rätt
Detta var ett bra resultat med tanke på min krasslighet.

Memorering av substantiv: 25 substantiv memorerades. Detta gick något lättare än memoreringen av verben och återkallandet var mer precist, förmodligen eftersom jag fått mer rutin.

Memorering av ordföljder: 2 olika typer av ordföljder memorerades. Detta var svårt och kändes inte särskilt givande eftersom i princip alla ord var obekanta och fraserna därför var svåra att komma ihåg. Ledtrådsassociationer skulle nog vara till hjälp!

Överlag: Denna lektion kändes överlag svår och seg eftersom jag kände mig krasslig. Jag kunde dock fokusera någorlunda väl när jag hade en tydlig uppgift framför mig samt hålla ett ganska rimligt tempo. Jag upplever att de tekniker som används känns alltmer naturliga för mig, vilket jag har min ihärdiga träning att tacka för!
axeri
Posts: 61
Joined: Tue 23 Jun 2020, 23:26

Re: Axels journal

Post by axeri »

Lektion 34 (19/11-20 16:50-17:20)
Denna lektion tog totalt ca 30 min.

5MW 19/11: 18/50 rätt.
OBS! Detta var på engelska och genom slumpgenererade ord eftersom IAMWMC:s hemsida inte gick att nå. Tid: 8:12 min. Jag är relativt nöjd med att resultatet inte blev alltför dåligt när jag behövde anpassa mig till en ny situation, särskilt med tanke på att jag var krasslig. Förhoppningsvis kan jag nå IAMWMC snart igen!

Memorering av ändelser för substantiv mtp genus: Detta gick någorlunda väl. Jag provade att istället för att memorera specifika exempel på ord med vissa ändelser memorera ändelserna själva. Det var svårt att återkalla, men det fungerade ändå väl.

Memorering av ändelser för adjektiv: Detta gick trögt. Det var svårt att återkalla de par av bokstäver jag representerade varje ändelse med, men det kan förklaras av mitt krassliga tillstånd.

Pronomen mtp genus: Detta var lätt och inte särskilt omfattande.

Överlag: Jag var väldigt trött i huvudet och hade svårt att visualisera, även om jag kunde hålla fokus uppe större delen av tiden. Förhoppningsvis mår jag bättre snart, så att jag kan uppleva tydligare resultat i min träning!
axeri
Posts: 61
Joined: Tue 23 Jun 2020, 23:26

Re: Axels journal

Post by axeri »

Lektion 35 (20/11-20 19:30-20:00)
Denna lektion tog ca 30 min.

5MN 20/11: 55/100 rätt
Detta gick relativt dåligt, vilket kan förklaras av att jag var hängig.

Memorering av ändelser för preteritum: Jag gjorde detta ganska simpelt genom att endast memorera den vanliga ändelsen i preteritum och för vilka ändelser i infinitiv denna inte läggs till. Det gick relativt väl.

Överlag: Jag hade inte mycket energi för att genomföra hela lektionen. Detta tillsammans med att delen om futurum var svår att ta till mig gjorde att jag valde att endast lära mig preteritum.
axeri
Posts: 61
Joined: Tue 23 Jun 2020, 23:26

Re: Axels journal

Post by axeri »

Lektion 36 (22/11-20 14-14:30)
Denna lektion tog ca 30 min.

5MW 21/11: 17/40 rätt
Jag var rejält trött när jag gjorde detta, vilket kan förklara det bristande resultatet. Jag är dock nöjd med att jag i alla fall försökte.

5MN 22/11: 70/100 rätt
Med tanke på min trötthet var det här ett relativt bra resultat. Väl jobbat!

Memorering av frågor: Eftersom frågorna innehöll många obekanta ord valde jag att endast memorera 5 av dem. De var mycket svåra att återkalla, även när jag använde ledtrådsassociationer för de längre orden.

Överlag: Jag var trött i huvudet och ville mest bli klar med kursmodulen, så att jag kunde gå vidare, så jag valde att göra denna lektion översiktligt.
axeri
Posts: 61
Joined: Tue 23 Jun 2020, 23:26

Re: Axels journal

Post by axeri »

Lektion 37 (tillämpas när jag har en ljudbok i framtiden)
axeri
Posts: 61
Joined: Tue 23 Jun 2020, 23:26

Re: Axels journal

Post by axeri »

Lektion 38 (23/11-20 15:45-17:00)
Denna lektion tog totalt ca 1 h 15 min.

5MW 23/11: 32/52 rätt
Detta var ett förvånansvärt bra resultat med tanke på min trötthet, men jag vill nå längre! Till nästa gång: håll ett jämnare tempo!

Skapande av stödmeningar: Jag skapade 20 stödmeningar utifrån min bok om IPCC:s historia. Detta gick relativt enkelt och snabbt, även om vissa stödmeningar blev ganska långa.

Memorering av bildstöd: Jag memorerade skapade bildstöd till ovan nämnda meningar med Returmetoden. Det gick ganska långsamt, men kändes ändå som att det gick framåt. Jag bör nog öva upp förmågan att visualisera hela associationer när alla element kopplats enskilt.

Tematiskt berättande: Jag berättade högt för mig själv om tre objekt: en potatisskalare, en datorladdare och någonting mer. Det gick att göra detta utan några större avbrott och utan att använda alltför många onödiga ord. Jag bör försöka tillämpa detta på tidigare memorerad information.

Överlag: Denna lektion gick förvånansvärt väl med tanke på att jag fortfarande var hängig.
axeri
Posts: 61
Joined: Tue 23 Jun 2020, 23:26

Re: Axels journal

Post by axeri »

Lektion 39 (finns ej uppladdad på Mind Academy) :(
axeri
Posts: 61
Joined: Tue 23 Jun 2020, 23:26

Re: Axels journal

Post by axeri »

Lektion 40 (24/11-20 17:45-18)
Denna lektion tog ungefär 15 min.

5MN 24/11: 92/104 rätt
Detta var imponerande med tanke på min trötthet. Väl jobbat! :D

Memorering av ordning på paragrafer: 9 st, 2:52 (ca 19 s/st). Detta gick relativt väl, om än lite trögt. Jag behöver fortfarande öva på RDM.

Memorering av exakt information: 12 s/st (26 element, 5:17). Detta gick bättre än ovannämnda, men fortfarande ganska långsamt. Alla återkallade på första försöket! :D

Överlag: Denna lektion kändes bra.
Post Reply