Adams journal

Här kan du föra en egen journal över minnesträningen och läsa andras.
Post Reply
A.Modig
Posts: 9
Joined: Sun 19 Feb 2017, 21:03

Adams journal

Post by A.Modig »

Hej,
Det här blir andra gången jag försöker mig på kursen. Första gången hann jag igenom några få lektioner innan jag utan anledning slutade. Den här gången är jag mer motiverat och hoppas att det ska hjälpa att skriva journal över framsteg och motgångar. Jag har som mål att sitta med kursen en timme om dagen minst 5 dagar i veckan för att få en kontinuitet i träningen. Inom mitt arbete behöver jag hela tiden ta in ny information och i dagsläget har jag ingen strategi för det alls, vilket leder till att mycket faller i glömska. Jag ser fram emot att få kontroll över minnet och veta att den information jag inhämtar stannar kvar.

Lektion 1
Övning 1, Kedjemetoden: Vid första försöket hade jag svårt att få tydliga bilder samt hade problem med att bilderna rörde på sig hela tiden. Försökte ändå lugnt och metodiskt göra kopplingar med ett för mig bra resultat efter första återkallningen. Andra försöket kändes betydligt bättre främst att jag kunde visualisera bilderna tydligare och med mer färg.

Försök 1: 20/25
Försök 2: 25/25

Övning 2, Ryska dockmetoden: Den här metoden är hade jag svårare med. Tycker det är svårt att veta vad man ska fokusera på när man zoomar in en bild. Om jag t.e.x zoomar in på en sked har jag svårt att veta vad för detalj på skeden jag ska använda att koppla nästa bild på. Det resulterar i att jag antingen får dåliga kopplingar eller fastnar en stund på bilderna.

Försök 1: 18/25
Försök 2: 22/25
Försök 3: 25/25

Kommer göra övning 3 ikväll.
A.Modig
Posts: 9
Joined: Sun 19 Feb 2017, 21:03

Re: Adams journal

Post by A.Modig »

Lektion 1, fortsättning
Övning 3, Cicerometoden:
Var lättare än jag trodde att hitta på 30 st Ciceros. Första memoreringen gick inte alls bra. Kände direkt att det kommer bli katastrof på
återkallningen, vilket det också blev. På vissa Ciceros hade jag ingen aning om vilken bild jag hade kopplat ihop den med, och andra visste jag
omedelbart. Varför det blev så vet jag inte. Koncentrationen var sisådär under första försöket. Vid repetition inför andra försöket flöt det på väldigt bra.

Försök 1: 13/30
Försök 2: 30/30

Imorgon börjar jag med lektion 2. Tänker att jag sätter mig med den ungefär 1 h och ser hur långt jag kommer.
A.Modig
Posts: 9
Joined: Sun 19 Feb 2017, 21:03

Re: Adams journal

Post by A.Modig »

Lektion 2
Övning 1, Fria Associationsmetoden:
Var lätt att skapa och komma ihåg associationskedjan. Tog alltid det ord som poppade upp i huvudet och litar på att det ordet som dyker upp kommer vara lätt att komma ihåg. När det kommer till att memorera de 20 orden gick det inte alls bra vid första försöket. Var helt blankt i huvudet på vissa ord vid första återkallningen, vet inte varför det blir så. Försöker jobba på i ett tempo om max 6 sekunder per koppling och försöker visualisera stora, tydliga 3d-bilder med färg. Det är dock lättare sagt än gjort...

Försök 1: 9/20
Försök 2: 18/20
Försök 3: 20/20
A.Modig
Posts: 9
Joined: Sun 19 Feb 2017, 21:03

Re: Adams journal

Post by A.Modig »

Lektion 2, fortsättning
Igår gjorde jag de sista övningarna i lektion 2 som handlade om alfanumeriska koder. Övningarna gick smidigt, kom in i det rätt snabbt utan
några större problem.
A.Modig
Posts: 9
Joined: Sun 19 Feb 2017, 21:03

Re: Adams journal

Post by A.Modig »

Lektion 3
Övning 1, Kedjemetoden:
Använde mig av timer och gick vidare till nästa ord efter 6s. Idag kändes det lite svårare vilket märktes väldigt tydligt främst vid försök 1. Hade svårt att visualisera över huvud taget. Bilderna jag fick upp i huvudet var varken tydliga eller särskilt färggranna. Tror att det hade lite att göra med tiden på 6s mellan varje ord.

Försök 1: 4/26
Försök 2: 18/26
Försök 3: 24/26
Försök 4: 26/26

Övning 2, Ryska dockmetoden:
Även den här övningen kämpade jag med. Har fortfarande svårt att hitta något bra ställe att zooma in på. Det resulterar i otydliga kopplingar sämre återkallningar. Tycker också det är svårt att hålla fokus genom övningarna.

Försök 1: 8/25
Försök 2: 15/25
Försök 3: 25/25

Lämnar resterande övningar på lektion 3 tills imorgon.
A.Modig
Posts: 9
Joined: Sun 19 Feb 2017, 21:03

Re: Adams journal

Post by A.Modig »

Lektion 3, fortsättning
Övning 3, Figurkoder:
Har precis gjort den sista övningen på lektion 3 som handlade om figurkoder för siffrorna 1-10. Ställde en timer på 1min 10s och betade mig igenom bilderna. Ska försöka få in lite vardagsträning men figurkoderna för att få in de på reflexnivå.
A.Modig
Posts: 9
Joined: Sun 19 Feb 2017, 21:03

Re: Adams journal

Post by A.Modig »

Lektion 4
Övning 1, Kedjemetoden:
10 ord som skulle memoreras med hjälp av kedjemetoden. Satte timer på 6s per ord för att försöka få hyfsat tempo.

Försök 1: 7/10
Försök 2: 10/10

Övning 2, Fria Associationsmetoden:
Samma som Övning 1 fast med fria associationsmetoden.

Försök 1: 4/10
Försök 2: 8/10
Försök 3: 10/10

Försöker att inte haka upp mig på resultaten trots att jag behövde så många försök för endast 10 ord.
Väntar lite med den sista övningen så jag hinner repetera figurkoder för 1-10 innan.
A.Modig
Posts: 9
Joined: Sun 19 Feb 2017, 21:03

Re: Adams journal

Post by A.Modig »

Lektion 5

Övning 1, Ord me alfanumerisk kod:
Försök 1: 4/14
Försök 2: 12/14
Försök 3: 14/14

Övning 2, Symboliseringstekniken:
Försök 1: 2/19
Försök 2: 11/19
Försök 3: 17/19
Försök 4: 19/19

Övning 3, Teknik för att länka till välbekant information:
Försök 1: 7/12
Försök 2: 12/19

Har satt en timer på 6s och när den har löpt ut går jag vidare till nästa ord. Märker att på den tiden hinner jag inte riktigt med att visualisera den "nya" bilden tydligt, i 3D och färg, och sedan sammankoppla den med tidigare bild.
A.Modig
Posts: 9
Joined: Sun 19 Feb 2017, 21:03

Re: Adams journal

Post by A.Modig »

Lektion 5 fortsättning
Gjort klart de sista övningarna på lektion 5. Är allmänt kämpigt och blir helt slut i huvudet av att fokusera och visualisera. Förhoppningsvis kommer det bli lättare och lättare när (om) hjärnan vänjer sig vid att tänka i bilder.
Post Reply