Idunns Dagbok

Här kan du föra en egen journal över minnesträningen och läsa andras.
Post Reply
Idunn
Posts: 5
Joined: Mon 30 Mar 2020, 12:35

Idunns Dagbok

Post by Idunn »

Bakgrund: Jag är 29 år och jag har egentligen alltid haft bra minne, nästan lite för bra i vissa fall. När jag var 24 fick jag ptsd och tyst migrän. Mitt nervsystem bröts ner; jag var fast i en väldigt liten del av mitt minne som min hjärna spelade upp för mig konstant och jag tappade koncentrationsförmågan eftersom jag fick migrän varje dag. De senaste åren har jag läkt och lyckats glömma, men jag skulle ändå vilja behärska mitt eget minne fullt ut. Därav deltagandet i den här kursen.

Jag gjorde precis Lektion 2.1 - Fria associationsmetoden
Eftersom jag omedvetet utvecklat egna tekniker för att minnas så kan jag "läsa" listan av ord i huvudet, som om jag kan se datorskärmen framför mig, men om jag gör det nu så förstör jag ju övningen. Jag märker även att min hjärna vill rakt av ta orden i listan som jag ska memorera och länka ihop dem, så jag hejdar mig själv från att göra det också.

Det tog fyra försök. Jag rörde till det mycket. På alla övningar hittills har jag fått ungefär lika resultat som om jag hade läst listan rätt upp och ner och försökt komma ihåg på egen hand. Mina associationer var lite väl fria: tesked - elefant - höna - ekolod tillexempel, så jag gjorde nya associationer med mer logiska kopplingar.
Idunn
Posts: 5
Joined: Mon 30 Mar 2020, 12:35

Lektion 4

Post by Idunn »

Figurkoderna
Det kändes bra att lära sig figurkoderna, kanske för att jag redan upplever att siffror har färger, så eftersom nummer 09 är orange för mig så tänkte jag på en orange cykel tillexempel.

Cicero
Victor säger i en av lektionerna att jag kommer behöva ha 300 platser att ha ciceros på och att det är bra att skriva ner dem. Jag kastar ett öga på mitt anteckningsblock och suckar eftersom jag redan blandat ihop mina platser för ciceros samt lyckats skriva hälften av dem upp-och-ner.

Vara medveten om sin hälsa
Det är det här som förvånat mig mest hittills. Jag trodde det skulle vara svårare att genomföra övningarna men det går bra för jag har hittat rätt bland dieter, träning och sömnhygien. Jag är inte ens särksilt brydd om jag gör övningarna rätt eller snabbt för jag är nöjd med att skryta inför mig själv att jag sitter framför en dator och lär mig något nytt, utan att få lågt blodsocker eller svimma mitt i.
Idunn
Posts: 5
Joined: Mon 30 Mar 2020, 12:35

Superminnets Hemligheter och Lektion 7

Post by Idunn »

Låga spatiala frekvenser och Superminnets Hemligheter
Läst halva Superminnets Hemligheter och är ganska uppelt över låga spatiala frekvenser och visualiseringsförmåga, samt att det är kopplat till hypnos. Jag är en sån där som är superlätthypnotiserad och som oftast vaknar i något hypnotiskt tillstånd på morgonen och måste räkna upp mig själv från 1-10 för att slå upp ögonen. Det ska bli kul att se hur GMS-metoden inverkar på detta. Jag tyckte speciellt om det som stod att om man minns saker med ord så finns det risk för att minnas felaktiga antaganden. Det tycks väldigt logiskt eftersom många går runt med bandspelare i huvudet som säger att de är värdelösa, eller att vissa folkgrupper är sämre. Tänk om man bara då kan skriva över de orden med bilder på typ hjärtan och blommor som gör hela världen vacker i ens inre.

Är medelmåttig men glad
Jag gjorde just lektion 7, där man bland annat memorerar figurkoderna för siffrorna 31 till 40 och får blanda en massa metoder. Jag är nog ganska average; jag klarar sällan något på första försöket men klarar det mesta innan fjärde försöket. Inte känner jag att jag blir bättre på det heller, men det kanske är för att man alltid lär sig nya saker och svårighetsgraden ökar något för varje lektion.
Idunn
Posts: 5
Joined: Mon 30 Mar 2020, 12:35

Hej igen kära dagbok

Post by Idunn »

Leksaksdinosaurien från Toystory
Nu är jag på lektion 12. Jag vet inte hur det gick så snabbt, började jag inte med det här nyss (och har det inte gått extremt trögt varje dag med oftast bara en tredjedel av lektionen avklarad åt gången)? Det känns konstigt också att lära sig figurkoderna för siffrorna 81-90. Jag som kände mig väldigt avancerad när jag lärde mig 31-40. Jag är fortfarande lite störd över att figurkoden för 01 är en näsa, men jag börjar acceptera det. Samma sak nu när jag råkade se leksaksdinosaurien i Toystory som min figurkod för 71. Kunde jag inte fått fram en coolare dinosaurie?? Samt med figurkoden för nummer 75 som ska vara en drake; jag ser kvinnodraken med läppstift i Shrek. Jag blir irriterad på mig själv men jag vet ju att om jag försöker ändra bilderna så fastnar de inte lika snabbt och bra.

Jag vet egentligen inte vad mer jag ska tillägga. Returmetoden var kul att göra. Jag ser fram emot att börja lära mig att memorera långa texter för jag vill se om det går att memorera miljöbalken och Sveriges flora.
Idunn
Posts: 5
Joined: Mon 30 Mar 2020, 12:35

Tillbaka efter paus

Post by Idunn »

Jag fick ta en längre paus för jag hade bara inte tillräckligt med uthållighet att sitta med de allt längre övningarna, jag fick bara migrän mitt i dem och somnade, vilket var bittert. Men nu har sommaren rullat in och jag klarar att fokusera bättre.

Sista övningen på lektion 14 där man ska memorera 99 tvåsiffriga tal klarade jag det på tredje försöket.

Första gången jag nu använt det där IAM-programmet fick jag 41 tal rätt.
Post Reply