Jockes journal

Här kan du föra en egen journal över minnesträningen och läsa andras.
Jocke78
Posts: 20
Joined: Wed 19 Feb 2020, 17:12
Location: Örnsköldsvik

Re: Jockes journal

Post by Jocke78 »

Igår gjorde jag lektion 17 och det känns som det går ganska bra. Tänkte börja med lektion 18 idag och började med att gå igenom det jag memorerat hittills. Alla kopplingar sitter.

Körde också en genomgång av figurkoderna på figurkoder.se. Genomsnittlig tid 2.0 sek

Memorization master 32/40 10s per bild
Jocke78
Posts: 20
Joined: Wed 19 Feb 2020, 17:12
Location: Örnsköldsvik

Re: Jockes journal

Post by Jocke78 »

Idag har jag gjort lektion 19 och det känns som det går bra att komma ihåg all information. Däremot så har jag ingen fart i inlärningen och sällan tid att sitta en hel lektion utan den blir uppdelad. Känns som ett bra upplägg för att lära sig hur man ska tänka kring olika typer av information. Det svåra blir ju när man måste tänka själv :D

Har kört två omgångar med Memorization Master. Den första gick riktigt bra förutom att jag missade en cicero och så blev det riktigt dåligt första resultat, annars hade jag kommit ihåg alla 40 :( . Sen försökte jag igen, men då glömde jag ett helt rum :| . Försökte mig i alla fall på 50 bilder. Hade haft ett antal fel om jag kommit ihåg ordningen på mina ciceros, men viktigt nästa gång att hålla ordning på ciceros vid återkallandet.

Figurkoder.se tid per siffra 1.7, 1.5 och sedan 1.4 sek
Jocke78
Posts: 20
Joined: Wed 19 Feb 2020, 17:12
Location: Örnsköldsvik

Re: Jockes journal

Post by Jocke78 »

Lektion 20
Otroligt vad enkelt det var att komma ihåg nya skrivtecken. Det tar ett tag att plocka fram dem ur minnet men de finns där. Lite svårt att veta hur man ska uttala de japanska orden. Tänker att det inte låter riktigt som på svenska :)

Memorization Master: 50/60 (Tidig morgon, lite trött och svårt att fokusera på bilderna)
Figurkoder.se: 1.3, 1.5 sek/bild
Jocke78
Posts: 20
Joined: Wed 19 Feb 2020, 17:12
Location: Örnsköldsvik

Re: Jockes journal

Post by Jocke78 »

Lektion 21 och 22
Många nya metoder att memorera information. Har svårt att snabbt gå igenom memorerad information och det börjar ta väldigt lång tid, även om jag räknar samtidigt märker jag att jag uttalar orden tyst för mig själv. Att gå igenom information och samtidigt återberätta blir lätt långsamt och jag fastnar på olika sätt, framförallt på tresiffriga figurkoder som tar tid att utläsa siffror från.

Memorization Master: 65/80
Figurkoder.se: 1.4 sek/bild
Jocke78
Posts: 20
Joined: Wed 19 Feb 2020, 17:12
Location: Örnsköldsvik

Re: Jockes journal

Post by Jocke78 »

Lektion 23, 24, 25
Igår blev jag klar med sista delen av "Min första databas". Det har varit varierat fokus under dessa lektioner. Ena dagen var det som att inget ville fastna i minnet och jag kämpade för att komma ihåg. Antagligen var det dåligt fokus på bildskapandet, kanske hade jag sovit dåligt. Men nästa dag kändes det som vanligt igen och sista lektionen gick riktigt bra. Det har varit lärorikt att få testa på så många olika sätt att koda information. Nu väntar endast slutprovet.

Memorization Master: 71/100 (6s per bild. Gjorde att det blev fler fel, men kändes som att fokus blev bättre efter)
Jocke78
Posts: 20
Joined: Wed 19 Feb 2020, 17:12
Location: Örnsköldsvik

Re: Jockes journal

Post by Jocke78 »

Lektion 26
Provet avklarat med 2 fel på 31 minuter.

Har lärt mig otroligt mycket och med de praktiska erfarenheterna från modul2 känns det som att med lite övning så kommer det gå memorera många typer av information.
Jocke78
Posts: 20
Joined: Wed 19 Feb 2020, 17:12
Location: Örnsköldsvik

Re: Jockes journal

Post by Jocke78 »

Modul 3

Började med lektion 27 igår och då jag länge tänkt lära mig Italienska så har jag bestämt mig för att inte köra på Ryska utan försöka skapa egna fonetiska figurkoder och ordlistor på Italienska. Det blev genast en utmaning då det inte är så lätt att förstå vad det egentligen är som ska göras om till figurkoder. Tror jag behöver förstå vad figurkoderna ska användas i för sammanhang för att veta hur jag ska göra.

Ex.
F på italienska heter "Effe" men används som i ordet Fjäder. Alltså som ett vanligt svenskt F
Då undrar man ju om det är Effe jag ska komma ihåg eller F vilket ju är en vanlig svensk bokstav och då kan jag ju lika gärna använda figurkoden från svenska alfabetet dvs. "Fiskedrag" som jag redan kan.

Blir en utmaning men jag tror det kommer lösa sig :D

(Tillägg: Efter en del mailväxling med Victor så tror jag att jag har förstått principen.)
Last edited by Jocke78 on Wed 15 Apr 2020, 13:46, edited 2 times in total.
Jocke78
Posts: 20
Joined: Wed 19 Feb 2020, 17:12
Location: Örnsköldsvik

Re: Jockes journal

Post by Jocke78 »

Modul 3
Lektion 27-32

Jag har nu gått igenom några lektioner från modul 3 och bl.a. lärt mig tekniker för att komma ihåg ord och fraser. Att lära sig ett nytt språk är inte något som går snabbt och jag förstår att det egentligen är teknikerna för språkinlärning vi lär oss i språkmodulen. Det som kan kännas lite frustrerande är att från modul 1 och 2 där det var väldigt strukturerat och klart och tydligt vad som skulle tränas in varje lektion, så blir det helt klart mer "flummigt" nu.

Jag har valt att gå igenom teknikerna på Italienska och problemet är att jag lägger timmar på att ta fram material som jag kan träna på. Det lämnar mycket lite tid över till att faktiskt träna på teknikerna för språkinlärning och jag känner att jag inte heller hinner med att träna på teknikerna i GMS. Kanske hade det varit bättre att lära sig teknikerna på Ryska och sedan vid ett senare tillfälle ge sig på att lära sig ett annat språk m.h.a. teknikerna för språkinlärning.

Trots att det ibland känns lite som att jag inte kommer någonstans så har jag hittat mycket bra material på Italienska och just nu är jag inne på lektion 32 där jag ska försöka memorera längre texter på Italienska. Har hittat lagomt lätta texter med ljud och översättning (till engelska), det ska bli kul att börja memorera dessa. Är precis färdig med en ordlista på svåra ord och har förstått vad texterna handlar om.

Det största problemet jag har just nu är att jag inte hinner med att köra Memorization Master. Jag känner också att jag börjar glömma bort teknikerna för memorering eftersom jag inte memorerar så ofta längre. Även figurkoder för siffror, dagar och månader blir svårare att komma ihåg.
Jocke78
Posts: 20
Joined: Wed 19 Feb 2020, 17:12
Location: Örnsköldsvik

Re: Jockes journal

Post by Jocke78 »

Modul 3
Lektion 32
Sakta men säkert tar jag mig igenom lektionerna i språkmodulen. Jag har inte så mycket tid att lägga på detta just nu men försöker memorera några fraser och har gjort en mnemoteknisk plan och har memorerat en ganska lång sekvens av en text. Försöker gå igenom dem åtminstone några gånger per dag.

Insåg att figurkoderna inte längre sitter som det ska så har gjort en insats på att friska upp minnet. Ska börja köra Memorization master igen när jag fått upp farten på figurkoder.se

figurkoder.se: 1.8 sek/bild
Post Reply