Nils Journal

Här kan du föra en egen journal över minnesträningen och läsa andras.
Post Reply
nilsolofsson
Posts: 4
Joined: Sun 20 Feb 2011, 23:25

Nils Journal

Post by nilsolofsson »

2011 kom jag i kontakt med Mindacademy första gången. Skrev då ett arbete om minne i ämnet Psykologi och stötte på hemsidan av en slump.
Efter gymnasiet bestämde jag mig för att köpa kursen och började då med den. Jag kom inte så jättelångt in på den och slutförde kanske max lektion 10. Varför jag slutade minns jag inte, men hade troligen inte motivationen nog att hålla igång.

Nu åtta år senare har jag bestämt mig att göra ett nytt försök. Jag känner mig motiverad och vill verkligen ge det en seriös chans denna gång.
Det vore så otroligt häftigt och värt att få lära sig allt som utlovas i kursen. Jag har just nu också sökt in till Psykologprogrammet och hoppas ta mig in på det tills nästa termin. Jag hoppas att jag ska där ska kunna dra nytta av allt jag lär mig på MindAcademy för att verkligen lära mig och minnas på riktigt. Jag tänker också att minne är ett ämne som jag ev skulle vilja engagera mig mer inom som färdig Psykolog.

Nu är jag igång med kursen och börjar nu med min journal.
Mitt mål är att försöka göra ungefär 3-4 lektioner i veckan och dela upp dessa på 1 timme om dagen.
Det målet har jag inte riktigt uppnått hittills men känner ändå att bollen är i rullning och att det inte påverkat mig särskilt mycket
Har gjort 4 lektioner och tänker sammanfatta dessa lite av det jag kommer ihåg.

Lektion 1:
Det kändes kul att vara igång igen och uppskattade verkligen intruktionsfilmerna som inte fanns när jag började kursen första gången. Dessa gjorde det mycket mera tydligt och lättsammare att förstå allting.
Kände igen alla metoder eftersom jag prövat dessa tidigare, även om det var länge sen.
Det gick hyfsat med övningarna, fick göra om alla 2-4 gånger innan alla orden satt.

Lektion 2:
Övningen med associationsmetoden gick helt okej. Tyckte denna var lite svårare än tidigare övningar pga att var lite för noggrann när jag valde associationsbilderna och kanske inte tog den första bild som dök upp för att jag tyckte den kändes ologisk. Det resulterade i att jag hade lite svårigheter att minnas alla de bilderna. Slutförde övningen efter kanske tredje eller fjärde försöket.
När det var dags för figurkoderna gick det ganska bra. Trots att det var ca 8 år sedan jag lärde mig dessa sist, så krävdes det inte mycket repetition för att dessa skulle sitta. Behövde därför inte lägga så mycket tid på dessa.

Lektion 3:
På första övningen med kedjemetoden blev jag lite störd pga av att en kompis dök upp precis när jag höll på med den och blev tvungen att avbryta.
Tog senare upp den och slutförde den på andra eller tredje försöket. Påbörjade sedan mina figurkoder. Dessa känns ganska bra tror jag. Hittade dessutom min gamla kortlek som jag använt för träning av dessa förra gången jag gjorde kursen.

Lektion 4:
Klarade övning ett och två på andra försöket bägge två.
Första övningen med siffror krävdes det två försök till också. 20/30 rätt första gången. 30/30 andra gången.

Slutförde lektion 4 igår och har idag pga tidsbrist bara gått igenom och repeterat mina figurkoder, men kanske viktigast av allt påbörjat min journal!
Imorrn ska jag börja på lektion 5 och kommer då hädanefter att skriva journal efter varje gång jag genomfört en del eller en hel lektion.
nilsolofsson
Posts: 4
Joined: Sun 20 Feb 2011, 23:25

Re: Nils Journal

Post by nilsolofsson »

Påbörjar idag lektion 5!

Övning 1 Ord med alfanumerisk kod:
Memorering av ord med kedjemetoden och sedan översättning av dessa till siffror motsvarande de tre första konsonanterna i orden.

Första försöket 10/14.
Missade läsa ett av orden helt.
De kopplingar som sitter sämst är de där bilden jag valt är som otydligast och mest diffus, och inte sitter ihop och visualiseras tillräckligt bra tillsammans.

Andra försöket 14/14.
Lite förvirring pga att jag hade bara tolv ord när jag var färdig, men kollade då snabbt igenom och hittade var jag gått lite för fort fram.
Inga större problem vid översättningen till siffror från de memorerade orden. Känner att hjärnan får jobba och att jag verkligen får fokusera. dock på ett härligt sätt.

Övning 2 Symboliseringstekniken:
Översätta abstrakta ord till bilder och memorera med kedjemetoden.

Första försöket 15/19.
Skapar lite för otydliga kopplingar mellan vissa ord genom att jag visualiserar dessa för dåligt tillsammans.

Försök två 17/19.
När jag gick igenom orden andra gången missade jag två ord och skapade därför en koppling mellan två ord där det inte skulle vara en. Slarv som jag delvis gjort tidigare också och vill undvika i framtiden genom noggranhet.

Försök 3 19/19.
Gick väldigt snabbt att titta igenom kopplingarna och rätta till felet från andra försöket.


Dessa övningar + introduktionsvideos + journalskrivande tog en timme. En timme är ungefär vad jag stävar efter att göra per dag.
Nu hade jag gärna fortsatt ett tag till med lektionen, eftersom det har gått bra och det känns som att jag bli duktigare på att visualisera och att det går fortare, men hinner inte just nu, kanske senare under dagen.
nilsolofsson
Posts: 4
Joined: Sun 20 Feb 2011, 23:25

Re: Nils Journal

Post by nilsolofsson »

Forts. Lektion 5
Tid: 1:05
Total tid: 2:05

Övning 3:
Teknik för att länka till välbekant information - Kedjemetoden
Försök 1:10/12.
Försök 2: 12/12.
Fokuserade kopplingen mellan bilderna för dåligt mellan de två jag misslyckades med.

Övning 4:
Teknik för att koda genom konsonans - Kedjemetoden
Försök 1:10/13
Försök 2: 13/13.
Det nya i övningen dvs att minnas de ursprungliga orden gick bra. Missade dock en koppling och hoppade över de tre orden jag hade fel på.

Övning 5:
Skapa ord från konsonanter - Kedjemetoden
Försök 1: 10/12
Försök 2: 12/12
Tyckte det gick ganska bra. Inga direkta svårigheter med att komma ihåg konsonanterna. Kastade dock om ordning på en.
Jag valde KaLl Nalle på KLN. Men mindes Kall NaLle, alltså KNL.
Det ledde till denna fundering:

Om man ska bilda en bild av t ex KLN, vilka konsonanter ska man använda? Är t ex KaLl Nalle rätt eller är Kall LaNs rätt? eller går båda lika bra?

Annan fundering:
När man memorerar med kedjemetoden, hur kommer man ihåg första bilden? Får man kolla på den?
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Denna lektion verkar ta lite tid. Skriver dock lite journal under tiden också som ökar tiden. Tycker ändå jag har ett ganska bra tempo och själva övningarna är inte det som drar ut på tiden.
nilsolofsson
Posts: 4
Joined: Sun 20 Feb 2011, 23:25

Re: Nils Journal

Post by nilsolofsson »

Forts. Lektion 5
Tid:1 och 30 drygt.
Total tid: 3tim och 30 min +

Övning 6: Skapa ord från stavelser -Kedjemetoden

Försök 1:9/11 på stavelserna. LUM blev UMP och ÅRD blev MÅR (mård). Kom dock ihåg 11/11 på bilderna! Första gången jag haft alla rätt där! :) ,
Försök 2: 10/11.
Försök 3: 11/11.
Tyckte det flöt på bra!

Blev avbruten av en kompis som hörde av sig. Det gjorde att jag tappade fokus...
Det tog väldigt lång tid med skapandet av figurkoder här. Googlade ganska mycket bilder på ord som nubbe, nypon och narrmössa.
Klockan var kring 22 när jag gjorde detta och min hjärna blev trögare och trögare.

När jag sen skulle koda över tvåsiffriga tal gick det väldigt sakta och mina gamla figurkoder kändes svåra också.

Övning 7: Figurkoder med cicerometoden
Försök 1: 19/30 - Kändes svårt. Kom ihåg ganska få nya bilder.
Försök 2: 30/30

Helt plötsligt satt bara allt, trots att det kändes som min hjärna stod still. Jag såg bilden av både nya och gamla figurkoder typ direkt och då kom siffrorna fram oväntat fort också. Verkade som det satt sig bättre än jag trodde.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Äntligen klar med lektion 5. Generellt tyckte jag övningarna gick bra. Det nya med övningarna hade jag inga större problem med.
Kul att jag klarade att komma ihåg alla bilder i en övning med kedjemetoden på första försöket, även om det bara var 11 bilder. Det kändes stärkande.
Nu behöver jag fokusera på att skapa nya ciceros. Det hann jag inte med nu. Behöver även jobba med mina figurkoder och repetera dessa! Mängdträning!

Imorgon kommer det troligen bli vila pga att jag har julkonsert med min kör som jag är med i. Fredag kör vi igen! Känner mig taggad!
Post Reply