Davids minnesdagbok

Här kan du föra en egen journal över minnesträningen och läsa andras.
Post Reply
davve98h
Posts: 187
Joined: Sat 02 Nov 2019, 22:00

Re: Davids minnesdagbok

Post by davve98h »

Lektion 22 done!
Ganska lätt lektion trots trött och sömnig. Det svåra var frågor i början som hade att göra med nervceller ty jag inte är påläst angående nerver och begrepp gällande sådant. Har inga referenser så att säga. Däremot gick memorering av Al, Ag och Cr betydligt lättare ty jag är mer insatt och har mer kopplingar till dessa saker. Blev positivt överraskad hur fort det gick att memorera tidtabellerna och ännu mer hype när jag sedan rabblade upp dem snabbt. Kändes lite grann som när Von Essen läser upp ur pi boken i talang. Så fort gick det!!!
Har börjat lära mig in de nytillkomna figurkoderna och även kört 5 minute words idag samt skaffat 10 nya ciceros.

5 minute words

1a försöket 23/30
2a försöket 20/26
3e försöket 26/30


Hade fönstret så man hörde oljud, samt svag musik som spelades i hemmet vilket gjorde det väldigt mycket svårare. Men valde att låta fönstret vara öppet och musiken på då jag förr eller senare måste lära mig att memorera med bakgrundsljud.
Jag är nu redo att sluta gå tillbaka till mina ciceros en andra gång, detta kommer resultera
i att jag hinner memorera fler bilder.

Till sist vill jag även nämna att min kreativitet ang att skapa bilder till svårare ord har förbättras avsevärt. Ex skulle jag komma ihåg skynda och då såg jag framför mig SKYsås med en DAdel i.

KUL!
davve98h
Posts: 187
Joined: Sat 02 Nov 2019, 22:00

Re: Davids minnesdagbok

Post by davve98h »

Lektion 23 klar!

Betydligt tuffare lektion än de senaste, speciellt New York biten, men nu sitter det!
Repeterat tidigare lektioner och kopplingar rätt mycket idag. Måste köra mer figurkoder dock för nu börjar det bli många nya som inte sitter jättebra...

5 minute numbers

1a försöket 56/120

Missade betydligt fler kopplingar denna gång ty jag ej gick tillbaka en gång, dock så ökade jag antalet bilder mycket. Huvudsaken är att jag pushar mig själv. Märker också att jag har mycket svårare att hålla fokus när jag ej går tillbaka och justerar. Man kan tydligt se när jag börjar tänka på annat ty stora hål, ibland 7 till 8 ciceros som jag totalt missat. Jag har sett figurkoden men inte kopplat med ciceron så det måste jag öva upp.
davve98h
Posts: 187
Joined: Sat 02 Nov 2019, 22:00

Re: Davids minnesdagbok

Post by davve98h »

Lektion 24 klar!

Idag har jag i princip hållit på med utbildningen hela dagen så är lite pajj i hjärnan nu. Hela förmiddagen har jag försökt få figurkoder på reflexnivå då jag insett hur många jag "missat", löst ca 30 nya idag ;) Lektionen gick långsammare också pga intensiv mentalt tecknande av figurkoder innan. Kursprovet kommer upp snart så var tvungen att gasa idag. Blir ingen IAM idag. Imorn blir det ingen lektion, bara se till att fixera kopplingar och figurkoder. Torsdag kör jag lektion 25 och på lördag smäller det!

Lets go! :mrgreen:
davve98h
Posts: 187
Joined: Sat 02 Nov 2019, 22:00

Re: Davids minnesdagbok

Post by davve98h »

5 minute words


1a försöket 22/40 (många svåra ord som tog tid)
2a försöket 28/50

Märker stor förbättring i mitt memorerande av ord, får dock fel på stavfel. Ex simma istället för simmade. Jag ska testa skapa bilder med flera hintar som säkrar stavningen. Om ordet ex är gurkan så visualiserar jag en gurka med ett stort vitt A på sig. Det borde säkra stavningen. Märker också att jag drar igenom mina ciceros väldigt snabbt så måst skaffa fler om jag vill kunna köra IAM fler än 2 gånger.
Skaffat 20 fler idag.

Idag tänkte jag gå igenom allt som jag lärt mig hittills. Rätt säker på att det sitter det men lika bra att dubbelkolla.
davve98h
Posts: 187
Joined: Sat 02 Nov 2019, 22:00

Re: Davids minnesdagbok

Post by davve98h »

Lektion 25 klar!
Den gick väldigt fort vilket var skönt. Då jag inte hann göra en fullständig kontroll av alla kopplingar igår gjorde jag det idag och blev förvånad över hur många kopplingar jag glömt bort, trodde verkligen de satt till 100% men ibland fanns det alltid någon koppling som jag glömt. Kan tillägga att jag var väldigt hård i min rättning, minsta miss så klassade jag detta som fel.
Så imorgon blir det att reparera dessa kopplingar inför kursprovet på lördag. Imorgon kör vi IAM också. KUL! :mrgreen:
davve98h
Posts: 187
Joined: Sat 02 Nov 2019, 22:00

Re: Davids minnesdagbok

Post by davve98h »

Idag har jag fixerat mina felaktiga kopplingar, det såg fler ut än vad det var. Nu sitter allt iaf, tagga imorn!
Jag skaffade 10 till ciceros idag.

5 minute numbers

1a försöket 63/160 trött under memoreringen samt gasade på rejält. Trots detta fick jag 63 rätt vilket är rekord
davve98h
Posts: 187
Joined: Sat 02 Nov 2019, 22:00

Re: Davids minnesdagbok

Post by davve98h »

Lektion 26 klar!
Trots bakis och trött lyckades jag klara provet.
21/30 rätt, missade lite kopplingar pga slarvfel.
Ser fram emot språkmodulen och vad den har att erbjuda.
KUL! :mrgreen:
davve98h
Posts: 187
Joined: Sat 02 Nov 2019, 22:00

Re: Davids minnesdagbok

Post by davve98h »

Lektion 27 klar!
Då jag alltid velat lära mig italienska valde jag det istället för ryska. Alfabetet är samma som det svenska så det var ingen match. Känns kul att lära sig ett språk på ett strategiskt sätt och att jag får använda mig av minnesteknik :)

5 minute words

1a försöket 16/37
2a försöket 20/38
3e försöket 13/38


Trött och inget bra fokus samt folk försökte prata med mig eller förde oväsen av sig. Väldigt svårt att hålla fokus då.
davve98h
Posts: 187
Joined: Sat 02 Nov 2019, 22:00

Re: Davids minnesdagbok

Post by davve98h »

Lektion 28 klar!
Insåg att jag behövde skaffa mig 50 nya ciceros om jag ville fortsätta träna i den mängd jag gjort innan på IAM så löste detta. Det går faktiskt rätt fort att skaffa sig nya ciceros och man kommer ihåg dem rätt bra trots att man ibland bara sett sakerna en gång.
Då jag läser Italienska och inte ryska så använde jag mig av google översätt. Gick bra det med.

5 minute numbers

1a försöket 50/120
2a försöket 31/120

Inget fokus alls trots att jag inte är trött, folk pratade i bakgrunden och ställde frågor till mig. Försökte kämpa mig kvar men gick ej. Dock tror jag verkligen på att det är nyttigt att träna med mycket oljud omkring sig. Det kommer ju vara det på lektionerna när jag studerar och då är det bra att jag är van.
davve98h
Posts: 187
Joined: Sat 02 Nov 2019, 22:00

Re: Davids minnesdagbok

Post by davve98h »

5 minute words

1a försöket 18/40
2a försöket 21/50

Detta får bli det jag hinner med idag.
Post Reply