Davids minnesdagbok

Här kan du föra en egen journal över minnesträningen och läsa andras.
davve98h
Posts: 187
Joined: Sat 02 Nov 2019, 22:00

Re: Davids minnesdagbok

Post by davve98h »

Klar med lektion 8! :D
Känns lite tråkigt att inte hinna träna oftare än jag gör. Får in lite figurkodsträning varje dag dock men studierna tar mycket tid. Trots att jag går upp kvart i 6 och pluggar räcker tiden inte alltid till. Men jag kämpar på.
Tycker fortfarande ryska dockmetoden är svår.
Men det går framåt!
davve98h
Posts: 187
Joined: Sat 02 Nov 2019, 22:00

Re: Davids minnesdagbok

Post by davve98h »

Skönt att vara igång igen! Har haft mycket plugg men nu kan jag ta mig tid över under jul att fortsätta med utbildningen. Kändes trögt i början och ovant att använda sig av GMS igen efter pausen. Men hjärnan anpassade sig snabbt så det bör inte ta allt för lång tid tills jag är van igen.
Började på lektion och 9 och som jag sagt tidigare rushade jag igenom bilderna istället för att memorera långsamt och få alla rätt. Känns mycket roligare då!
Last edited by davve98h on Tue 24 Dec 2019, 12:11, edited 1 time in total.
davve98h
Posts: 187
Joined: Sat 02 Nov 2019, 22:00

Re: Davids minnesdagbok

Post by davve98h »

Det kändes bra idag att få upp tempot. Jag har även börjat ha timer på återkallningen för att få min hjärna att arbeta ännu snabbare. Dock så får min hjärna kortslutning ibland när den ska tänka på ex talet 23, tablett samtidigt som jag ska koppla hästsko och ta ut nr 272 så snabbt som möjligt.
Det är komiskt för jag försöker verkligen tänka och återkalla snabbt men ibland är det som om hjärnan stängs av för några sekunder. Sedan kan jag fortsätta återkallningen. Blir även stressad av att timern piper till och detta gör återkallningen svårare vilket är bra då jag tränar på att använda min hjärna i stressade situationer :D
Halvägs klar med lektion 9!
Last edited by davve98h on Tue 24 Dec 2019, 12:11, edited 1 time in total.
davve98h
Posts: 187
Joined: Sat 02 Nov 2019, 22:00

Re: Davids minnesdagbok

Post by davve98h »

Glömde skriva efter träningen igår så gör det idag! Till en början kändes övningen där man ska memorera påhittade ord omöjlig, men det funkar faktiskt att använda sig av stödbilder och associations element. Dock var detta extremt svårt att göra under 6 sekunder förstå gången. Se min cicero, läsa ordet, omvandla första delen av ordet till en bas för att sedan placera ut resten av bilderna (som man måste komma på hur de ska se ut) på basen, zooma in zooma ut. Se föremålet och placera det på ciceron.
Det blev rätt mycket att göra på 6 sekunder så försökte göra detta på ca 10 sek.
Men det gick det också!
Det var lite wierd för när jag var klar gick jag in i köket och såg ner i vasken som är en av mina ciceros, där såg jag en av mina bilder. I detta fall såg jag snabbt turkiskpeppar och bilden försvann lika snabbt som den kom. Kändes konstigt att se saker som inte finns men ända bra då jag tror det är ett tecken att hjärnan börjar lära sig att se bilder.

Är detta vanligt, att man ser sina bilder som egentligen inte existerar, på ställen där man placerat ut ciceros?
davve98h
Posts: 187
Joined: Sat 02 Nov 2019, 22:00

Re: Davids minnesdagbok

Post by davve98h »

Klar med lektion 9! Märker verkligen stor skillnad på hjärnans memoreringsförmåga när man är trött respektive pigg. Hjärnan låser sig oftare samt svårare att se bilder framför mig när jag är trött.
davve98h
Posts: 187
Joined: Sat 02 Nov 2019, 22:00

Re: Davids minnesdagbok

Post by davve98h »

Lektion 10 klar!
Kändes bra idag, gick rätt fort tycker jag, men blev trött mot slutet så då gick det långsammare.
Lite svårt att veta vilken ordning jag ska skapa underbilder och placera ut figurkoder på en bas. Ex ska jag bestämma alla underbilder för en associationsbas innan jag placerar ut figurkoderna för min associationsbas eller skapa en underbild, sedan placera ut en figurkod på underbilden och skapa nästa underbild och placera en ny figurkod på denna underbild.
jag antar att detta kommer bli mer tydligt med tiden.

Jag vill lära mig att återkalla bilder och memoreringar på första försöket men det tar alltid runt 4 till 5 försök innan jag lyckats återkalla alla rätt.
Mitt typiska resultat är, 10% rätt första gången sedan runt 50%, och 3 gången 95% och fjärde gången 100% rätt.
Antar att detta också kommer med tiden.

GOD JUL!
davve98h
Posts: 187
Joined: Sat 02 Nov 2019, 22:00

Re: Davids minnesdagbok

Post by davve98h »

Påbörjat lektion 11, värmde upp innan med rulla tummarna och läsa textstycken där man plockar ut bokstäver. Dock kände jag mig jäkligt trött.
Gjorde övning 1 på 4 försök, där tid för varje memorering var ca 10 sek vilket var för lång tid men hjärnan pallade inte snabbare än så.
Konstigt nog tog detta ca 1 h för mig trots att jag inte tog mer än 10 sek per memorering. Måste vara vid återkallning som jag börjar tänka på andra saker, och det är "dagdrömmandet som tar tid" jag ska låta min hjärna vila nu.
Får se om det blir något mer senare idag annars kör jag imorgon.
davve98h
Posts: 187
Joined: Sat 02 Nov 2019, 22:00

Re: Davids minnesdagbok

Post by davve98h »

Påbörjade lektion 11 övning 2 men var alldeles för trött, försökte memorera trots detta men efter jag gått igenom memoriseringen 3 gånger och bara kom ihåg en figurkod bestämde jag mig att försöka imorgon igen. Jag ska dock träna på figurkoderna lite innan jag går och lägger mig.
davve98h
Posts: 187
Joined: Sat 02 Nov 2019, 22:00

Re: Davids minnesdagbok

Post by davve98h »

Phuu!
Klar med med lektion 11.
Riktigt tuff lektion, speciellt att memorera 60 st tvåsiffriga tal.
Denna lektion tog ganska lång tid 3h sammanlagt varav, övning 2 tog ca 1 och en halv timme.
Efter jag gjort returmetoden på övning 2 kändes övning 3 (kedjemetoden) betydligt lättare. Det gick både och fortare och kändes roligare. Dock så tog det ändå ganska lång tid då jag glömde enstaka kopplingar hit och dit. Ex glömde jag ordet "GOD" en gång medans jag kom ihåg ordet "GARANTI" en annan gång glömde jag ordet "GARANTI" och kom ihåg ordet "GOD" Så behövde jag hålla på tills jag tillslut fick alla rätt. Det kändes som att orden puttade ut varandra ur mitt minne. Var antagligen trött efter övning 2.
davve98h
Posts: 187
Joined: Sat 02 Nov 2019, 22:00

Re: Davids minnesdagbok

Post by davve98h »

Påbörjat lektion 12 idag! Klar med övning 1 och 2.
Tycker memorerandet av figurkoder när man ska rita siffror och se bilden framför sig är uttråkande, känns som tiden går långsamt och måste verkligen kämpa för att hålla kvar koncentrationen. Bra övning för mig, lära sig hålla koncentrationen på något ganska lätt och lite långtråkigt är jag övertygad om kommer minska mina slarvfel inom flera områden ex algebraräkning.
Jag brukar skriva mina figurkoder på post-it lappar så att jag kan träna när jag får dötid. Dock har jag slut på dem nu så jag har bara skrivit till 50. Talen 1-50 sitter riktigt bra men 50 och uppåt går trögare. Måste skaffa lite mer post-it. Det hjälper verkligen att träna lite hela tiden. Jag börjar bli riktigt taggad på att börja använda GMS för memorering av och lärande av universitetsstudier. Är dock osäker på hur det ska gå till.
Gott Nytt år! :mrgreen:
Post Reply