Davids minnesdagbok

Här kan du föra en egen journal över minnesträningen och läsa andras.
VictorBull
Posts: 402
Joined: Fri 16 Sep 2016, 15:57

Re: Davids minnesdagbok

Post by VictorBull »

Tjena David,

Bra jobbat hittills!!

Testa att öva upp figurkoderna på www.figurkoder.se
Då slipper du post-it-lapparna :-)

Metoder för hur du använder GMS i universitetsstudierna får du i de kommande modulerna efter intensivträningen!
Lycka till :D
davve98h
Posts: 187
Joined: Sat 02 Nov 2019, 22:00

Re: Davids minnesdagbok

Post by davve98h »

Tack för feedbacken Victor! Det uppskattas verkligen :D
Idag tänkte jag göra klart lektion 12 men känner mig riktigt seg i hjärnan dels för att jag pluggat hela dagen och dels trött efter nyår :roll:
Hur som helst nötte jag iaf in figurkoderna så de sitter mycket bättre. Huvudsaken är att man gör någonting.
Mitt mål är att göra klart kursen "intensivträning" till den 6e Jan då studierna börjar igen!
davve98h
Posts: 187
Joined: Sat 02 Nov 2019, 22:00

Re: Davids minnesdagbok

Post by davve98h »

Sådär! Klar med lektion 12! Kändes relativt enkel för en gångs skull vilket var skönt. varje lektion jag gjort hittills brukar ta 3-4 timmar men denna tog bara 2 :) Tillåter inte att mina kopplingar får ta längre än 6 sekunder, "key to success right there"
Känns som att hjärnan kopplar snabbare och snabbare samt att det har blivit lättare att få upp bilder i huvudet till memoreringen. Sjukt najs! :mrgreen:
davve98h
Posts: 187
Joined: Sat 02 Nov 2019, 22:00

Re: Davids minnesdagbok

Post by davve98h »

Tanken var att jag skulle bli klar med lektion 13 idag men har fastnat på övning 2 där man ska memorera 100 slumpmässiga ord. Problemet ligger i att jag inte kan figurkoderna 60 till 99 tillräckligt snabbt. Har försökt nöta in dem rätt bra idag men av någon anledning går det väldigt trögt. Ska försöka lära mig in dem flesta ikväll på reflexnivå så att jag kan göra klart övning 2 imorgon. :D
davve98h
Posts: 187
Joined: Sat 02 Nov 2019, 22:00

Re: Davids minnesdagbok

Post by davve98h »

Lektion 13 klar!
Har haft mycket studier, så har behövt ta en paus från minnesutbildningen. Känns skönt att jag han klämma in lite MindAcademy nu i helgen. Även fast jag inte hunnit köra minnesutbildningen har jag tränat på mina figurkoder minst 1 gång per dag. Vilket har gett resultat. Skulle säga att mina figurkoder från 0-99 är på så gott som reflexnivå vilket känns bra.

Jag blev även positivt överraskad över hur lätt det var för hjärnan att komma in i memorerandes igen. Jag trodde jag skulle ha tappat en del av min kunskap och memoreringsteknik då jag inte varit aktiv på ett tag. Men tvärt om, hjärnan kändes supersnabb och allt kändes någorlunda enkelt. Lyckades memorera 30 element av 99 på första försöket vilket är rekord för mig!! :D

Vill tipsa er andra som har mycket med plugg och arbete och känner att tiden inte riktigt räcker till. Ta en paus och kom tillbaka när ni har tid, hjärnan kommer ihåg vad den lärt sig blixtsnabbt!

Min plan som det ser ut nu är att fortsätta öva figurkoderna, kanske börja lära mig fler. Jag kommer ta tag i utbildningen på allvar under sommaren när jag inte har så mycket plugg. Om jag får tid över i dessa pluggtider kommer jag även att göra någon lektion då och då.
davve98h
Posts: 187
Joined: Sat 02 Nov 2019, 22:00

Re: Davids minnesdagbok

Post by davve98h »

Okej!
Klar med lektion 14. Detta var den garanterat den svåraste lektionen hittills. Min hjärna blev tröttare och tröttare och när jag hade runt 10 figurkoder kvar att memorera på sista övningen kollapsade hjärnan. :o Nej inte riktigt så illa men det kändes så, jag började glömma bort olika figurkoder och det var extremt trögt att få fram bilder i huvudet. Det blev som att man tappade koncentrationen men till ingenting. Vanligtvis när jag tappar koncentrationen brukar jag tänka på annat men nu tappade jag koncentrationen utan att tänka på något alls. Anyway, käkade middag och sedan körde jag klart! Nu är jag done med kursmodul 1, känns bra. :D

Här är sista övningens gång

0 rätt 31 st rätt 47 st rätt 54 st rätt 68 rätt 78 rätt 86 rätt 95 rätt 99 rätt
davve98h
Posts: 187
Joined: Sat 02 Nov 2019, 22:00

Re: Davids minnesdagbok

Post by davve98h »

Okey, lets go!
Jag har nu sommarlov efter ett år med tuffa studier och extremt många timmar matte och fysik. Känns ganska skönt att det är över och jag får vila upp mig. Jag har nu vilat några dagar och är mer än redo att fortsätta min minneskarriär som planerat. Då jag ändå vill ha lite ledigt i sommar från studierna har jag valt att lägga upp min träning på en rimlig nivå som jag är övertygad om att jag klarar att hålla. Det känns viktigt för mig att kunna nå de mål jag sätter upp då detta boostar mitt självförtroende. KUL! :mrgreen:

Planen är följande: (räknat utifrån att varje lektion tar cirkus 4h)

Kursmoduler: 2,3 och 4

Lektioner totalt: 39 st
Veckor totalt: 14 st
Timmar totalt: 168 st

Lektioner/vecka: 3 st
Antal timmar/lektion: 4 st
Antal timmar/vecka: 12 st

Kursmodul 2 - 12 lektioner
Antal veckor: 4 st
Datum: 10 Juni - 8 Juli

Kursmodul 3 - 11 lektioner
Antal veckor: 4 st
Datum: 8 Juli - 5 Augusti

Kursmodul 4 - 16 lektioner
Antal veckor: 6 st
Datum: 5 Augusti - 16 September

Utöver denna planering ska jag träna på fritiden.

Planen är följande:

Antal Ciceros per vecka: 10 st
Ciceros totalt: 140 st
Minnesträning på hemsida, (varannan gång siffror, varannan gång ord per vecka) : 60 min
Last edited by davve98h on Tue 07 Jul 2020, 12:33, edited 2 times in total.
davve98h
Posts: 187
Joined: Sat 02 Nov 2019, 22:00

Re: Davids minnesdagbok

Post by davve98h »

Idag har jag lagt upp en plan för mitt minnestränande. Jag har även repeterat mina figurkoder och ciceros samt gjort ett nytt dokument i drive där jag från och med nu skriver upp alla mina ciceros, om jag skulle råka glömma bort någon.
Jag har även uppgraderat mina post-it lappar till spelkort istället. När jag repeterade figurkoderna märkte jag att det var mer lätthanterligt med spelkort kontra post-it.
Jag köpte 2 st olika kortlekar en med röd baksida och en med vit-blå. Jag insåg rätt snabbt att jag bör köpt 2 st med röd baksida då den med vit-blå baksida knappt syntes med svart penna. Det fungerade någorlunda med blå penna, men tips till er andra. Köp med röd baksida, då syns svart bättre! :D

Imorgon börjar träningen på allvar, ska bli sketakul att vara igång igen!
davve98h
Posts: 187
Joined: Sat 02 Nov 2019, 22:00

Re: Davids minnesdagbok

Post by davve98h »

Lektion 15 avklarad. Ca 3 timmar, det som tog tid var att få upp hastigheten till 1 sek/bild. Mitt bästa blev 1,076 sek/bild så inte riktigt 1 sek men tillräckligt nära enligt mig. Kom till en punkt då jag behövde vila. Givetvis känner jag mig fortfarande lite ringrostig pga pausen jag tog i utbildningen men är övertygad om att allt kommer kännas normalt igenom inom 1 vecka. Känns coolt att få börja bygga sin egna databas och det fungerar verkligen som att spara filer på datorn. Visste inte att det skulle vara så likt.

Det jag dock hade trubbel med var huruvida jag får vrida på bilderna för att underlätta att placera ut underbilder. Exempelvis placerade jag el-gitarren snett diagonalt i radion med kedjeregeln. Men sedan när jag skulle finna 5 st underbilder till el-gitarren var det mycket lättare att vrida på den så att den står antingen lodrät eller vågrät då man bara får gå från vänster till höger och upp till ner när man placerar ut sina underbilder. Är detta okej att göra?

Min nästa fråga liknar den innan. Jag vet reglerna för hur man placerar ut underbilder. Men om vi ex tar el-gitarren och visualiserar den diagonalt. Jag väljer stämskruvar som en underbild som ligger "högst upp i högra hörnet". Sedan väljer jag halsen som en annan underbild. Men eftersom el-gitarren är placerad som den är, väljs gitarrhalsen längre ned men jag går åt vänster. Vad ska jag göra när jag måste placera min nya underbild till vänster om min gamla. Det var ju inte tillåtet, men jag måste göra det om jag inte ändrar på el-gitarrens position.

Sista frågan. Innan man skapade sina underbilder på nivå 3 har vi stödbilder på nivå 2. Ex visualiserade jag blomkrukan som en plastkruka med några hål i sig. Men när vi skulle placera ut angivna underbilder blev det en ny bild. Samma blomkruka som jag visualiserade innan men denna gång med blad, stjälk, jord och rötter. Är detta meningen, att det ska bli som en ny bild?

Ska fortsätta framkalla bilderna på nivå 4 under dagen.
Imorgon ska jag använda hemsidan för siffermemorering.
davve98h
Posts: 187
Joined: Sat 02 Nov 2019, 22:00

Re: Davids minnesdagbok

Post by davve98h »

Började med att kolla igenom bilderna från lektion 15. De sitter rätt bra nu och det blir nästan som en bildserie, ibland går det så fort att jag måste bromsa för att hinna se bilderna tydligare.
Sedan repeterade jag mina ciceros så att de satt bra innan jag körde siffermemorering på hemsidan. Trodde inte att det skulle gå så bra som det faktiskt gick pga den långa pausen jag tagit. Jag körde 5-minute numbers och fick följande resultat:

5-minute numbers
7,5 sek/bild

Antal rätt: 32
Återkallning: 10 min

Majoriteten av de siffror jag kom ihåg låg i mitten av övningen vilket kan tyckas konstigt då det borde vara de siffror som är sist som man borde komma ihåg längst men så var inte fallet. När jag återkallade siffrorna kom jag ihåg ca 25 st. För att sedan komma ihåg några fler kollade jag efter bilder jag placerat ut och då kom jag ihåg på vilken cicero de var placerade. Ex visualiserade jag en näsa och genast kom jag ihåg att det var på skohornet i hallen trots att jag inte såg det om jag bara kollade på skohornet.
Om det är fusk eller inte vet jag ej, men det hjälpte mig att komma ihåg ytterligare siffror.

Denna session tog ca 45 minuter
Post Reply