Davids minnesdagbok

Här kan du föra en egen journal över minnesträningen och läsa andras.
Post Reply
davve98h
Posts: 187
Joined: Sat 02 Nov 2019, 22:00

Re: Davids minnesdagbok

Post by davve98h »

Lektion 29 klar!
Märker att det går extremt mycket fortare att lära sig "glosor" med minneteknik än utan. Jag vet vilka ord jag ska kunna så att jag inte missar något och och jag är osäker på hur det stavas och låter i mitt fall Italienska placerar jag ut en underbild på ordet för att säkra att jag kommer ihåg. Visst tar det fortfarande tid att memorera men nu har jag en strategi som inte är rabblande.

5 minute numbers

1a försöket 35/160 (maxade snabbheten, fick många fel men försökte verkligen pusha mig själv)
2a försöket 35/80 (har inte så många ciceros att jag kunde fortsätta mer än 40 bilder till. Får skaffa fler, dessa 40 ciceros är relativt nya och inte uppövade så bra. Svårt att koppla figurer till något man ser suddigt. Får försöka bli mer bekväm med dem)
davve98h
Posts: 187
Joined: Sat 02 Nov 2019, 22:00

Re: Davids minnesdagbok

Post by davve98h »

Lektion 30 klar!
Lite annorlunda men kul lektion, större delen av lektionen gick jag runt och skaffade mig ciceros som jag behöver för att lära mig fler ord. Rätt kul och man känner sig lite filosofisk när man går runt och kollar på saker på ett annat sätt än man gjort tidigare. Jag skaffade 80 nya vilket är rätt bra tycker jag. Sedan fixerade jag dem så att de finns kvar i hjärnan. Märkt att om ciceros inte är fixerade i hjärnan är det väldigt svårt att memorera ord eller köra IAM med dem. Just nu har jag 130 st ciceros för Italienska språket och 120 st att träna IAM med. Imorgon har jag lite planer på vart jag ska hitta resterande 70 ciceros om jag får tid.
Jag har också memorerat 25 nya Italienska ord på mina nya ciceros. Och imorrn blir det 25 till osv. De 50 orden jag memorerat i början av har börjat sätta sig bättre och bättre.
Idag har jag också scrollat igenom stödbilderna till min "FÖRSTA DATABAS'' känner mig inte redo att glömma bort den informationen jag lärt mig, fanns massa användbar fakta där.
KUL! :mrgreen:

5 minute words

1a försöket 12/40
2a försöket 23/48

Känns som att det går väldigt trögt nu, inga större förbättringar i IAM men antar att det tar tid. Jag kämpar på!
davve98h
Posts: 187
Joined: Sat 02 Nov 2019, 22:00

Re: Davids minnesdagbok

Post by davve98h »

Idag blir det vila med utbildningen.
Körde dock lite IAM

5 minutes numbers

1 försöket 36/106
Kan ha gått sämre då jag tog en fördrink innan, vem vet :shock:
Last edited by davve98h on Wed 22 Jul 2020, 21:07, edited 1 time in total.
davve98h
Posts: 187
Joined: Sat 02 Nov 2019, 22:00

Re: Davids minnesdagbok

Post by davve98h »

Igår 21/07
Lektion 31 klar!
Skaffade 10 ciceros med 5 underbilder var till frasmemorering. Vissa fraser blev ganska långa på Italienska så får kämpa med det imorgon. Då jag missade mina 25 nya Italienska ord igår så skaffade jag 55 nya ord idag. De 50 gamla orden sitter bra nu och jag är redo att byta ut mina bilder på ciceros till nya.
davve98h
Posts: 187
Joined: Sat 02 Nov 2019, 22:00

Re: Davids minnesdagbok

Post by davve98h »

Lektion 32 klar!
Tog lång tid, väldigt svårt att läsa igenom allt och förstå samt att jag var tvungen att översätt själv då jag valde Italienska och inte ryska.
Jag ska repetera texten lite varje dag tills jag kan den men tror att det kommer ta fler än 4 dagar då den är väldigt svår och många nya ord.
Ska också lägga till 25 nya ord ikväll och repetera de gamla. Det känns som om språkmodulen tar väldigt mycket tid...



Jag missade att lära mig vissa ord i till fraserna innan denna lektion vilket gjorde det svårt att återkalla dem. Jag har nu påbörjat lära mig in de ord jag inte kan vilket bord underlätta massor.

5 minutes words

1a försöket 19/40
davve98h
Posts: 187
Joined: Sat 02 Nov 2019, 22:00

Re: Davids minnesdagbok

Post by davve98h »

5 minutes numbers

1a försöket 64/128 REKORD
Ett av mina bättre försök, gjorde detta på förmiddagen

2a försöket 37/82
Dessa ciceros är inte lika fixerade, glömde en bild och blandade ihop en annan. Dock har jag aldrig haft så många rätt som jag hade nu på dessa ciceros så helt klart framsteg.

Jag behöver ta en paus med lektionerna då min språkförmåga inte är tillräckligt bra för att fortsätta. Jag fortsätter nöta in ord och fraser.
davve98h
Posts: 187
Joined: Sat 02 Nov 2019, 22:00

Re: Davids minnesdagbok

Post by davve98h »

Iom att studierna närmar sig i rasande fart har jag nu bestämt mig för att pausa språkmodulen och gå direkt till textmemoreringen. Jag kommer fortsätta lära mig in ord regelbundet men inte i lika stor mängd. Ca 25/vecka.
Kollade videos inför första lektionen idag och imorgon drar det igång på riktigt!

KUL! :mrgreen:
5 minutes words

1a försöket 19/41

2a försöket 15/47 Råkade blanda ihop en radda med ciceros för en annan så fick väldigt många fel, dock var orden rätt så det skulle ha varit rekord annars... 31 rätt hade jag isf fast det gills inte

3e försöket 3/45 Måste verkligen fixera nya ciceros, farsan snackade med mig och svårt att hålla fokus.
davve98h
Posts: 187
Joined: Sat 02 Nov 2019, 22:00

Re: Davids minnesdagbok

Post by davve98h »

Lektion 38 klar!
Tränade på att skriva stödmeningar till paragrafer vilket gick bra. Gick också förvånansvärt lätt att visualisera och prata till en bild i övning 2. Försökte verkligen undvika utfyllnads ord såsom "ehhh" och "vi har också" osv.

5 minutes numbers

1a försöket 60/144
2a försöket 22/126 Återigen störande moment, det försämrar verkligen minnesförmågan/koncentrationen avsevärt
davve98h
Posts: 187
Joined: Sat 02 Nov 2019, 22:00

Re: Davids minnesdagbok

Post by davve98h »

Lektion 39 klar!
Väldigt lätt att memorera historierna, det svåra var att komma ihåg bilderna. Försökte verkligen att komma ihåg allt från första försöket men lyckades ej, säkerställde de glömda kopplingarna och efter 3 försök satt allt.
5 minus words

1a försöket 20/85
2a försöket 14/74
Jag trodde jag hade maxat innan men långt ifrån. Nu maxade jag och kom upp i hela 85 ord! En rejäl förbättring, ska sluta bry mig mindre om antal rätt jag har och bara fokusera på hastigheten.
Mitt mål nu är att gå igenom 100 bilder och ha 40 rätt! :o
davve98h
Posts: 187
Joined: Sat 02 Nov 2019, 22:00

Re: Davids minnesdagbok

Post by davve98h »

Blir ingen lektion idag!
Jag har varit kontakt med Victor som tipsat om att jag ska prioritera IAM med ord istället för siffror då det kommer hjälpa mig med textmemoreringen. Därav kommer jag bara köra IAM words en tid framåt.

5 minute words

1a försöket 27/80
Farsan började snacka med mig på slutet vilket störde ut koncentrationen fullständigt.
2a försöket 10/60

Jag har även börjat läsa GMS boken, inte prioriterat den tidigare men nu kände jag att det var dags.
Är 50 sidor in och har redan lärt mig mycket om memorering och framförallt hur och varför min ADHD gjort att jag behövt kämpa så extremt mycket med skolan.
Post Reply