Jonas Journal, tredje försöket

Här kan du föra en egen journal över minnesträningen och läsa andras.
Post Reply
jonas_h
Posts: 4
Joined: Wed 28 Feb 2018, 21:40

Jonas Journal, tredje försöket

Post by jonas_h »

Det är nu tredje gången jag försöker ta mig igenom detta. Har haft svårt med motivationen då lektionerna är jobbiga och energikrävande. Kom till lektion 7 förra gången, men hoppas att kunna komma igenom denna gång. Det är framförallt språkinlärning som intresserar mig samt att kunna träna upp min koncentrationsförmåga.

Kanske genom att göra en journal hjälper (tvingar?) det mig att komma igenom. Men vi får se hur det går. :D

Lektion 1 var tidigare extremt jobbig, så det är bra att den omarbetas till fler lektioner den här gången. Det tog mig tre tillfällen att ta mig igenom denna gång, då jag har svårt att avsätta flera ostörda timmar i ett.
jonas_h
Posts: 4
Joined: Wed 28 Feb 2018, 21:40

Re: Jonas Journal, tredje försöket

Post by jonas_h »

Lektion 2 var lite delad, men gick överlag mycket snabbare än lektion 1.

Fria associationsmetoden var återigen hemskt svår jämfört med de andra. Tog den först på 6:e försöket då jag flera gånger glömde bort någon stödbild. Eventuellt använder jag för kort tid för att koppla bilderna, kunde gärna använda en eller två sekunder mer, men det sägs ju att det är bättre att gå lite för fort än lite för sakta...

Alfanumeriska koden hade jag med mig sedan tidigare (efter lite repetition).
VictorBull
Posts: 402
Joined: Fri 16 Sep 2016, 15:57

Re: Jonas Journal, tredje försöket

Post by VictorBull »

Bra jobbat Jonas!

Du är inne på helt rätt spår. Att det krävdes 6 försök innan du fick alla rätt är absolut inte dåligt, det är en fullt naturlig början och att det känns dåligt då och då nu i begynnelsen kommer inte påverka slutresultatet :-)

Fortsätt kämpa på så kommer du lyckas :D Vi finns här och hjälper dig på vägen!

Mvh Victor Bull
jonas_h
Posts: 4
Joined: Wed 28 Feb 2018, 21:40

Re: Jonas Journal, tredje försöket

Post by jonas_h »

Delade upp lektion 3. Körde figurkoderna lite då och då under två dagar och de satt snabbt under 2s enligt figurkoder.se. Kedjemetoden och Ryska dockmetoden gick relativt snabbt, dock tog det många försök.

Upplever att jag i princip aldrig kommer ihåg något första gången, medans jag efter andra gången kommer ihåg förvånandsvärt mycket. Dock tar det ett par till genomgångar innan allting sitter, man jag har för mig att målet är att klara sig med två genomgångar? Jag tror oavsett att min koncentrationsförmåga håller tillbaka mig då en massa andra tankar kommer och inkräktar. Ibland utifrån, från flickvännens TV-program, och andra gånger från "nästa" bild.

Hursomhelst så sitter sekvensen hårt efteråt. Jag gjorde t.ex. övningen med kedjemetoden på morgonen och råkade tänka på den nu på kvällen, och jag riktigt kände hur jag kunde flippa igenom den blixtsnabbt och jag visste att det var rätt. Något jag ska försöka tänka på när lektionerna blir jobbiga: Det kan faktiskt fungera.
jonas_h
Posts: 4
Joined: Wed 28 Feb 2018, 21:40

Lektion 4

Post by jonas_h »

Till slut klar med lektion 4. Inte kännt att jag haft tid och energi (och en gnutta motivationsbrist tyvärr) då lektionerna tar ganska mycket. Därför splittat upp de ganska bra, och lektionen var inte speciellt lång faktiskt.

Kändes lite konstigt att Cicero + Fria assoc bara hade 10 ord att memorera då vi behövt memorera längre sekvenser tidigare. Kanske något fel som uppkommit efter att lektionerna görs om?

Cicero med 30 bilder gick bra, med endast tre genomgångar för att få dem att sitta. Vilket är klart mindre än från tidigare lektioner.

Har nu 50 Cicero bilder. Tog in 10 en kväll då jag inte orkade med annat. Fungerade väldigt bra, något jag får försöka fortsätta med.
Post Reply