Pwnts journal

Här kan du föra en egen journal över minnesträningen och läsa andras.
Post Reply
pwnts
Posts: 8
Joined: Wed 03 Jul 2019, 11:58

Pwnts journal

Post by pwnts »

Lektion 1 avklarad!

Det svåraste var att koncentrera sig under så lång tid. Några gånger tappade jag mitt fokus och lade då märkte att vid de första två metoderna (Kedjemetoden och Ryska dockmetoden) blev detta ett stort problem då jag tappade väldigt många ord ifall jag missade ett någonstans. Den tredje metoden Cicerometoden var bättre på så vis att de gånger jag missade ett ord kunde jag lätt hoppa över det och fortsätta på nästa. På det stora hela gick det enklare och enklare med visualiseringen men jag föreställer mig att jag ser ganska dum ut när jag försöker se bilderna framför mig.

Kedjemetoden:
3 försök

Ryska dockmetoden:
3 försök

Cicerometoden:
2 försök

Lektionen tog lite mer än två timmar inkl. läsning och youtubeklipp.

Är helt slut i huvudet efter denna lektion men ser fram emot morgondagens!
pwnts
Posts: 8
Joined: Wed 03 Jul 2019, 11:58

Re: Pwnts journal

Post by pwnts »

Lektion 2 avklarad!
Total tid: 1h 50m

Den här lektionen gick snabbare än den första då jag dels lyckades hålla fokus bättre men jag gjorde även mina kopplingar snabbare än på första lektionen. Men det är fortfarande svårt att koncentrera sig under så lång tid och i slutet av lektionen började många andra tankar komma in i hjärnan. Hoppas att detta blir bättre med tiden. I samma veva som jag läser den här kursen försöker jag bli av med beroendet att hela tiden kolla mobilen, och när jag helt lyckats med detta tror jag att det blir lättare att fokusera under längre tid.

Övning 1 - Fria associationsmetoden

Försök 1 - 11/20 (När jag tappade en blev det fel på många efterföljande)
Försök 2 - 19/20 (fel på soffbord istället för sängbord. Osäker på hur man ska skilja på dessa då bilderna är väldigt lika)
Försök 3 - 20/20

Jag är fortfarande osäker på om "Upprepa inte" tillhörde denna övning eller nästa då det står efter övningen så jag såg det när jag var klar. Isf kan jag ha gjort fel..


Övning 2

Till en början gick det väldigt trögt, men efter halva första uppgiften behövde jag inte längre kontrollera koderna. Jag råkade memorera THX istället för THZ dock, men lyckades reparerade skadan ganska snabbt. Uppgift två gick betydligt snabbare men jag är ännu inte uppe i "Hastigheten som man läser A, B, C, D, ....". Jag tänkte vila hjärnan nu och sen återkomma till att träna alfanumerisk kod senare idag.
pwnts
Posts: 8
Joined: Wed 03 Jul 2019, 11:58

Re: Pwnts journal

Post by pwnts »

Lektion 3 avklarad!

Jag sov väldigt lite och dåligt natten innan jag genomförde lektion 3, vilket verkligen märktes av på resultatet. Hjärnan kändes otroligt trög och tankarna flöt fram som sirap. Det kändes varmt och överansträngt att försöka skapa kopplingar och med facit i hand borde jag helt enkelt inte ha gjort lektionen nu utan inväntat ett bättre mentalt tillstånd.

Övning 1 - Kedjemetoden
Försök 1 - 1/26 (Jag tappade den första kopplingen och sen var allt kört...)
Försök 2 - 18/26
Försök 3 - 19/26
Försök 4 - 26/26

Övning 2 - Ryska dockmetoden
Försök 1 - 1/25 (Även denna gång tappade jag första kopplingen och då gick det inte)
Försök 2 - 5/25
Försök 3 - 12/25
Försök 4 - 22/25
Försök 5 - 25/25

Övning 3/4 - Tvåsiffriga figurkoder
Jag påbörjade inlärningen av tvåsiffriga figurkoder men bestämde mig för att skjuta upp detta tills jag är lite skarpare i huvudet.
pwnts
Posts: 8
Joined: Wed 03 Jul 2019, 11:58

Re: Pwnts journal

Post by pwnts »

Lektion 4 avklarad!
Total tid: 1h30m

Jag har sovit bättre och kände mig klar i huvudet igen. Jag har övat figurkoder några dagar och de börjar sitta helt okej även om jag ibland hakar upp mig, speciellt när jag ska återkalla flera figurkoder gånger i rad. När jag testkörde på figurkoder.se fick jag 1.3 sekunder i snittid flera gånger i rad.

Övning 1 - Cicerometoden
Försök 1 - 10/10

Övning 2 - Fria associationsmetoden
Försök 1 - 10/10

Övning 3 - Figurkoder
Försök 1 - 17/30
Försök 2 - 28/30
Försök 3 - 30/30

Ganska coolt att man nu kan minnas 30 tal i rad och jag börjar förstå att det här kan bli väldigt användbart! :D
pwnts
Posts: 8
Joined: Wed 03 Jul 2019, 11:58

Re: Pwnts journal

Post by pwnts »

Lektion 5 avklarad!

Detta var en väldigt kämpig lektion att ta sig igenom för mig. Men med det sagt har jag börjat förstå att det är mindre viktigt vilken bild man väljer till ett ord eller en stavelse, hjärnan verkar klara av att skapa kopplingen ändå. Detta känns som ett genombrott då det blir mindre viktigt att hitta "rätt" bild utan att man verkligen kan gå på första bästa som dyker upp och därmed kan det gå snabbare än vad det gjort tidigare.

Övning 1 - Fixering alfanumerisk kod
Försök 1 - 9/14
Försök 2 - 12/14
Försök 3 - 13/14
Försök 4 - 14/14

Kedjemetoden känns fortfarande svår då det lätt försvinner en koppling och då tappar jag flera. Men den alfanumeriska koden börjar sitta ganska bra nu.

Övning 2 - Symboliseringstekniken
Försök 1 - 7/19
Försök 2 - 16/19
Försök 3 - 19/19

Det gick oväntat bra att skapa bilder som symboliserade ord. För vissa ord tog jag bilder som hade en väldigt långsökt koppling till ordet men märkte att det gick bra ändå.

Övning 3 - Länka till välbekant information
Försök 1 - 8/12
Försök 2 - 12/12

Övning 4 - Koda genom Konsonans
Försök 1 - 7/13
Försök 2 - 10/13
Försök 3 - 12/13
Försök 4 - 13/13

Konstigt nog gick det ganska bra att minnas den konstiga stavningen kopplat till objektet. Tyvärr missade jag istället själva länkningen med kedjemetoden och därför tog det många försök trots ganska kort kedja.

Övning 5 - Skapa ord från konsonanter
Försök 1 - 2/12
Försök 2 - 9/12
Försök 3 - 10/12
Försök 4 - 12/12

Övning 6 - Skapa ord från stavelser
Försök 1 - 8/11
Försök 2 - 10/11
Försök 3 - 11/11

Figurkoder 11-20
När jag började nöta in nya figurkoder känns det som att de jag lärt mig innan blev svårare att komma ihåg. Jag hoppas att detta släpper med tiden. Ska försöka nöta in dem lite varje dag från och med nu.

Ps. Jag har märkt att det är smart att välja figurkodsbilder som är enkla att skapa kopplingar med och har därför bytt ut vissa bilder jag tidigare skapade. T.ex för "hår" hade jag en frisyr med massa hårstrån men den var svår att koppla till annat. Nu har jag istället ett tjockt och ensamt hårstrå. Det tog ett tag att lyckas byta ut det tidigare intränade men tror ändå att det är värt besväret.
pwnts
Posts: 8
Joined: Wed 03 Jul 2019, 11:58

Re: Pwnts journal

Post by pwnts »

Lektion 6 avklarad!

Total tid: Lång tid. Delade upp den i två sittningar.

Kommentar:
Även denna kändes som en köttig lektion att ta sig igenom. Men ryska dockmetoden går fortfarande enklare än kedjemetoden och därför kändes den ändå enklare än lektion 5.
Jag har börjat försöka använda mig av att skapa bilder för memorering i vardagen nu det funkar ganska bra! T.ex namn på blommor som annars är OMÖJLIGT för mig att komma ihåg går bra om jag bara skapar en enkel bild. Kopplade "Cikoria" till en Sik och "Lupin" till Putin och nu minns jag blomnamnen utan att behöva återkalla bilderna. Ballt att det funkar!

Övning 1 - Kedjemetoden
Försök 1 - 7/30
Försök 2 - 24/30
Försök 3 - 30/30

Övning 2 - Ryska dockmetoden
Försök 1 - 4/19
Försök 2 - 12/19
Försök 3 - 16/19
Försök 4 - 19/19

Övning 3 - Länka till välbekant information
Försök 1 - 8/12
Försök 2 - 12/12

Övning 4 - Kodning genom konsonans
Försök 1 - 5/20
Försök 2 - 17/20
Försök 3 - 20/20

Övning 5 - Skapa ord från stavelser
Försök 1 - 2/15
Försök 2 - 5/15
Försök 3 - 14/15
Försök 4 - 15/15

Figurkoder 21-30
Som innan blir det trögare och trögare ju fler figurkoder jag laddar på med. Men jag har blivit bättre på att skapa tydligare bilder vilket underlättar vid memorering av siffrorna.
pwnts
Posts: 8
Joined: Wed 03 Jul 2019, 11:58

Re: Pwnts journal

Post by pwnts »

Lektion 7 avklarad!

Total tid: Ca 3h, delades upp i två sittningar

Kommentar:
Efter lektion 5 har jag hamnat i ofas med lektionerna och gör hälften av två olika lektioner istället för en enda hel lektion.

Tidigare har jag blivit stressad då det är "stora" mängder som ska minnas men nu börjar jag lita mer och mer på att hjärnan kan komma ihåg mycket information utan att repetera allt för många gånger så den stressen har minskat. 71st på tredje försöket kändes bra!

Övning 1
Försök 1 - 23/71
Försök 2 - 52/71
Försök 3 - 71/71

Övning 2 - Memorera ord med dess ordningstal
Försök 1 - 8/20
Försök 2 - 18/20
Försök 3 - 20/20

Figurkoder 31-40
Ju mer figurkoder som fylls på desto sämre sitter de tidigare. Tror jag måste ta paus en dag utan att fylla på och endast öva in de gamla.
pwnts
Posts: 8
Joined: Wed 03 Jul 2019, 11:58

Re: Pwnts journal

Post by pwnts »

Lektion 8 avklarad!

Total tid: ~4h. Figurkoderna börjar ta lång tid att repetera.

Kommentar:
Känns skönt att börja använda riktig information. Jag är sjukt taggad på nästa modul där långtidslagringen kommer igång.

I denna lektion blev jag ganska förvirrad kring vilka ciceros jag skulle använda för att fästa kedjorna med informationen, så det slutade med att jag inte kopplade dem till några ciceros alls. Men efter mailkontakt med Victor ska jag nu koppla ihop dem med 10 ciceros från ett rum jag skapat i tidigare lektioner.

Övning 2 - Memorera landskap och städer
Det var svårt att skapa bilder till vissa landskap som jag inte har någon koppling eller kunnande om, och där själva ordet är likt andra landskap. Tillslut hittade jag bara på någon bild och körde på det, vilket funkade helt okej.

Övning 3 - Figurkoder 41-50
Nu börjar jag känna mig senil och det är som att det inte får plats mer figurkoder i huvudet. De tidigaste och nyaste figurkoderna sitter helt okej men de som jag skapade igår är som bortblåsta så fort jag lär mig nya. Hoppas att detta blir bättre med tiden.
Post Reply