Hans Journal

Här kan du föra en egen journal över minnesträningen och läsa andras.
hasseboi
Posts: 13
Joined: Sun 09 Jun 2019, 23:50

Hans Journal

Post by hasseboi »

Började med lektion ett igår och körde 2an idag, tycker att det är häftigt att se mängden information man kan komma ihåg med hjälp av övningarna, känns lite svårt att applicera just nu men ska ju komma senare.

Att traggla har aldrig varit min starka sida så hade lite svårt med koncentrationen när man skulle öva på sifferkoderna, men det gick fint. Däremot måste jag nog öva en hel del för att det ska gå snabbare att minnas dem.

Visualiseringen tycker jag går bra, har dock svårt att se sakerna sväva i rummet framför mig utan et blir mer som att rummet jag sitter i försvinner ur synen, vilket gör att jag funderar lite på om jag borde öva mer på det och försöka ha dem i rummet framför mig, kanske slänger iväg en fråga.
hasseboi
Posts: 13
Joined: Sun 09 Jun 2019, 23:50

Re: Hans Journal

Post by hasseboi »

Lektion 3 genomförd helt slut i skallen men kändes bra, märkte att gick bestämt sämre på första övningen gämfört med andra, kanske finns nån typ avv uppvärmning man kan göra? Ska kolla runt lite.
Tänker att jag tar nästa lektion på lördag, men att jag en gång tills dess ska ha genomfört, kedje,ryskadock och associationsmetoden en gång till samt övat lite på figurkoderna.
hasseboi
Posts: 13
Joined: Sun 09 Jun 2019, 23:50

Re: Hans Journal

Post by hasseboi »

Klar med lektion 4 idag, hade tänkt göra den imorn men kommer inte ha tid då. Tyckte det gick bra, helt otrolig att en kunde lära sig 30 siffror i rad på efter bara några minuter. Upllevde att det var lätt att röra ihop figurkoderna dock när det var samma föremål man placerade ut i rummen.
VictorBull
Posts: 402
Joined: Fri 16 Sep 2016, 15:57

Re: Hans Journal

Post by VictorBull »

Bra jobbat Hans!

Du blir bättre och bättre för var gång!
Lektion 5 är en riktigt tuff lektion, så ladda upp ordentligt inför denna. Kommer gå superbra :D

Mvh Victor Bull
hasseboi
Posts: 13
Joined: Sun 09 Jun 2019, 23:50

Re: Hans Journal

Post by hasseboi »

Gjorde lektion 5 idag, har tidigare inte använt mig av 2 hela timmar men krävdes mer tid än så idag, lång och krånglig lektion. Hade problem med att hålla kvar senaste bilden i kedjan, när jag skulle omvandla något mer luddigt till en bild. Vilket jag tror gjorde kopplingen mellan bilderna, länkarna i kedjan, svagare och jag glömde fler ord än tidigare, tycker även det var svårare att se bilderna jag skapade från abstrakta ord framför mig. Antar att det blir bättre med träning! Sjukt hur bra cicero funkar dock lyckades med alla siffror på första försöket, sjukt nöjd!! :D
hasseboi
Posts: 13
Joined: Sun 09 Jun 2019, 23:50

Re: Hans Journal

Post by hasseboi »

Lektion 6
Delade upp denna i 2 delar, hade satt undan 2h igår men hann inte färdigt, så gjorde från övning 6 framåt idag vilket tog lite mer än en timma. Inser att jag måste träna mer på figurkoderna eftersom de börjar bli rätt många nu, ska försöka följa råden och lägga undan lite tid varje dag för att öva på dem.
hasseboi
Posts: 13
Joined: Sun 09 Jun 2019, 23:50

Re: Hans Journal

Post by hasseboi »

Lektion 7
Tungt med den stora övningen där man blandade cicero med associationer, kedjemetoden och rysskadockmetoden. Hade 2 fel bland associationerna och kom inte ihåg mycket efter 2 första orden på övriga delar på första försöket. På andra försöket kom jag ihåg allt förutom 2 ord, en påvilken jag mindes felförkortning och en som jag glömt varefter resten trillade på. Klarade det sedan på 3e försöket. Repeterade allt när jag misslyckade på en del, vet inte om det var nödvändigt, gjorde att det tog rätt mycket tid.

Fixade både element och cicero med figurkoderna på första försöket.
hasseboi
Posts: 13
Joined: Sun 09 Jun 2019, 23:50

Re: Hans Journal

Post by hasseboi »

Lektion 8
Tog 12 inte 10 min för mig att göra övning1 hade nog kunnat göra det snabbare men det är svårt att beräkna tiden under övningarna. Satte alla landskap och städer på första försöket sen tho. Hela lektionen tog nästan exakt 2h.
hasseboi
Posts: 13
Joined: Sun 09 Jun 2019, 23:50

Re: Hans Journal

Post by hasseboi »

Tog lång tid idag närmare 3h, men med paus. Vissa övningar tog bestämt längre tid än vad de borde gjort då jag inte komihåg figurkoderna som jag haft föregående lektioner och det tog lång tid att komma på dessa vilket gjorde att det blev hackigt och att jag saknade flow. Att göra själva kopplingarna känner jag nu går ganska smidigt dock, när jag gör dem så snabbt jag kan kommer jag inte ihåg alla men det sitter nästa alltid bara jag blir påmind. Siffrorna tar en evighet att gå igenom vilket gör det lite segt men jag fattar att det måste göras.
hasseboi
Posts: 13
Joined: Sun 09 Jun 2019, 23:50

Re: Hans Journal

Post by hasseboi »

lektion 10
Trött idag, men det gick helt okej, kändes som att det var en lite lugnare lektion denna gång. Klarade varken ciceron eller kedjemetoden med associationer på första försöket, hade en hel del fel båda gångerna men, klarade dem på andra försöket och det var inga problem att ta det baklänges.
Post Reply