Smulans journal

Här kan du föra en egen journal över minnesträningen och läsa andras.
Post Reply
smulan
Posts: 5
Joined: Fri 24 May 2019, 18:47

Smulans journal

Post by smulan »

Är lite osäker på hur man skriver journalen om man ska "skapa ny tråd" varje gång eller om man kan fortsätta på den gamla? Nu blev det en ny tråd.
Jag blev klar med lektion 4 i kväll men jag var lite förvirrad då det blev en hel del repetition efter det att lektionerna gjorts om. Jag är inte helt säker på att jag ligger i rätt fas.
Jag tycker att cicerometoden fungerade riktigt bra under lek. 4, än så länge i alla fall, och de 10 figurkoderna fungerade också, alla siffrorna blev rätt placerade. Jag har övat på de tio figurkoderna men jag har inte lyckats memorera dem reflexmässigt. Mitt medeltal på www.figurkoder är nu som bäst 1,1 sekund och jag har övat i fyra fem dagar. Att jag ska kunna klara 100 figurkoder reflexmässigt är nog bara en dröm. Jag tycker ändå att det är väldigt roligt och stimulerande att jobba med kurserna så jag gnor på ett tag till.
VictorBull
Posts: 402
Joined: Fri 16 Sep 2016, 15:57

Re: Smulans journal

Post by VictorBull »

Hej Smulan,

Du behöver inte skapa en ny tråd för varje inlägg. Tryck istället på 'Besvara' nere till vänster när du gått in på din journal. Då kan du skriva ett nytt inlägg i din journal, samt även gå in på andra personers journaler och ställa frågor eller peppa dem :-)

Mvh Victor
smulan
Posts: 5
Joined: Fri 24 May 2019, 18:47

Re: Smulans journal

Post by smulan »

Tack Victor för hjälpen med journalen, nu fattar jag.
Har klarat 10 lektioner och känner mig lite stolt men framförallt hoppfull. Det har gått lite upp och ner. lektion 9 var nära att få mig att ge upp. Att memorera nonsensord var riktigt jobbigt och jag fick ta till papper och penna för att få någon ordning på uppgiften. Allt var svårt, bilderna blev otydliga och memoreringen gick fel jag missade ord och bokstäver som inte gick att få med i bildskapandet, jag jobbade med uppgiften i stort sett en hel dag. Det som var positivt var att figurkoderna gick bra och det fungerade extremt bra om jag kopplade figurkoden till en ciceroplats. De gick mycket fortare att memorera än med inre tecknande. Men jag kanske gör fel när jag använder cicero-metoden istället för inre tecknande? Efter några jobbiga dagar med lektion 9 så påbörjade jag, något stukad, lektion 10 som blev betydligt roligare och efter avslutat lektionsarbete känns allt mycket lättare och självförtroendet har börjat knoppas igen. Ska testa figurkoder.se så jag får se hur snabbt hjärnan kan hantera 60 figurkoder.
VictorBull
Posts: 402
Joined: Fri 16 Sep 2016, 15:57

Re: Smulans journal

Post by VictorBull »

Superbra jobbat!! :D

1. Du är på helt rätt väg och jag kan garantera att mömorering av 'nonsensord' kommer vara mycket lättare i framtiden då du fått mycket träning redan nu :-)

2. Jag vill dock varna för att man inte ska fixera en figurkod vid en Cicero. Då kommer man tyvärr lära hjärnan att leta efter ciceron med respektive figurkod på, istället för att lära hjärnan att få fram figurkoden "ur tomma intet". Försök lära bort figurkoderna från dina ciceros och få istället fram dem bara genom att läsa av siffrorna.

3. Kanon att du över på figurkoder.se

Lycka till! :D
smulan
Posts: 5
Joined: Fri 24 May 2019, 18:47

Re: Smulans journal

Post by smulan »

Klar med lektion 11, det tog tid men jag har fått ischias och det är en mycket smärtsam historia. Större delen av min tid ägnas åt stretchövningar och att med smärtstillande medel försöka gå långsamma promenader. Men jag har stundom försökt träna min hjärna med att memorera figurkoder med hjälp av returmetoden, går sådär. Jag har svårt att få upp hastigheten och vet inte om det finns något knep som jag kan använda. Jag försökeratt träna med figurkoder.se och de 20 första går ganska bra med ett snitt på ca 1,2 sekunder men tar jag fler blir det betydligt svårare 0-80 ger ett snitt på ca 3-4 sekunder. Ibland är vissa figurkoder bara borta, bilden går inte att få fram eller så kommer bilden men inte ordet och det kan gälla de figurkoder som suttit jättebra tidigare. Det hakar upp sig helt enkelt. Suck!
Nå väl, lektion 11 med returmetoden var rolig och säkert väldigt effektiv när man ska memorera större mängder men jag hade svårt att hantera den. Jag trasslade till det med associationsbaserna och hamnade fel och fick svårt att återkalla. Tog om några gånger och tog längre tid på mig till att memorera bilderna försökte att göra basen så klar som möjligt så att jag skulle hamna rätt och lyckades till slut klara uppgiften, om man bortser från tiden det tog. Att memorera ord med ordningsföljd gick mycket lättare, det gick ganska fort att få fram bilder och att memorera och ordningsföljden blev liksom ett stöd i återkallandet. Det här låter som ett enda långt klagande men jag gillar verkligen kursen och det "nya lektionsupplägget" och jag tror på metoden, jag har ofta användning för det jag lärt mig i min vardag. Sådant som jag tidigare sällan eller aldrig lyckades komma ihåg, tel.nr. varor jag skulle handla eller konstiga namn på produkter går betydligt lättare nu och jag har metoder att använda och det känns tryggt. Så jag ser fram emot fortsättningen.
Post Reply