Martins journal, tredje gången gillt

Här kan du föra en egen journal över minnesträningen och läsa andras.
martin
Posts: 174
Joined: Wed 04 Jul 2012, 08:53

Re: Martins journal, tredje gången gillt

Post by martin »

I jakt på Muckens resultat på MM, gjorde jag nyss en omgång om 100, á 3 sekunder. Resultat 15, 74/100. Långt bättre än vad jag trodde, men en bit kvar innan jag är på Muckens nivå vad gäller snabbmemorering. Klockan är nu 22.45, så det är definitivt läggdags. Imorgon får det bli fler korta, snabba MM-sekvenser.

En stor fördel med att köra snabbt, är att det inte krävs så mycket tid. 270 á 5 sekunder tar 22 minuter plus återkallningstid, alltså 35-40 minuter. 100 á 5 sekunder tar mindre än en kvart, inklusive återkallning, och är alltså mycket lättare att få till. Det får bli mer sådant framöver.
martin
Posts: 174
Joined: Wed 04 Jul 2012, 08:53

Re: Martins journal, tredje gången gillt

Post by martin »

Nu har jag snart tagit mig igenom 75% av kursen, eftersom jag gjorde lektion 44 idag. Det skulle memoreras lite fakta om hjärtat och lite anatomi därtill. Då jag är läkare, var faktabiten inte direkt några nyheter, men själva memoreringsprocessen förstördes inte av det.

Två snabba omgångar MM har det också blivit, 3 sekunder per tal. Först 65/110, vilket inte var något vidare, resultat 12 eller så. Men nyss bättrade jag mig till 80/120, vilket jag är mer nöjd med. Kul att köra snabba, korta serier som omväxling. Jag får se vad jag gör imorgon - två korta, eller en lång. Kanske dags att öka till 280 nu?
martinolin
Posts: 142
Joined: Tue 14 Jul 2015, 12:19
Location: Lund

Re: Martins journal, tredje gången gillt

Post by martinolin »

Låter som att du har jobbat på starkt nu tredje gången.

Är själv också tillbaka för tredje gången, men har bara börjat leka med MM igen för att skapa lite motivation.

Kul att se att det är lite aktivitet!
martin
Posts: 174
Joined: Wed 04 Jul 2012, 08:53

Re: Martins journal, tredje gången gillt

Post by martin »

Den har journalen har legat tyst i nagra veckor nu och likasa har minnestranandet. Ett par veckors semester satte stopp for det och nu ar det dags att komma igang igen. Tre lektioner, 45, 46 och 47 har blivit gjorda pa lika manga veckor, men utan att jag journalfort dem har. Lektion 48 borjade jag pa for en vecka sedan, men hann inte slutfora, sa den har dragit ut pa tiden. Jag har forsokt ga igenom bilderna ett par ganger och de sitter nog hyfsat nu, men jag har inte riktigt slutfort lektionen. En valdigt lang arbetsvecka har tart pa diciplinen, som egentligen ar det enda som behovs for att ga vidare.

MM har jag inte gjort pa en manad, ater pa grund av semester och for mycket jobb. Dags att komma igang dar ocksa.

Kort sagt en tung period minnesmassigt just nu, men sadana har jag haft forut, sa snart kommer jag att vara pa det igen.
martin
Posts: 174
Joined: Wed 04 Jul 2012, 08:53

Re: Martins journal, tredje gången gillt

Post by martin »

Så var lektion 49 klar, men något MM har jag inte hunnit med. Skönt i alla fall att ha kommit igång med att göra lektioner igen. Elva lektioner kvar, att ta mitt MM från 270 till 300 (helst fler!) cicerobilder.
martin
Posts: 174
Joined: Wed 04 Jul 2012, 08:53

Re: Martins journal, tredje gången gillt

Post by martin »

Lektion 50 och 51 är avklarade nu, båda väldigt trevliga. I lektion 50 memorerade jag några huvudkoncept ur en bok om att dressera djur (och människor), väldigt intressant. Återstår att klura ut hur jag ska använda metoderna på min son. Jag har gått igenom informationen ett par gånger sedan jag gjorde lektionen, eftersom jag gärna vill komma ihåg den långsiktigt. Alltså för evigt. Samma sak med de tretton tilläggen till amerikanska konstitutionen från lektion 49, dem har jag också repeterat för långtidslagring. Lite allmänbildning, tänker jag.

Lektion 51 handlade om att memorera huvudkoncepten ur Dale Carnegies bok "Hur du vinner vänner och påverkar din omgivning" från 1936. Lättsamt och intressant. Jag såg till att memorera bokens titel, utgivningsår och författare också - som ni ser ovan gjorde jag inte det för den där beteendeboken. Det blir väl till att lägga till det i efterhand.

Enda problemet med lektionen var att de bilder jag skapade själv, som regel var lite mer komplicerade än de bilder som föreslogs. Jag tror inte att det är något större bekymmer, men skrev och frågade om saken för säkerhets skull.

MM har fortfarande inte blivit av, jag ska försöka få till en omgång idag. Det är svårare för mig att ta tag i MM, eftersom jag inte vill bli avbruten och risken för avbrott är väldigt hör, så som livet ser ut just nu. Blir jag avbruten i en lektion, kan jag bara ta upp den senare och fortsätta där jag slutade. Att göra så blir tyvärr väldigt ineffektivt, men bättre än inget.

Jag har också påbörjat skapandet av ett par stycken kunskapsskelett med fria associationsmetoden. På min andra och tredje cicerobild har jag nu vardera 25 (5 gånger 5) bilder, med fem underbilder var, precis som i min första databas. De senaste tre lektionerna upptar 29 av de sammanlagt 50 bilderna. Mycket information på lite plats!

Igår började jag sätta ihop listor på världens 25 största länder efter befolkning, med deras area därtill. Jag tänker att jag ska memorera lite geografisk kalenderbitarinformation för skojs skull. 25 största länder med befolkning och area till att börja med. Huvudstäder får jag lägga till sedan. Största städer, högsta berg, största floder, största sjöar, högst BNP - visst vore det kul att kunna topp 25 av alla dem? Och Europas länder i storleksordning. Det är fantastiskt att veta att jag faktiskt skulle kunna memorera allt detta, utan något större bekymmer. Sitter jag bara ner med faktainformationen och en referensbok för tresiffriga figurkoder bredvid, kan jag lära mig rubbet! För några månader sedan hade det varit omöjligt. Men än är det bra snack, jag återkommer när det blivit verkstad av projektet!
martin
Posts: 174
Joined: Wed 04 Jul 2012, 08:53

Re: Martins journal, tredje gången gillt

Post by martin »

Nu går det segt med minnestränandet och lektionerna. Jobb och besök av vänner har satt käppar i hjulen. Men "Alla har ursäkter och rövhål" som min fänrik sade en gång i tiden. Nu har jag i alla fall fått gjort en omgång MM, den första på mer än en månad. Jag körde smått med 150 på 4 sekunder och satte 74, resultat 15. Sämsta på jättelänge, men bra att ha fått det gjort en gång. Det har känts som en stor psykologisk spärr att sätta sig med det, efter ett långt uppehåll, så det var bra att ha tagit sig över den tröskeln.

Jag har i alla fall tagit tag i att börja memorera länder, lite som ett test för att "se om det verkligen funkar". Lite uppvärmning, prova på i verkligheten, utanför kursen. Nu sitter världens 25 största länder, efter befolkning, med invånarantal och area i kvadratkilometer. De 20 största efter yta sitter också, 5 återstår. Sedan blir det Europas 15 största efter yta, 25 största efter befolkning och 33 storstadsområden efter befolkning; 33 eftersom London är nummer 33 och jag ville ha med den.
martin
Posts: 174
Joined: Wed 04 Jul 2012, 08:53

Re: Martins journal, tredje gången gillt

Post by martin »

Lektion 52 och 53 avklarade, idag och för någon dag sedan. Lätta lektioner, om hur man memorerar lösenord, användarnamn och dylikt. Inget konstigt.

Återstår alltså sju lektioner, vilket också innebär att jag mycket snabbt måste ta mig upp till 300 på MM. Jag har verkligen tappat det flyt jag hade i december och januari, det känns som om det är lång väg tillbaka. Men förmodligen går det snabbt att hämta igen, om jag bara ger mig på det.

Efter att ha läst om Victors och Christoffers fantastiska resultat på MM, kan det kännas som om det är en nivå jag aldrig kommer att uppnå, men jag inser att det är möjligt om jag bara tränar. Jag sänkte därför tiden på MM till tre sekunder och satte nu 89/150, resultat 18. Alltså fler rätt på kortare tid än för en vecka sedan, trots trötthet och lätt huvudvärk. Dessutom fumlade jag med några cicerobilder, eftersom det var så längesedan jag körde. Kort sagt: det verkar finnas hopp även för en 38 år gammal hjärna. Nu gäller det att snabbt jobba upp antal, jag får nog lägga på 20 i taget framöver.
VictorBull
Posts: 402
Joined: Fri 16 Sep 2016, 15:57

Re: Martins journal, tredje gången gillt

Post by VictorBull »

Tjena Martin,

Sjukt bra kämpat med kursen trots ditt späckade schema. Beundransvärt :D

MM tror jag faktiskt du klår mig i. Christoffer gör det redan med råge! MM har aldrig varit min starkaste sida och varför vet jag inte. Går mycket lättare för mig med tävlingsgrenarna. Jag brukar köra tävlingsgrenarna växelvis med MM, då jag kör tävlingsgrenarna helt utan störningsmoment och sen kör MM med MASSOR av störningsmoment, mest för att öva upp min koncentration :D

Ska bli kul att följa din utveckling! Dina resultat med 5s/bild är sinnessjukt bra utifrån vad jag läst ur din journal. Keep it up :D
martin
Posts: 174
Joined: Wed 04 Jul 2012, 08:53

Re: Martins journal, tredje gången gillt

Post by martin »

Ännu en lektion avklarad idag, memorerande av kont- och bankkortsnummer. Kan vara bra att kunna. Memoreringsmässigt inget nytt under solen - associationsbaser och figurkoder kopplade på dem. Jag repeterade världens 25 största länder också, där fanns ett par luckor som behövde repareras. Pinsamt nog upptäckte jag för någon dag sedan att jag behandlat Nigeria och Niger som samma land - oups! Gör om, gör rätt.

Victor skriver någonstans att återkallandet de första fyra dagarna är viktig, då det blir mycket lättare att komma ihåg bilderna senare, om man glömt bort dem. Det verkar stämma. Jag slarvade med repeterandet av tilläggen till den amerikanska konstitutionen och upptäckte igår att jag glömt bort det mesta - jag kunde inte ens komma ihåg vilka bilder jag skapat när jag läste igenom texten. I det här fallet gör det inte särskilt mycket, men det var en nyttig läxa inför framtiden.

En om gång MM blev det också, sämsta resultatet på länge: 15. 78/180, 3 sekunder. Tyvärr fumlade jag bort nästan femton stycken, efter att jag upptäckte att jag gått för fort fram i cicerobilderna och fick ägna tid åt att komma i synk igen. Jag försöker nu skapa tydligare konturer och fokusera mer på konturen av det ihopsatta objektet (cicerobid+figurkod), snarare än att vända och vrida på det som jag gjort tidigare. Med bara tre sekunder per bild blir det mindre tid att rotera, men den nya tekniken - mer fokus på konturen - känns lite ovan. Ikväll ska jag försöka gå igenom cicerobilder 181-330 en gång eller två, som förberedelse inför MM imorgon.
Post Reply