utvärdering lek.24

Recensioner, utvärderingar och erfarenheter av Mind Academy.
Post Reply
bangtoft
Posts: 7
Joined: Fri 26 Aug 2016, 11:06

utvärdering lek.24

Post by bangtoft »

Fick 3 fel. hade slarvat i inlärningen på 1 av dem för kom ihåg alla bilderna men hade nog varit lite snabbt i vad de skulle peka på. två av gångerna saknade jag bilderna (för Tom på kinden och glömde komma till kartan (geografi) på skridskon).

Överlag är jag väldigt nöjd med kursen. tycker det är ett väldigt bra upplägg med de två första modulerna. När jag har läst på lite om andra som använder mnemotekniker så har jag dock märkt att de ofta har med någon typ av "handling" eller får bilderna att röra sig mer och interagera i själva kopplingen, så är lite undrande till varför den kopplingstekniken inte tas upp här. Intressant att höra om fördelar/nackdelar med en sån teknik och ifall de kan fungera bättre på vissa områden kanske.

Sen tycker jag att det var väldigt bra att man fick tips på uppvärmningsövningar och fokuseringsövningar, det hjälpte verkligen speciellt i början när det var svårt och oerhört ansträngande att tänka visuellt och få bilderna med klara strukturer osv. Hade uppskattat om det kunde inkluderas en utveckling på dem med dock, blir lite tjatigt och stampande att göra samma varje gång så slutade med dem efter några veckor. Vet att det finns andra appar för sånt, men tänkte att det kanske kunde finnas potentiellt bra koncentrationsövningar som är anpassade för detta.
Mattias
Webbplatsadministratör
Posts: 611
Joined: Thu 11 Jun 2009, 11:03

Re: utvärdering lek.24

Post by Mattias »

Stort grattis Bangtoft till kanonbra genomför grundkurs! :D

Person-Handling-Objekt är ett system som ofta används inom minnessport när man exempelvis ska memorera kortlekar. Då har man färdigintränade personer som som utför särskilda handlingar och alla dessa motsvara särskilda spelkort. Vad de symboliserar är alltså intränat på förhand. Det funkar kanon i tävlingssammanhang när man jobbar med en väldigt begränsad typ av information.

Det ligger också mycket annat bakom, som att det i början är viktigt att få kontroll även visualiseringen (som i början för många har en tendens att röra sig okontrollerat, testa exempelvis att visualisera en katt). En annan aspekt av att använda mer livliga berättelser och handlingar är att de inte kan automatiseras på samma sätt som tredimensionella stillbilder. Då blir det jobbigare att använda teknikerna och man har inte fullt fokus på själva kunskapen man vill lära sig, vilket är helt ok när man jobbar med "tom" information som exempelvis kortlekar, men som inte är bra om man tex sitter och memorerar en föreläsning i molekylärbilogi där allt fokus behövs till att förstå det som sägs.

Stort lycka till med fortsättningen av kursen!
/Mattias
Post Reply