Utvärdering efter lektion 26

Recensioner, utvärderingar och erfarenheter av Mind Academy.
Post Reply
axeri
Posts: 61
Joined: Tue 23 Jun 2020, 23:26

Utvärdering efter lektion 26

Post by axeri »

Utvärdering efter lektion 26

Jag heter Axel Eriksson och är 18 år gammal. Jag bor i Lund (egentligen strax utanför) och studerar Teknisk fysik på LTH. Jag har länge velat förbättra mitt minne och har sedan tidigare hört talas om en del spridda minnestekniker, men ingen sammanhängande struktur för memorering och lagring av information. Jag hittade Mind Academy via Mattias Ribbings bok "Vägen till mästarminnet", som gick igenom grunderna i GMS-systemet, varpå Mind Academy baseras, vilket fick mig att vilja lära mig mer om detta system. Efter 26 lektioner har jag nu genomfört Mind Academys examensprov, där 105 (!) sammanhängande grupper med information memorerats sedan tidigare och sedan prövades på provet.

Jag gjorde examensprovet på 30 minuter och fick 8 fel, varav 3 var slarvfel.

Detta är ett förvånansvärt bra resultat med tanke på hur svårt jag har tyckt att det varit att lagra den memorerade informationen utan att glömma bort den efter några dagar och att jag under de närmaste veckorna innan provet, då jag memorerade en stor del av informationen det prövade, inte sov ordentligt och hade fullt upp med annat. Detta gällde även dagen för provet, då jag befann mig under tidspress och var allmänt trött. Detta visar hur användbart GMS-systemet är, eftersom det kan användas oberoende av dagsform och ändå ge goda resultat i memoreringen. Mind Academy har hjälpt mig att stegvis förbättra min användning av GMS-systemet med varierade former av memorerad information, med nära koppling till vardagsnytta. Jag har genom kursen utvecklats från att ha väldigt svårt för att använda minnestekniker till att kunna använda dem naturligt i olika naturligt förekommande situationer, även om tiden minnesteknikerna kräver av mig gör att det ofta går snabbare att minnas små mängder information som tidigare. Innan jag började använda GMS-systemet hade jag (och har fortfarande) ett bra minne i jämförelse med många andra, men dess kapacitet att ta in stora mängder information precist och tillförlitligt är inte jämförbart med den vida överlägsna kapacitet och precision jag fått med GMS-metoden, och jag har fortfarande mycket övning kvar att göra!

Även om Mind Academy oundvikligen kräver en del arbete för att lära sig GMS-systemet från grunden, anser jag att det arbetet är värt det, med tanke på resultatet det ger. För mig tog varje lektion i den första kursmodulen, där de grundläggande minnesteknikerna övades upp, ungefär 2 timmar och lektionerna i den andra kursmodulen, där vanligt förekommande typer av information memorerades inför examensprovet i lektion 26, 15-45 minuter, även om repetition av redan memorerad information samt parallella övningar för att öva upp min memorering gjorde att jag spenderade ungefär 2 timmar i samband med varje lektion även i den andra kursmodulen. Med detta nämnt, upplever jag att den tid jag lagt ned på Mind Academy i nästan varje stund har fört min memoreringsförmåga framåt och därmed varit väl spenderad. Innehållet i kursen presenteras på ett pedagogiskt sätt och Victor Bull, instruktören för de två första kursmodulerna, svarar snabbt på frågor gällande Mind Academy och hjälper kursdeltagarna vidare i sin minnesträning. Övningarna kommer i stigande svårighetsgrad, naturligt anpassat efter utvecklingen av ens minnesförmåga, vilket gör att de ofta för mig känts lagom svåra och utmanande. Steget är heller inte långt att tillämpa teknikerna från Mind Academy i sitt vardagsliv för att memorera vanligt förekommande information, såsom lösenord, telefonnummer, namn och innehåll i texter samt att bibehålla en högre koncentration i sitt vardagsliv, vilket varit väldigt hjälpsamt och spännande för mig.

Sammanfattningsvis: Jag rekommenderar starkt Mind Academy till dem som vill förbättra sitt minne. Det kräver tid, men resultaten som fås med en del arbete är värda den nedlagda tiden! Minnets kapacitet och tillförlitlighet ökar drastiskt och kursen ger goda förutsättningar för att minnas saker bättre, oavsett om en önskar en liten förbättring av minnet i vardagen, eller förmågan att tävla och minnas tidigare otänkbara mängder information på absurt kort tid.
Post Reply