P.A.O-system

Generella ämnen relaterade till minnesträning och Mind Academy. Öppet för allmänheten.
Post Reply
ivarson
Posts: 55
Joined: Wed 02 Jul 2014, 01:26
Location: Lidköping

P.A.O-system

Post by ivarson »

Inte GMS-relaterat, men i denna sektion kanske det är OK att fråga icke kurs-relaterat.

Ni som tävlat, eller nördat ner er lite i detta.

Har ni använt PAO för tresiffriga tal?

Kan tresiffriga figurkodder konkurrera med ett PAO?
Den enda nackdelen jag kommer på att PAO bli dåligt kompatibla med ett stödbildssystem i GMS där du kör fritt associerade stödbilder, PAO kanske bara är lämpligt direkt på Cicero's

Det verkar ju iaf som att PAO används betydligt flitigare än stora systemet, så vore kul att höra från någon som har skills av båda?

Och det känns som att det kan gå lättare att lära in, det finns en logik till varför Person gör Action med Object, relationen/kopplet däremellan finns redan i minnet. Däremot måste det väl gå långsammare att sätta det på reflex-nivå, men du borde kunna använda det med viss tröghet innan det.

någon?
Mimmi
Posts: 35
Joined: Wed 23 Jun 2010, 07:38

Re: P.A.O-system

Post by Mimmi »

Hej! PAO systemet som jag fattar det går att dela upp i
P x A x O, det betyder att man med en uppsättning på
10p x 10a x 10o, alltså 30 memorerade infoelement
kan presentera 1000 kombinationer. Det är som att
man i ett decimal systen bestämmer sig för att
siffrorna i 100-tals positionen väljs med krumelurer av en sort p[0], p[1], ..... p[9]
siffrorna i 10-tals positionen väljs med krumelurer av en sort a[0], a[2], ..... a[9]
siffrorna i 1-tals positionen väljs med krumelurer av en sort o[0], o[2], ..... o[9]

nu kan man tänka sig att koda vart av de 30 infoelementen till kodfigurer som gå att
visualisera i föreställningsförmågan.
10 personer 10 handlingar 10 föremål
eftersom detta bara ska användas i tävlingsliknande sammanhang, så går det att memorera
de olika 1000 möjliga med exempelvis lokalisera cicero metoden. Man behöver alltså för
att memorera 1000 möjliga kombinationer sammanföra de kombinationer man behöver
memorera via första elementet i denna trippel - P ....
Så man sammanför c[1] +p[någon av 0 till 9] så hänger ju a[någon av 0 till 9], o[någon av 0 till 9] med
den kombinationen.
Det här lämpar sig alltså för korttidsmemorering då det tidsspann man vill aktualisera ligger inom ett
dygn och man ännu ej hunnit att sova på saken och att aktualisera fler gånger.

Dock själva vitsen för långtidsaktualisering är ju att kunna kombinera unika infoelement genom att
kunna associera. När det gäller att memorera spelkort så är det ju ''bara'' 52 stycken per kortlek.
Om man ska memorera en kortlek så förekommer ju ett unikt kort bara en gång per kortlek.

Om man ska memorera flera lekar ... så gäller det att ha tilläckligt med stödfigurer cicero.
Man kan nu tänka sig att istället för p[någon av 0 - 9] ha p[någon av 1 -52] .....
på så sätt så går det att memorera en kortlek och om man har 52 ciceo som stödfigrer.

10 kortlekar behöver alltså 10 x 52 = 520 stödfigurer cicero. Om man ska tävla så ska det ju gå
undan ...

En del skulle ju aldrig drömma om att tävla i att hoppa höjdhopp ... och nåt liknande är det väl
för att tävla i att memorera ... i höjdhopp har ju stilarna växlat och även när det gäller att
memorera så finns det säkert nya stilar att komma på ... vem vet vad som någon lyckas
klura ut ... dock själva cicero eller liknande behövs ju för att ordna följden ...
Att försöka att klara sig undan att behöva lära 1000 nåt för de unika talen 000 - 999 kommer man
ju knappast ifrån ... om det nu ska vara så viktigt att för normalt bruk behöva memorera mer än
uppdelat i tvåsiffriga tal.

Hoppas att ha belyst det lite mer i alla fall ...

Hälsningar
Mimmi
ivarson
Posts: 55
Joined: Wed 02 Jul 2014, 01:26
Location: Lidköping

Re: P.A.O-system

Post by ivarson »

Tjena mimmi,
jag uttryckte mig rätt dåligt.

jag syftade på PAO-system där du har 99 element i varje vektor. Du skapar den första vektorn (P) med konsonansmetoden/stora systemet som i GMS. Där har du alltså typ samma uppförsbacke som med ett tvåsiffrigt figurkodssystem.

Men sen när definierar Action och Object så väljer du logiska sådana utefter den alignerade Personen
Att t.ex Einstein Skriver på Tavlan är förmodligen det första du gissar på, om det lär inte behöva nötas på samma sätt som den första vektorn P, eller figurskodssystemet i GMS.

för att koda A[55] i talet[12][55][54] behöver du komma ihåg vad P[55] är sedan ta dennes Action och för att koda O[54] i sista vektorn kommer du ihåg P[54] och återkallad vad det var fär objekt som den personen latjade runt med.
sen när du nyttjar det behöver ju ett sexsiffrigt tal endast en enda bild visualiserad.
Bara ett rum med 10 ciceroplatser rymmer alltså 60 siffror.

jag har inte försökt mig på det eftersom jag mitt intresse inte främst är siffermemorering utan generellt memorerande och där är GMS bäst vad jag sett. Stödbildssystemet är helt genialt rent utav.

Ingen här som använt PAO?
Post Reply