Böcker kontra kursen: Vad skiljer dem

Generella ämnen relaterade till minnesträning och Mind Academy. Öppet för allmänheten.
Post Reply
Gurkmeja
Posts: 3
Joined: Fri 21 Nov 2014, 18:23

Böcker kontra kursen: Vad skiljer dem

Post by Gurkmeja »

Hej! Jag har köpt båda Mattias Ribbings böcker (Vägen till mästarminne samt Vägen till maxade betyg) och skumläst igenom dem lite snabbt och undrar nu hur mycket jag får ut av böckerna i relation till kursen här online? Tror inte jag skulle behöva en lärare då jag är ganska självgående (har inge problem med att träna 1,5 h per dag, men utöver läraren vad är det som skiljer kursen ifrån böckerna? Om det finns några som både läst böckerna samt gått hela kursen så skulle jag uppskatta svar från dem eller egentligen vem som helst som går kursen. Tack på förhand!
Lillhannusin
Posts: 11
Joined: Mon 01 Jul 2013, 11:26
Location: Helsingfors

Re: Böcker kontra kursen: Vad skiljer dem

Post by Lillhannusin »

Hej!

Jag är lite över halvvägs i kursen och har ej läst böckerna. Jag gissar (och detta är då min gissning enbart :) ) att kursen är mera strukturerad och enklare att få grepp om gemfört med böcker och internet.

Det finns en färdig kursplan som jag själv märker att fungerar -> resultat.
Jag antar att om man är google kunnig samt innehar ett antal böcker så sitter man på all den teori som "behövs". Men i och med kursen så har du 60 lektioner som skall genomföras och efter det så titulerar du dig minnesmästare.

Sådär kort sagt så skulle jag säga att är man flitig och "självgånde" (jag själv räknar mig också till den kategorin) så kan man uppnå samma resultat (superminne) med båda metoder, men med kursen så når du resultatet väsentligt mycket snabbare.

Nån annan på forumet tycker säkert på ett helt annat sätt.

Hälsn
JL
Gurkmeja
Posts: 3
Joined: Fri 21 Nov 2014, 18:23

Re: Böcker kontra kursen: Vad skiljer dem

Post by Gurkmeja »

Tack för svaret! Visst är nog kursen i enklare format och kan nog gå lite snabbare (speciellt med vägledning), men jag har helt enkelt inte pengarna att betala för detta enklare format men vill fortfarande lära mig allt kursen inkluderar. Kursen verkar dock inte ta upp något som inte står i boken av vad jag kan se från den här sidan: http://www.themindacademy.se/about.php.

Är det någon som vet säkert vad skillnaden är?
ivarson
Posts: 55
Joined: Wed 02 Jul 2014, 01:26
Location: Lidköping

Re: Böcker kontra kursen: Vad skiljer dem

Post by ivarson »

Kursen får dig att intensivträna 1-2 h, 3-7 dagar i veckan. Nyckeln i det hela är att färdighet kommer med mängdträning. Du som måste vara dedikerad, kursen är bara rn vägvisare o möjliggörare (bra sådan)
Fördelem är att det stämmer/ funkar, men om du "skummar" igenom kursen på samma sätt som en bok så är detta bara ett extremt dyrt uppslagsverk. Frågorna du ställer i början och de motgångar du stöter på är så vanliga bland andra att de nästan alltid går att hitta i äldre inlägg.
Mimmi
Posts: 35
Joined: Wed 23 Jun 2010, 07:38

Re: Böcker kontra kursen: Vad skiljer dem

Post by Mimmi »

Hej!

Jämför med att gå på ett gym. där man får betala tid för en personlig tränare som kan vara stöd när
något känns knepigt så att kan komma vidare om man kör fast.
Man kan alltså se det som att man får tillgång till en PT för 4000/10= 400 kr per påbörjad timme.

Och här i kursen så saknas ju tidsbegränsningar. Man kan ju hålla på så länge man vill.
Och till del fungerar det ju också som med datorprogram som man köpt och kan ställa krav på
att få support, det är ju egna och andras ''produktionstimmar'' som tas i anspråk.

Sen finns det ett litet problem ... att lära sig memorera är en färdighet som behöver tränas ...
sådana färdigheter kan vara knepiga att enbart läsa sig till ... ungefär som att spela instrument, dansa,
eller 'att knyta en slips', och det visar sig att en del behöver hjälp för att komma vidare.

En gissning är att ju yngre man är desto lättare har man att lära sig detta med att visualisera och aktivera
sin föreställningsförmåga och att utföra de mentala operationer som behövs för att memorera infoelementen
till kodfigurer och att sedan kunna aktualisera kodfigurerna och avkoda dem tillbaka till de infoelement som man
ville memorera.

Mattias böcker är ju ett försök att få en vidare krets att kunna ta del av grunderna i GMS.
Om man följer anvisningarna och upplägget så blir kostnaden ''bara'' de egna ''produktionstimmarna'' och böckerna är ju rätt billiga.

Och dessutom går det ju att ladda hem Handboken och försöka förstå det som sägs där.
Och hur brottom behöver man egentligen ha? Det gäller att hitta situationer i vardagen där man tillämpar sina spirande förmågor.
Därtill finns ju pogrammet MM (Memory Master) och det finns ju att ladda ned. Och det kommer att ha en central
funktion under kursens gång när man ska träna upp sin memoreringsförmåga. Målet är ju att kunna memorera 300 slumpmässiga tvåsiffriga tal i följd.

Och alla vandringar börjar med ett första steg...

Hälsar
Mimmi
Gurkmeja
Posts: 3
Joined: Fri 21 Nov 2014, 18:23

Re: Böcker kontra kursen: Vad skiljer dem

Post by Gurkmeja »

Tack för svar!

Okej, jag tränar 2* 30 min varje dag och motivation och så lär ju inte vara något större problem så länge som det går framåt i ett hyfsat tempo. Jag kommer bemästra alla övningar i hans 2 böcker samt efter det googla runt lite. Du nämde programmet memory master (MM) och att det gick att ladda ned, kan dock inte hitta det efter 20 minuters sökande, du råkar inte veta vart programmet finns (Mimmi). En fråga till bara: när jag visualiserar objekt kan jag se dem på 2 olika sätt: ett när jag ser dem i deras verkliga omgivning inne i hjärnan och ett annat där jag ser objektet i rummet jag sitter i? Vilket är det rätta?
wyzec
Posts: 235
Joined: Tue 04 Jan 2011, 23:18
Location: Linköping

Re: Böcker kontra kursen: Vad skiljer dem

Post by wyzec »

Hej,

när du kopplar ska du alltid enbart se objekten du kopplar ihop - dvs ingen omgivning. Tufft att köra utifrån böckerna enbart, det är min uppfattning att det är en utmaning bara att ta sig igenom kursen MED handledning.
Lillhannusin
Posts: 11
Joined: Mon 01 Jul 2013, 11:26
Location: Helsingfors

Re: Böcker kontra kursen: Vad skiljer dem

Post by Lillhannusin »

så lär ju inte vara något större problem så länge som det går framåt i ett hyfsat tempo.
- Detta är vad jag tror kommer att vara ditt absolut största problem eftersom det finns saker här som inte alltid går framåt i ett hyfsat tempo, som exempel så kämpar jag ideligen med att få upp snabbheten på att återkalla 2 siffriga tal , det blir bättre men det kräver sin tid/beslutsamhet/uthållighet/motivation/(på finska SISU). Speciellt om man lär sig själv på fel sätt så kan man hamna i en motivationsåtervändsgränd.
Jag skulle nästan våga påstå att meningen din innehåller svaret på trådens fråga. Men inte skulle du ju vara den första med att lyckas bli minnesmästare utan hjälp av kursen helle,r så det är bara att kämpa på. Skam den som ger sig :)

Mvh
JL
Post Reply