Vill gå kurs -- förvirring kring alfanumerisk kod

Generella ämnen relaterade till minnesträning och Mind Academy. Öppet för allmänheten.
Post Reply
htonstrom
Posts: 3
Joined: Tue 21 Oct 2014, 20:19

Vill gå kurs -- förvirring kring alfanumerisk kod

Post by htonstrom »

Hej alla!

Jag tränade mitt minne en period för tio år sedan och stötte nyligen på Mattias bok, som jag nu läst. Jag är oerhört sugen på kursen och att ta mitt minne till mästarnivå. Jag har dock en tvekan till om jag ska börja träna in den alfanumeriska koden i boken. När jag tränade förra gången så lärde jag mig en annan uppsättning med alfanumerisk kod, som inte överensstämmer med koden i GMS-systemet. Min fråga till Mattias är då om det går bra att använda den kod som redan sitter som berget istället för att lära om en ny kod? Problemet med det blir visserligen att jag då får lära in egna figurkoder istället för den färdiga uppsättningen från boken. Jag vill ju komma igång men stoppas av den här frågan.

Tacksam för svar.

Med vänlig hälsning,
Henrik
wyzec
Posts: 235
Joined: Tue 04 Jan 2011, 23:18
Location: Linköping

Re: Vill gå kurs -- förvirring kring alfanumerisk kod

Post by wyzec »

Hej Henrik,

var lite i samma situation som du - när jag gick i gymnasiet, ca 10 år innan jag startade kursen, hade jag lärt mig Tony Buzans system som är baserat på ljud istället för konsonanter. Då hade jag visserligen inte kommit särskilt långt i nyttjandet så jag hade lärt mig figurkoder i ord upp till 100 istället för bilder...

Jag fattade beslutet att behålla mina 100 figurkodsord och lära riktiga figurkodsbilder av dem när jag startade kursen, idag är jag på lektion 10. Har hursomhelst inte upplevt något handikapp av mina i mångt självvalda ord till bilderna. Kan väl också säga att jag varit ganska petig med mina figurkoder då de känns rätt centrala vid memorering. I övrigt har jag lärt det nya konsonantbaserade systemet som jag kommer att nyttja i alla andra sammanhang i kursen - jag ser ingen risk för sammanblandning. De bilder jag redan har är fixerade efter Buzans, i övrigt behöver jag inte det systemet längre.

Mitt tips är hursomhelst att behålla figurkoder om du råkar ha sådana klara innan du går kursen - typ 1-100, om du bara råkar ha en delmängd av dessa tycker jag däremot att det är tveksamt att behålla något från Buzans kodningssystem utan att istället ersätta dessa bilder helt. Övningarna talar främst om vad du ska memorera och ger exempel på hur du ska koppla - men då det bästa är ens egna naturliga kopplingar är det inget man egentligen bör återanvända. Dessa exempel är i vissa fall kopplade till de figurkoder som baserar sig på konsonantsystemet, men relativt sällan skulle jag säga. För mig var det någon enstaka gång jag först inte fattade vad som skulle länkas ihop när exemplet relaterade till dessa men jag kom ganska snart fram till källan och kunde tolka förklaringen korrekt.

Oj, det blev en längre utläggning än jag först tänkt mig. Hoppas du får någon nytta av mina erfarenheter!

Mvh
En annan Henrik
Mattias
Webbplatsadministratör
Posts: 611
Joined: Thu 11 Jun 2009, 11:03

Re: Vill gå kurs -- förvirring kring alfanumerisk kod

Post by Mattias »

Hej Henriks,

Bra svar!

/Mattias
htonstrom
Posts: 3
Joined: Tue 21 Oct 2014, 20:19

Re: Vill gå kurs -- förvirring kring alfanumerisk kod

Post by htonstrom »

Tack för svar, en annan Henrik! =) (Jag är också från LKPG)

Så om jag förstår dig rätt så tycker du att jag hellre ska lära mig den nya alfanumeriska koden och skapa mina figurkoder utifrån den? Jag har idag inga fixerade bilder kvar av mitt förra system, som jag också lärde mig av Buzan, då jag inte tränade in dem till fixering. Det är bara konsonantsystemet som sitter. Det som var bra med det jag redan kan är att det finns en logisk anledning till att en viss konsonant representerar en viss siffra, vilket gjorde det väldigt lätt att lära sig utantill. I GMS-metodens konsonantkod ser jag inget sådant, så jag upplever att det blir svårare. Men det är väl bara att traggla in det, antar jag. Bättre att komma igång än att vela. =)

Vänligen,
Henrik
Larsgr
Posts: 49
Joined: Wed 26 Jan 2011, 11:30

Re: Vill gå kurs -- förvirring kring alfanumerisk kod

Post by Larsgr »

Hej,

kan inte avhålla mig från att svara här. Om du inte har några fixerade bilder
så är det enklast att ta de bilder som ingår i kursen. Vad beträffar "logisk anledning"
tror jag att man kan hitta logiska förklaringar till varje system som finns...
Mattias
Webbplatsadministratör
Posts: 611
Joined: Thu 11 Jun 2009, 11:03

Re: Vill gå kurs -- förvirring kring alfanumerisk kod

Post by Mattias »

Jag håller med ovan. Då bör du absolut köra på den alfanumeriska koden här. Den går snabbt att lära in.
/Mattias
htonstrom
Posts: 3
Joined: Tue 21 Oct 2014, 20:19

Re: Vill gå kurs -- förvirring kring alfanumerisk kod

Post by htonstrom »

Tack så mycket för alla svar. Nu vet jag vad jag ska göra.

/Henrik
Post Reply