visualisering och kopplingar

Generella ämnen relaterade till minnesträning och Mind Academy. Öppet för allmänheten.
Post Reply
Kosmos
Posts: 2
Joined: Sat 18 Oct 2014, 16:29

visualisering och kopplingar

Post by Kosmos »

Hej Alla,

Har intresserat mig för skapa mig ett mästarminne men är dock lite skeptisk och skulle önska ställa ett par frågor.
Jag har gjort 3 lektioner på egen hand via den engelska versionen och till en början tyckte jag det gick bra med sedan dess känns det som att det har gått utför, jag tycker mig få svårare att visualisera och koppla samman bilder. Kan inte se siffrorna på de olika figurkoderna. Nått gör jag säkert fel. Till min fråga, kan verkligen alla lära sig detta, det borde ju vara så att vissa har anlag för det och andra inte?

Efter dessa lektioner har ju tyvärr motivationen gått ner en del. Har ni några gratistips på hur jag ev ska kunna lösa mina visualiseringsproblem och kopplingar (om det nu går). Känns i dagsläget inte värt att lägga ut 4000 kr, om det är så att jag inte klarar av det.

Mvh
Kosmos.
Mattias
Webbplatsadministratör
Posts: 611
Joined: Thu 11 Jun 2009, 11:03

Re: visualisering och kopplingar

Post by Mattias »

Hej Kosmos och tack för ditt inlägg,

Nyckeln till framgång ligger helt och hållet i mängdträning (vilket är anledningen till att det är så många som 60 lektioner). Det här är en riktigt fömåga du tränar upp, som utvecklas den över tid när du tränar. Det kommer inte att ske magsikt som över en natt. Med tanke på detta, är inte 3 lektioner särkilt mycket. Det är precis som på ett fysiskt gym: Man kanske har som mål att bli stark, men efter 3 gympass har man ännu inte sett några större muskler, utan kanske till och med känner sig svagare (precis som på gymmet gäller samma sak här, att man inte få dra för stora slutsatser av resultatet efter enskilda pass, återigen så är det mängdträningen som ger riktiga resultat).

På frågan om att ha anlag eller inte: Precis som på gymmet. Genom att träna rätt kommer alla att bli starkare, oavsett förutsättningar. Sedan kanske inte alla kan bli bodybuilders (jämför med att tävla i minne), men alla kan träna sig tillräckligt mycket starkare för att radikalt förbättra vardagen. Och tittar du på länken "Resultat" i menyn ovan, så kan alla definitivt nå dit. Det gäller bara att "hang in there" och beta av lektion efter lektion.

Allt gott!
/Mattias
Kosmos
Posts: 2
Joined: Sat 18 Oct 2014, 16:29

Re: Chain metoden

Post by Kosmos »

Tack för svaret, uppskattas!

Hoppas jag kan ställa en fråga till.

När bilder ska kopplas ihop genom Chain-metoden utgår man från en basbild, sätter nästa bild på/till höger om föregående bild och fortsätter så.

Exempelvis: Moped, bil, cykel, boll. Då tänker jag först att på mopedens styre ser jag en bil och på bilens motorhuv ser jag en cykel och på cykelns styre ser jag en boll.

Det jag inte kan förstå är att man ska sätta bilderna i par. Ska man då först sätta ihop mopeden med bilen och sedan cykeln och bollen för att sedan gå tillbaka och sätta cykeln på bilen?

Mvh
Kosmos
Lillhannusin
Posts: 11
Joined: Mon 01 Jul 2013, 11:26
Location: Helsingfors

Re: visualisering och kopplingar

Post by Lillhannusin »

Hej!

Du skall visualisera så som du säger i ditt exempel. Moped-bil, bil-cykel,cykel-boll, boll-...
Då blir alltihop till en sammanhängande kedja. När du minns moped följer du kedjan till boll.

Till din första fråga om att kan man lära sig detta så var just kedje metoden den första metod dom jag lärde mig och märkte att fungerade för memorering. Efter väldigt lite träning med enkla och vardagliga saker märker du att en lista på 20-saker är nemas problemas. Då har du samtidigt löst det vardagliga problemet med shoppinglistan när du går till affären.

Mvh
Johan
Post Reply