Kan jag använda GMS-metoden för att memorera...?

Generella ämnen relaterade till minnesträning och Mind Academy. Öppet för allmänheten.
Mattias
Webbplatsadministratör
Posts: 611
Joined: Thu 11 Jun 2009, 11:03

Re: Kan jag använda GMS-metoden för att memorera...?

Post by Mattias »

Hej Niklas!

Det är absolut ingen förutsättning att kunna läsa fort för att få ett superminne. Personligen tycker jag att det är viktigare att verkligen komma ihåg det jag läser, än att kunna läsa en massa böcker snabbt, som jag ändå kommer att glömma bort.

Med detta sagt, är en positiv bonuseffekt av denna träning att man faktiskt läser fortare. När vi övar textmemorering, övar vi på att hela tiden identifiera nyckelord, namn, fakta och koncept som vi på lämpligt sätt memorerar när vi läser. Resultatet blir att vi automatiskt lär oss "bortse" från utfyllande text och därför inte lägga ner en massa onödig tid på den.

Kom ihåg att när vi memorerar hela böcker, så gör vi det inte ordagrant. Däremot memorerar vi innebörden av samtliga textstycken (paragrafer) i rätt ordning, innehållande all exakt information (siffror, namn m.m.). Detta återberättar vi sedan helt med våra egna ord. På samma sätt som man kan återberätta hela sin semester när man har ett komplett fotoalbum framför sig, utan att missa något.

Mvh,
Mattias
Danielk
Posts: 3
Joined: Sun 12 Dec 2010, 12:02

Re: Kan jag använda GMS-metoden för att memorera...?

Post by Danielk »

Hej!
Jag håller f.n på att lära mig kinseiska. För att kunna läsa en tidning behöver man behärska ca 1500 tecken ca 5000 ord (som kan bestå av flera tecken). Mha pinyin lär man sig uttalet. Hur kan man använda GMS-metoden för att lära sig detta?

Mvh
Danielo
Mattias
Webbplatsadministratör
Posts: 611
Joined: Thu 11 Jun 2009, 11:03

Re: Kan jag använda GMS-metoden för att memorera...?

Post by Mattias »

Hej Danielo!

Absolut! Redan i den andra kursmodulen lär vi oss memorera ett antal japanska hiragana-tecken, samt ett antal ord bestående av flera tecken. Då kopplas givetvis både tecknets utseende och uttal samman. För ord kopplas tecknen samman med betydelsen. En av de unika aspekterna här är att vi inte går via översättning till svenska. Genom att att direkt koppla orden till dess bildliga betydelse och sammanhang, blir inlärningen mer direkt.

Sedan går vi djupare igenom språkinlärning i kursmodul tre (bl a hur man på snabbast sätt memorerar stora mängder nya ord/tecken). Där är exemplen på ryska, men det går lika bra att använda samma tekniker för vilket nytt språk som helst, inklusive kinesiska (vi har förresten ett par studenter som är aktiva på studentforumet som är intresserade av just kinesiska).

Men först behöver man öva upp en grundläggande memoreringsförmåga (vilket sker gradvis i kursmodul 1 och 2 och vidare). Det är när man har den som man kan använda teknikerna effektivt och snabba upp inlärningen enormt.

Mvh,
Mattias
livsofie
Posts: 2
Joined: Thu 19 Jul 2012, 09:19

Re: Kan jag använda GMS-metoden för att memorera...?

Post by livsofie »

Hej Mattias!
Jag skulle så gärna vilja vara mer allmänbildad. Läser mycket och har bra korttidsminne dock försvinner det mesta efter någon dag. Vore det möjligt att efter genomgången kurs (eller parallellt med?) kunna memorera en bok av typen "Vad varje svensk bör veta", 21 st kapitel (ämnen) drygt 600 sidor upplagt som en liten uppslagsbok. Eller vore det ett jättejobb?
Jag har precis läst din bok men kan inte direkt se någon metod som skulle kunna passa - skulle ju bli så enorma kedjor/antal stödbilder.
Mattias
Webbplatsadministratör
Posts: 611
Joined: Thu 11 Jun 2009, 11:03

Re: Kan jag använda GMS-metoden för att memorera...?

Post by Mattias »

Hej Livsofie och tack för din fråga,

Allmänbildning är perfekt att använda sitt nya mästarminne till och inte alls så omständligt som man kan tro. Nyckeln är att utgå från principen "från helheten till detaljerna". Särskilt när det gäller allmänbildning är de olika informationerna inom ett område nära knutna (kopplade) till varandra, vilket betyder att mycket sätter sig automatiskt när man fokuserar på och lär in rätt saker. Det handlar alltså inte om helt random information som man hela tiden behöver lära in separat på detaljnivå (som när vi tävlar i exempelvis slumpmässiga ord). Det sämsta man kan göra (som jag gjorde när jag gick i skolan) är att ta exempelvis din bok och börja från sida ett, första raden och försöka memorera kunskapen bit för bit.

Det första man behöver göra är att lära in en övergripande struktur för området man vill behärska för att få ett så kallat kunskapsskelett. Ett exempel om man vill lära sig amerikansk historia är att först memorera alla presidenter i ordning med årtal (tar ca 30 minuter när man väl tränat upp grundförmågan). När man gjort det kan man läsa en övergripande bok om amerikansk historia om den mesta informationen kommer att sätta sig automatiskt eftersom det finns en inlärd struktur som den nya informationen kopplas till. Dessutom är går det blixtsnabbt att medvetet lägga till nyckelhändelser i kunskapsskelettet, vilket gör att ännu fler detaljer får möjlighet att sätta sig helt automatiskt vid läsning.

Ett annat sätt att skapa kunskapsskellet är att börja med att memorera innehållsförteckningar och sammanfattningar. Man bör ALLTID börja med dessa när man ska läsa facklitteratur. Allt detta tar jag upp i Vägen till mästerminne i kapitlet om bokmemorering. Att lära in ett nytt område (vilket man gör för att bli allmänbildad) kan ses just som att lära in en bok. Det bygger på samma principer.

Stödbilder blir inget problem eftersom man lär sig bygga system av stödbilder (databaser). Om du klickar på fliken "Resultat" här på hemsidan och tittar på informationen där, så lagras ALLT detta utifrån EN ENDA stödbild vald med cicero-metoden. Inga långa kedjor används heller. Detta beksrivs i kaptilet om stödbildssystem och kallas för ett 4-nivåers stödbildssystem.

Mycket viktigt att tillägga är att som med all annan memorering ligger inte nyckeln i en specifik teknik, utan i den upptränade förmågan där teknikerna användas i olika kombinationer där det inte längre finns ett enda rätt sätt att göra det på. Precis som när vi skriver en text på datorn då vi kan formulera meningarna på mängder av olika sätt för att skriva ner samma sak. Samma pricip gäller när vi lärt oss "skriva direkt i hjärnan" vilket är vad memorering är. Allt man behöver är att behärska den grundläggande färdigheten. Sen "gör man det bara".

Lycka till! :)
Mvh,
Mattias
livsofie
Posts: 2
Joined: Thu 19 Jul 2012, 09:19

Re: Kan jag använda GMS-metoden för att memorera...?

Post by livsofie »

Tack för ditt svar Mattias,
Känns som att utbildningen kan vara värd ett försök - behöver träna in metoder för att minnas bättre. Som det är nu så har jag redan på förhand gett upp tron på att jag ska minnas det jag läser (och då blir det så klart också så!). Vore ju också roligt om man skulle kunna lära in lite italienska inför planerad resa nästa sommar!
martinek
Posts: 25
Joined: Sun 20 Jan 2013, 22:19

Re: Kan jag använda GMS-metoden för att memorera...?

Post by martinek »

Hejsan!

Har precis läst ut din bok. Tyckte den var mycket spännande. Jag har i dagsläget redan ett ganska väl fungerande minne, kommer ihåg mycket av det jag läst, hört och gjort (bättre på helheter, sämre på detaljer). Dock inte i närheten av vad som utlovas av GMS-metoden :). Har därför planer på att gå kursen.

Jag är intresserad av att lära mig mer om det mesta. Exempelvis programmering, datasbaskunskap, geografisk information, psykologi, matematik, statistik (främst metoder för säkerställning av statistiska samband), språk, historia... Men även massor med fakta om allt och ingenting. Problemet är att jag är intresserad av i princip allt och vill kunna allt NU. Det är naturligtvis inte möjligt att lära sig allting på en gång. Men man kanske kan effektivisera processen med GMS-metoden?

Ett konkret exempel på en sak jag skulle vilja lära mig är Paul Ekmans verk om mikroansiktsuttryck (serien Lie to me är i princip en biografi av Paul Ekman). Jag har lärt mig de olika aspekterna av de vanligaste känslorna, exempelvis att när ögonbrynen sänks och spänns samtidigt som överläppen och ögonlocken spänns visar det på att personen känner ilska (om än bara i en hundradels sekund), även om personen i fråga försöker dölja det genom ett påklistrat leende. Jag har däremot inte lyckats få detta att ske reflexmässigt. Dvs för att ens tänka på den här kunskapen måste jag fokusera på det och i princip inte lyssna på vad personen säger utan koncentrera mig fullt ut på ansiktsuttrycken, vilket ju inte är speciellt lyckat. Frågan är om man kan ta hjälp av GMS-metoden till detta? Exempelvis genom att koppla aspekterna av ilska till en arg smiley (eller nåt). Det skulle kunna vara riktigt användbart vid i princip varenda sociala situation man är i. Är det möjligt eller är det för svårt att koda om till bilder för att det är så pass detaljerat och snarlikt varandra? Dvs många av uttrycken är lika varandra (kanske bara skiljer en millimeter på en liten del av läppen så kan det vara en helt annan känsla). Är lite svårt att förklara, men om du har läst någon av hans böcker eller sett några avsnitt av serien tror jag du förstår vad jag menar?

En annan sak jag måste bli bättre på är att hålla mig kortfattat och till det konkreta när jag skriver (för mycket ordbajsande i högskoleuppsatser kan vara boven). Det är nog inte minnesrelaterat dock.

Tack på förhand!
/Martin
Mattias
Webbplatsadministratör
Posts: 611
Joined: Thu 11 Jun 2009, 11:03

Re: Kan jag använda GMS-metoden för att memorera...?

Post by Mattias »

Hej Martin, så kul att du gillar boken! :)

Ang. varierad fakta kan du klicka på "Resultat" i menyn och se den variation av fakta du lärt dig minnas efter bara 23 lektioner.

Jag känner inte till Ekman, men tror att jag förstår vad du menar. Det du beskriver går alldeles utmärkt att memorera med GMS-metoden. Det spelar ingen roll att de olika elementen är väldigt lika varandra. Det man behöver göra är att tillverka figurkoder för de rörelserna man vill memorera och koppla dem till betydelsen. Och eftersom det har med ansiktet att göra går det väldigt fort att välja ut och lära in dessa figurkoder. Nu vet jag inte hur Ekmans system ser ut, men man kanske får 5 figurkoder som har med ögonen att göra fem med ögonbrynen osv. I princip är det av samma anledning man gör figurkoder av siffror - de är alldeles för lika varandra för att hjärnan snabbt ska kunna lagra och hålla isär en stor mängd av dem.

Lycka till!
/Mattias
Six
Posts: 1
Joined: Fri 11 Jul 2014, 21:06

Re: Kan jag använda GMS-metoden för att memorera...?

Post by Six »

Lära sig instrument?
victorbjorklund
Posts: 1
Joined: Mon 15 Dec 2014, 20:03

Re: Kan jag använda GMS-metoden för att memorera...?

Post by victorbjorklund »

Precis läst ut din bok! Hur kan jag på bästa sätt memorera lagtext och rättsfall? (jag vet lite onödigt och nördigt haha).

Lagtexten är i detta formattet:
Lagnamn kapitel och paragraf
Tex: inkomstskattelagen kap 32 paragraf 5 (32:5). Vill kunna memorera vad varje paragraf innehåller så som:
"En skattskyldig får för ett visst beskattningsår inte göra insättning på upphovsmannakonto i mer än ett kreditinstitut. Om så ändå sker får avdrag göras bara för insättning hos det först anlitade kreditinstitutet."

Rättsfall
I formatet år och sidnr
NJA 1998 s 203 och med ett innehåll där det viktigaste är drygt ett stycke

Vad tror du? Vilken är den bästa metoden för att kunna memorera detta?
Post Reply