Högskoleprovet

Generella ämnen relaterade till minnesträning och Mind Academy. Öppet för allmänheten.
Post Reply
Tyerlo
Posts: 1
Joined: Mon 07 Jan 2013, 13:34

Högskoleprovet

Post by Tyerlo »

Hej! Jag tänkte höra hur jag ska lättast träna inför högskoleprovet, då jag inte är så kunnig inom matematiken, och har väldigt svårt att komma ihåg texter, då det kommer att dyka upp en läsförståelse på engelska samt svenska. Matematik i olika former och svenska ord som jag inte förstår. Jag har en bok för förbereda mig inför högskoleprovet och allt finns där. Men hur ska jag gå tillväga?
Tacksam för svar
Mattias
Webbplatsadministratör
Posts: 611
Joined: Thu 11 Jun 2009, 11:03

Re: Högskoleprovet

Post by Mattias »

Hej Tyerlo!

Jag har aldrig skrivit högskoleprovet, så jag kan tyvärr inte hjälpa dig specifikt med detta.

Att minnas texter är ett så pass stort område att det inte går att besvara här på några rader.

Kolla gärna in min bok Vägen till mästarminne. Där förklarar jag detta i detalj. Den kostar bara 46 kr här:
http://www.bokus.com/bok/9789172322646/ ... estraning/

Allt gott!
/Mattias
Curium
Posts: 30
Joined: Sat 08 Dec 2012, 21:02

Re: Högskoleprovet

Post by Curium »

Jag gjorde högskoleprovet för kanske 4 år sedan nu så vet inte hur det nya högskoleprovet ser ut. Däremot är jag duktig på läsförståelse (full poäng på både svenska och engelska). Det handlar om att ta frågorna först. Varför läsa texten (svaren) och frågorna sen för att sen gå tillbaka till svaren och försöka matcha ihop rätt fråga med rätt svar? Läs igenom rubriken på texten först, sen frågorna. Det ger ett bra hum om vad texten handlar om och vad de vill veta. Jag kommer inte ihåg om man hade svarsalternativ eller inte men antar det eftersom det går snabbare att rätta då, tekniken är dock densamma oavsett om det ges svarsalternativ eller ej. Nåväl, läs första frågan (eller om frågorna inte är i kronologisk ordning, kommer inte ihåg hur högskoleprovet var upplagt men läsförståelse dyker ju upp på fler ställen än i enbart högskoleprovet, så läs de 4-5 första). Sen skummar du igenom texten samtidigt som du försöker hitta svaret till en specifik fråga som ställs. Det handlar alltså inte det minsta om att förstå texten utan att ta en fråga, leta upp svaret och sen gå vidare till nästa. Frågorna kommer oftast med jämna mellanrum så med hänsyn till antalet frågor kan du få ett hum om hur mycket text det går per fråga och därmed också om du missat svaret någonstans. I så fall, släpp frågan och gå vidare till nästa så går du tillbaka till den frågan senare.

Blev inget vidare bra svar kanske men jag är lite trött nu när jag skriver, hoppas det hjälper ändå :)

När det gäller matte och svenska ord kan jag inte stå till hjälp eftersom att jag inte gjort minnesträningen än. Matten vill jag minnas (höhö) var ganska begränsad (typ procenträkning och statisk) så kolla vad du ska kunna och träna specifikt på det. Svenska ord kunde jag ganska bra utan att träna, förutom matte råkar jag älska böcker och lingvistik... Fick 1.7 på provet så mina tips funkade väl hyfsat för mig i alla fall! :)
Post Reply