Figurkoder för Rubiks kub

Här har man möjlighet att dela med sig av kodningsförslag för olika kunskapsområden. När vi samarbetar lär vi oss både mer och snabbare. Det blir dessutom roligare!
Post Reply
wyzec
Posts: 235
Joined: Tue 04 Jan 2011, 23:18
Location: Linköping

Figurkoder för Rubiks kub

Post by wyzec »

Har lärt mig lösa Rubiks kub ganska nyligen - mha nylärda teknikerna.

Detta är ju ett ganska avgränsat område men tänkte ändå dela med mig om hur jag gjorde.

Först och främst finns det redan massor av material på nätet om olika sätt att lösa kuben på, det lösningssätt jag använde som bas hittade jag här: http://www.slarti.se/rubik.php

Notationerna följer de olika drag man kan göra med kuben. T.ex. R för högra sidan medsols vilket motsols motsvarar R'. Komplett finns de här: http://www.slarti.se/rubik_notation.php

Det är inte nödvändigt att lära sig samtliga sidor - för de behövs inte för att lösa kuben. Inte heller behöver man lära sig alla serier då man klarar sig med ett urval - själv har jag lagrat 7 serier om mellan 6-10 drag vardera.

Mina figurkoder valde jag efter vad jag associerar med vänster/höger/upp/ner/framför/bakom. Motsatserna försökte jag sedan hitta saker som hörde ihop med dessa. För att vara komplett finns det tre drag till med mittendelarna av kuben, dessa har jag dock inget konsekvent system för.

Den första sekvensen jag lärde mig var den som motsvarar 'Upp till vänster' på förstnämnda slarti-länken:
D L D' L' D' F' D F

Mina koder skulle också kunna användas för vissa vardagsbruksmemoreringar.
Här kommer mina figurkoder iaf:
R (högra sidan): Penna resp. Suddgummi - Penna hålls med HÖGER hand (vanligen iaf).
L (vänstra sidan): Klocka resp. Cellbatteri - Majoritet har klockan på VÄNSTER hand.
U (övra sidan): Ballong resp. Gasbehållare att fylla den med.
D (nedre sidan): Äpple resp. Masken som äter det.
F (främre sidan): Brevlåda resp. Tidningen som läggs i den.
B (bakre sidan): Komposten resp. Banalskalet som komposteras. Detta är för övrigt de enda av koderna som inte behövs.

Kanske detta inspirerar någon där ute. Det tar inte lång tid förrän man gör dragen på reflex efter figurkod. För övrigt använde jag representativa bilder för respektive steg och slutligen stödbilder att hänga upp själva serierna på.

/Henrik
Lucy-Fair
Posts: 12
Joined: Fri 16 Dec 2011, 21:51

Re: Figurkoder för Rubiks kub

Post by Lucy-Fair »

Kul att fler gillar Rubik's Kub här! :)
Jag är övertygad om att det hade gått snabbare för mig att lära mig om jag hade läst dina figurkoder först.
Ett framtida projekt som jag har är att lära mig Fridrich-metoden att lösa kuben. Det är den vanligaste metoden för de som vill lära sig lösa kuben på kortast möjliga tid.
När jag känner mig redo för Fridrich-metoden så tänker jag ta hjälp av dina figurkoder!
Post Reply