Memorera kartor

Vad använder du din nya minnesförmåga till? Berätta och inspireras av andra.
Post Reply
Mattias
Webbplatsadministratör
Posts: 611
Joined: Thu 11 Jun 2009, 11:03

Memorera kartor

Post by Mattias »

Hej!

Jag fick följande fråga om att memorera kartor. Kanske kan även andra ha hjälp av det.

Mvh,
Mattias

>Hej jag försöker lista ut hur jag bäst ska memorera kartor då jag är usel på geografi >och beslutat mig att ändra på detta.
>
>Jag vill tillexempel memorera sverigekartan med dess största städer (geografiska >läge) och älvar och kunna hänga på mer information kring städer etc.
>Hur skulle man kunna bygga upp ett sådant system?


Man memorerar kartor och illustrationer på ett liknande system som ansikten - man fokuserar på ett utmärkande särdrag.

Viktigt också att följa principen "från helheten till detaljerna", alltså: utgå från större områden först och memorera dem och därifrån gå in på detaljer som städer, berg och älvar. Här är grunden perfekt som du la med att memorera landskapsnamnen (lektion 6).

Titta på en sverigekarta samtidigt som du tittar igenom dina memorerade bilder för landskapen. Se landskapets form och placering SAMTIDIGT som visualiserar dina redan memorerade kopplingar. Landskapens form och placering kommer att memoreras automatiskt på detta sätt. När du kan det är den enkelt att ta ett landskap i taget och bygga ut med städer och andra detaljer. Liknande övningar kommer längre fram i kursen för textmemorering (lektion 44, som just tar upp just detta med memorering av illustrationer).
ylva.ch
Posts: 1
Joined: Sun 22 Dec 2013, 23:56

Re: Memorera kartor

Post by ylva.ch »

Hej

Jag har nyss gjort klart lektion 7 och skulle vilja memorera Frankrikes regioner men de har inga särdrag för mig (känner inte till någon fransk dalahäst :lol: ) så vad föreslår ni för metod då?

Dessutom vill jag memorera regionernas placering och där kan man nog använda Cicero men finns det någon särskilt lämplig teknik? Från söder mot norr och väster mot öster känns logiskt. Ok, hur gör man då när man har kommit upp till Normandie, tar man ett steg österut och sedan söderut igen? Eller hoppar man ner till Medelhavet, tar ett steg österut och går norrut? Hoppas ni förstår frågan :geek:

Mvh
Ylva
Linn
Posts: 52
Joined: Wed 02 Oct 2013, 15:21

Re: Memorera kartor

Post by Linn »

Hej Ylva! :)

Mitt tips är att du prövar med tekniken att koda genom konsonans, alltså kodar om regionerna till ord (bilder) som låter liknande. Bretagne kan t.ex. bli bilden av en smörkniv (Bred) och Aquitaine kan bli bilden av en vattenflaska (Aqua). Bara du tar de bilder som först ploppar upp i huvudet när du ser/hör namnet så kommer du lätt kunna återkalla rätt namn. Det rä'cker med att ge hjärnan en så liten ledtråd som smörkniv så länge man väljer absolut första bilden.

Ang. placeringen så skulle jag själv memorera den så som man läser, d.v.s. norr-söder och väster-öster, och "läsa" regionerna som rader, t.ex. börja första raden med Bretagne och sluta med Île de France för att sen hoppa ner till Champange-Ardenne, men det spelar ingen roll vilken ordning så länge det känns logiskt för en själv. Bestäm dig vad du tycker känns bäst för dig.

Trevlig lördag! :D

/Linn, Mind Academy
Lillhannusin
Posts: 11
Joined: Mon 01 Jul 2013, 11:26
Location: Helsingfors

Re: Memorera kartor

Post by Lillhannusin »

Hej!

En metod som man även kunde använda för att få ett system över hur städer och länder (och andra platser) placerar sig är att memorera longitud och latitud.

Mvh
Johan
Post Reply