Små minnesprojekt

Vad använder du din nya minnesförmåga till? Berätta och inspireras av andra.
consideRatio
Posts: 9
Joined: Mon 04 Feb 2013, 14:59

Re: Små minnesprojekt

Post by consideRatio »

Ah lära sig massa stjärntecken i natthimlen vore jätteskoj tycker jag! Jag har redan lärt mig endel med gammaldags kämpande men skulle gärna investera tid att göra det ordentligt med GMS.

Hur har du gjort?
Har du ett sätt att känna igen stjärntecken på stjärnhimlen?
Berätta allt! :D
oscarlinger
Posts: 12
Joined: Sun 07 Apr 2013, 22:39

Re: Små minnesprojekt

Post by oscarlinger »

Hejhej!

Jag har ett stort intresse för matlagning och tänkte det skulle va kul att kunna innertemperaturererna för kött, när de är klara så att säga :)

Fram tills nu har jag memorerat nötkött och tänker sedan gå vidare med kyckling, fisk osv. Kul och praktiskt! ;)

rare / blodig medium well done / genomstekt

Entrecôte 55°C 60°C 68°C
Fransyska 60°C 65°C 70°C
Nötbog 60°C 65°C 70°C
Nötstek 65°C 70°C 75°C
Nötytterfilé 65°C
Ryggbiff 60°C 65°C 70°C
Kalvfilé 63°C 70°C
Kalvstek 65°C 70°C
Oxfilé 55°C 60°C 65°C
Rostbiff 60°C 70°C
Nötfärs 68°C 75°C
Kalvfärs 58-60°C 68°C

Jag visualiserade då en träningsmaskin på gymmet, valde ut 12 underbilder och satte dit en, entré (55, 60, 68 som element), en fransyska med en baguett i handen (60, 65, 70) osv. :)
Zapotec
Posts: 31
Joined: Sat 20 Dec 2014, 20:40

Re: Små minnesprojekt

Post by Zapotec »

Tänkte aktualisera denna tråd.

Mina projekt hittills är följande:
-Alla de vanligaste hundraserna kategoriserade enligt det internationella systemet. Har gett mig mycket nöje.
-Svenska lövträd
-alla grader i armen och tillhörande betäckning och hur många undersåtar mm.

Kommande projekt är:
-Alla segelbåtsmodeller och varianter.

Som ni säkert märkt är det svåraste att kategorisera på ett användbart sätt så man sen inte står där med ett oanvändbart system.

Därför vore det roligt att se hur ni gjort (och om ni är nöjda med resultatet). Jag delar gärna med mig on request.

Tex Sumpas system över Amerikansk historia och stjärnor vore riktigt kul att ha.

Mvh Martin
Post Reply