databas för kalender

Vad använder du din nya minnesförmåga till? Berätta och inspireras av andra.
Post Reply
ivarson
Posts: 55
Joined: Wed 02 Jul 2014, 01:26
Location: Lidköping

databas för kalender

Post by ivarson »

Jag flyttar min post hit istället så den är mer ontopic.

Har någon strukturerat upp en "kalender" tidigare, där ett års händelser skall kunna memoreras?

jag valde att använda mig av sovrummet eftersom jag börjar och avslutar natten där.
har 12 st cicero bilder i rummet, där jag kedjekopplat varje månads figurkod (1:1).
Med ryska dock-tekniken zoomar jag sedan in på ett ställe på cicero-bilden (figurkoden för månad hamnar ur blickfånget) till en slumpad underbild. på denna bild har jag sedan 4 eller 5 underbilder (beroende på månadens antal veckor) där jag sedan kedjekopplar händelser. händelsen är såklart basbild medans dag, klockslag och sånt är underbilder.

t.ex. Grabbens sänggavel har en badbrygga som går rätt ut (Juli), zoomar in på gavelkanten på ett par solbrillor,första underbilden av fem är hålet i bågens kant (där senilsnöret kan sitta), där i sitter en skitstor flervåningstårta (svågerns bröllop) med relaterade tider.

det jag är osäker på är hur jag ska strukturera det, för jag vill gärna ha med t.ex vilka veckor månaden innehåller, och direkt se på ett evenemang vilken vecka det är i. samtidigt vill jag inte memorera på figurkoderna vilket annars är lockande.
dock blir det många nivåer.

samtidigt är det inte alltid man vet vilken vecka det är t.ex den 13 Juli och då blir memoreringen omöjlig, om jag reserverar en underbild på solbrillorna för varje vecka.

man kan givetvis memorera veckonummer på varje händelse, men det vore lättare att se veckan högre upp i hierarkin, snabbare att hitta och mindre bildassociationer totalt.

en annan idé är att bara memorera månadens första veckonr lite högre upp (sänggaveln). då kan man genom att se antalet underbilder på solbrillorna (5) räkna ut veckonr. men det löser inte memorering av nya händelser på stående fot.

hur hade / har ni gjort detta, trasslar jag till det alldeles för mycket?

kan tillägga att denna databas inte är tänkt som en kortsiktig agenda, då hade jag stannat på två nivåer. Jag vill memorera hela årets händelser, dåtid, nutid och framtid.

vore kul att höra om någon annan gjort detta och hur ni isf. hade gjort.

jag har i efterhand kommit på att att jag struntar i att memorera in det som redan hänt i år, istället memorerar jag bara det som händer i framtiden. Vid det laget händelsen är avklarad och blir historisk så är den redan återkallad så mycket att jag får den biten gratis.
VictorBull
Posts: 402
Joined: Fri 16 Sep 2016, 15:57

Re: databas för kalender

Post by VictorBull »

Hej Ivarson!

Intressant att läsa och har själv också haft funderingar på något liknande när jag väl är klar med kursen.

Vill fråga om du sedan du gjorde inlägget har stött på några problem eller kommit på bättre sätt för att optimera din kalender?

Har det verkligen fungerat att spara både dåtid och framtid på samma ställen? Eller har du suddat ut och skrivit över dina bilder så småningom?
Post Reply