GMS för utvecklare (programmering)

Vad använder du din nya minnesförmåga till? Berätta och inspireras av andra.
Post Reply
Timbooo
Posts: 54
Joined: Sat 10 Sep 2011, 00:46

GMS för utvecklare (programmering)

Post by Timbooo »

Hej,

tänkte höra om någon här har utvecklarbakgrund och har tänkt eller har tillämpat GMS på detta område. Jag kommer inom ca 1 månad behöva ta in väldigt mycket information i form av schematiska bilder, kolla på förinspelade konferenssessioner och "shadowa" (se på hur en kollega arbetar och lära mig därefter).

Jag vill även kunna lära mig olika patterns osv från böcker (och Certifikatsböcker), men vet inte om textmemorerings modulen är direkt tillämpbar på detta (hur memorerar man t ex olika kodsnuttar?).

Om någon är i en liknande sits, eller har liknande tillämpningar inom andra områden så kan vi kanske hjälpa varandra =)
Mvh Tim
Florian
Posts: 179
Joined: Sat 20 Mar 2010, 23:38
Location: Floda, Lerum

Re: GMS för utvecklare (programmering)

Post by Florian »

Jag har absolut tänkt att applicera GMS inom området. Är inne på mitt första av fem år på Chalmers (IT), så tillfällen till det lär det finnas många. Sen så finns det ju så galet mycket annat jag vill lära mig, som inte tas upp i några kurser. Men först måste jag väl träna upp min memoreringsförmåga igen. :roll:

Jag tror mig också veta att användaren simonides har liknande intressen.
Jag vill även kunna lära mig olika patterns osv från böcker (och Certifikatsböcker), men vet inte om textmemorerings modulen är direkt tillämpbar på detta (hur memorerar man t ex olika kodsnuttar?).
Kan nog bli krångligt om det är långa kodsnuttar, men är de inte extremt långa hade jag förmodligen gjort såhär: en bild som bas för vad kodsnutten gör, syntax memoreras som figurkoder (i och med att den återkommer ofta) och sen är det ju i princip bara att köra på som vanligt (returmetoden ftw). Lokala eller privata variabler får efterhand utgöra de nya baserna.

Angående det andra; Mattias kan säkert hjälpa till. :D
Timbooo
Posts: 54
Joined: Sat 10 Sep 2011, 00:46

Re: GMS för utvecklare (programmering)

Post by Timbooo »

Hej Florian,

Nice med lite andra med liknande intressen. Jag läsa Civilingenjör på LTH, hade gärna haft nytta av kursen då.. Jobbar nu som utvecklare, så det är främst här jag vill kunna applicera det.

Du har ju tävlat och så, borde väl ligga på topp? ;)

Låter som en bra idé. inte gjort text modulen än, är inne på språkdelen just nu. Lär väl inte kunna tillämpa det bra förrens jag är klar med texmodulen?

Får hoppas att siminides har någon input till detta, vore kul med lite praktisk tillämpning inom området.
Eller kanske Mattias?

Går det snabbare än alfa-num för figurkoder för syntax?
Om jag skulle vilja lagra "<" som en krokodil med öppen mun, kan jag då vända på krokodilen för att representera ">"?
/T
Mattias
Webbplatsadministratör
Posts: 611
Joined: Thu 11 Jun 2009, 11:03

Re: GMS för utvecklare (programmering)

Post by Mattias »

Textmodulen is da shit för detta. Fortsätt pumpa på med MM tills du kommer dit. Det är anledningen till att modulen ligger så långt fram - man måste ha tränat upp en grundförmåga och ork att kunna ta större mängder information.

Oavsett vad det är för information, långa kodsnuttar eller något annat så finns det inget effektivare sätt att lära in dem än med GMS. När du är färdig med kursen kan du tillämpa det på alla typer av information. Varje lektion innehållar "pusselbitar" till en helhet där den sista biten hamnar på plats i lektion 60 (+ att målet är att parallellt komma upp i 300 element i MM). Sen är det en done deal! :)

/M
Timbooo
Posts: 54
Joined: Sat 10 Sep 2011, 00:46

Re: GMS för utvecklare (programmering)

Post by Timbooo »

Gött!

Ser fram emot den delen, ska bli kul att se hur mkt övertag man verkligen får med dessa tekniker.
Kör på med mm, uppe i 180 nu, dock så har jag inte alla nummer på reflex än, det stör mig som fan. Lektionerna och mentala repetitioner stjäl en hel del tid, får arbeta hårdare med mentalt tecknande helt enkelt. Har dock börjat märka att min koncentration har bättrats ett snäpp, men är dock inte på den nivån jag söker än.

Härligt, låter enkelt när du säger det så ;)
/T
Krossmaskinen
Posts: 59
Joined: Sun 24 Mar 2013, 09:32
Location: Åkersberga
Contact:

Re: GMS för utvecklare (programmering)

Post by Krossmaskinen »

Gammal tråd, men intressant! Hur har det gått för er som tillämpat det här på programmering nu? Jag jobbar själv med utveckling (javascript mestadels, men har bakgrund inom c++, java och vill lära mig python), och vill lära mig mycket nytt och utvecklas ännu mer.
Krossa allt mostånd!
ekblom
Posts: 5
Joined: Thu 27 Mar 2014, 08:32

Re: GMS för utvecklare (programmering)

Post by ekblom »

Säger som Krossmaskinen, gammal tråd, men intressant!

Vore kul om ni ville berätta hur det gått för er.
Post Reply