Mina förberedelser - SM 2012!

Coaching, tips och samtal för dig som är nyfiken på att börja tävla i minne.
DrWho
Posts: 217
Joined: Tue 03 Jan 2012, 00:32

Mina förberedelser - SM 2012!

Post by DrWho »

Jag har valt att ställa upp i SM 2012 i minne
och för att hålla motivationen upp så tänkte
jag raportera i den här tråden om mina dagliga
träningspass och hur det går.

Jag har inte hålligt på med så mkt "ren" minnesträning
utan har sedan jag gick klart kursen i mars fokuserat
på att memorera böcker och medicinska fakta något
som varit till stor hjälp i min utbildning.
Det kommer fortsätta parallelt med att jag tränar
de 10 grenarna i SM.

Min plan är:
18/6 Kortlekar
19/6 Abstrakta bilder
20/6 Binära tal
21/6 Nummer

Jag har inte med alla grenar för sidan där man tränar dem
fungerar inte för mig så jag är inte säker på hur jag ska träna de
men det kommer, måste börja i någon ände :)

Cecilia
DrWho
Posts: 217
Joined: Tue 03 Jan 2012, 00:32

Re: Mina förberedelser - SM 2012!

Post by DrWho »

Har gått igenom kortleken nu, det var mkt lättare (därmed inte sagt att det var lätt) second time around. Lärde mig de för första gången i mars men tog aldrig upp det då annat kom emellan.

Dags att göra kopplingarna till ”second nature” :D

Jag gör övning 6 i kortleks lektion där man ska koppla alla spader på cicero och sedan återkalla, upprepa 4 ggr och sedan blanda alla spader med ruter och upprepa 2ggr. Jag trodde det skulle vara traggligt med det är kul.

Enligt instruktionerna skulle man försöka hålla sig under 25min. Jag tog en liten paus emellan, gav upp mot slutet och trodde jag hade överdragit tiden maximalt – men jag gjorde det på 21 minuter och 7 sekunder!!! Det trodde jag aldrig.

Jag märkte när jag närmade mig slutet att jag var ganska slut i huvudet – och det här var bara en övning, börjar förstå vad som krävs för att tävla.

Mitt återkall var nästa 100% - en av gångerna så glömde jag 2 kopplingar och det är allt. Var otroligt kul och inte alls så svårt som jag trodde.

Jag tänker på MM och hur många fel jag gjorde – men om man tänker på hur det var första gången så är mitt återkall egentligen fantastiskt. Aldrig att jag skulle ha trott på att jag skulle minnas 170 av 300 nr efter att ha sett dem en gång i 3 sekunder.
DrWho
Posts: 217
Joined: Tue 03 Jan 2012, 00:32

Re: Mina förberedelser - SM 2012!

Post by DrWho »

Jag gjorde hela kortleken idag, det var svårt. Det är lätt när varje färg är för sig när men jag blandar dem måste jag sära på dem mentalt och hålla koll på vilken serie de tillhör. De jag kan bäst är spader och klöver så jag rensade ur hjärter och ruter och kopplade de separat. Det gjorde jag flera gånger med spader i början och nu kan jag dem jättebra så det borde funka med ruter också.

Imorgon ska jag försöka mig på abstrakta bilder för första gången.
DrWho
Posts: 217
Joined: Tue 03 Jan 2012, 00:32

Re: Mina förberedelser - SM 2012!

Post by DrWho »

Jag har gått igenom kortleken i 1,5h ikväll medans jag tittade på celebrity rehab med Dr Drew. Jag har fortfarande problem med vissa färger – hjärter är min svagaste punkt. Nu sitter jag på golvet i mitt rum (har precis möblerat om så jag fick en golvyta) med korten i fyra högar.

Jag bläddrar igenom dem var för sig och kopplar på stödbilder. Jag gör 10 situps för varje fel jag gör – kom ihåg att jag har 52 kort, om jag har 90% på första återkopplingen så är det fantastiskt men det lämnar mig ändå med 5 fel vilket blir 50 situps :S

Idag har jag också läst lite hematologi, men inte kopplat det. Försöker förutspå de sjukdomstillstånd jag mest sannolikt kommer stöta på och plugga dem.
När jag kopplar dem så gör jag det nu med en koppling per stödbild vilket betyder att mina 700 cicero kommer väl till pass. Måste även repetera dem, då jag bara minns ung hälften i dagsläget.

Det jag strävar efter med kortleken är att jag kan se en bild och direkt göra kopplingen, utan att behöva tänka.
DrWho
Posts: 217
Joined: Tue 03 Jan 2012, 00:32

Re: Mina förberedelser - SM 2012!

Post by DrWho »

Change of plans. Har valt att stanna på kortleken tills jag greppar den ist för att byta till abstrakta bilder idag.

Repeterar cicero, har glömt mer än jag trodde. Tom på mina gamla original har jag tappat bilder lite här och där. Det var de jag använde när jag prövade att göra MM för ett tag sedan och ALLT blev fel, nu förstår jag varför. Hade inte repeterat cicero utan utgick ifrån att jag mindes de.

Nu läser jag de dokument där jag har cicero nedskrivet och räknar samtidigt i huvudet, är lättare än att bara bläddra igenom bilderna mentalt. Får se om jag minns dem under stress.

På MM fick jag 68/100, är nöjd med det. Jag repeterade inte sifferkoderna så lite föll bort på det, annat på stress. Jag använde mina första cicero och efter repetitionen mindes jag de bra. Det mesta satt sen förut, det var bara små detaljer jag hade glömt – men det är det man åker dit på, räcker med att få en fel utan att märka det för att allt ska bli fel.

Har viss framgång med kortleken – vet ex att hjärter fem är jordgubbe, hjärter 2 är jetmotor direkt när jag ser de. Men det är som med MM, trots att jag vet vad det är, är det vissa bilder som jag alltid missar.

/Cecilia
DrWho
Posts: 217
Joined: Tue 03 Jan 2012, 00:32

Re: Mina förberedelser - SM 2012!

Post by DrWho »

Fick 48 av 100 på MM i em.
Repeterade cicero innan men tänkte inte på figurkoderna vilket jag givetvis hade tappat några av. Repeterade de efteråt och de flesta satt, mitt problem under sessionen var att de få jag hade tappat upprepade sig om och om igen och så tappade jag bort mig.

Jag gicr igenom mina gamla cicero och märker att av de 700 jag hade skrivit använde jag bara 400 -500 st och jag kunde dem inte, iaf inte de sista 100. Inte så konstigt att min återkallning inte var så bra när jag inte kunde bilderna från början. Jag minns att jag knagglade med dem och tyckte det var väldigt avancerat med så många, så här i efterhand känns det mer överkomligt. Eftersom jag tränar till SM och samtidigt memorerar böcker så är jag i stort behov av många cicero så jag har satt mitt mål om 1000 stycken.
Är ute på djupt vatten då jag memorerar de nygamla cicero bilderna. Håller ångan uppe med positivt tänkande.

Jag har också gjort 3 eller 4 omgångar i OMC med 5 min speed numbers. När jag först såg antalet siffror tänkte jag att det kan väl inte vara så svårt, det där tar jag mig igenom på nolltid, boy I was wrong. Första gången hade jag knappt hälften fel, andra gången lättade det lite och nu tredje gången hade jag nästan alla rätt, nästan sagt med 3-4 fel per rad (du får noll poäng om du har mer än ett fel). Har numera större respekt för de som har flera tusen poäng på OMC, det krävs en oerhörd koncentration för att få några poäng alls på det här. Jag står själv fortfarande på noll för de första 3 omgångarna.
Det är oerhört stressande att se klockan räkna ner där uppe i hörnet och i början så försökte jag pressa in mer nummer till följd av att jag inte mindes dem. Jag klarade två rader då – hälften fel. Sen gången bestämde jag mig för att fokusera på att kunna siffrorna och jag hade mkt mer tid kvar efter två rader då – började på min 3e men han inte klart. Däremot hade jag väldigt bra återkoppling när jag koncentrerade mig bättre.

Det är faktiskt väldigt roligt. Förut har jag inte kunnat kontrollera när jag börjar med nästa nr men iom att jag kan det nu har jag en helt annan chans till bra återkoppling.

Med fokus ligger på att få rätt hellre än att hinna gå igenom många nummer och jag lyckades - fick en rätt rad - 40 digits till mig :)
Det är programmet tar av dig poäng inte bara när du ger fel svar men även om du råkar trycka lite för fort på tangenten och får gå tillbaka och ändra - du får ändå fel.
Klart är iaf att jag måste inte bara få upp farten utan också koncentrationen.
Gör alla dessa övningar med Americas Funniest Home videos på tv framför mig.
Mattias
Webbplatsadministratör
Posts: 611
Joined: Thu 11 Jun 2009, 11:03

Re: Mina förberedelser - SM 2012!

Post by Mattias »

Härligt att läsa, Cecilia! Riktigt bra och helt rätt inställning!

Den första raden är den svåraste att greja, så nu är du igång! :)
DrWho
Posts: 217
Joined: Tue 03 Jan 2012, 00:32

Re: Mina förberedelser - SM 2012!

Post by DrWho »

Om något ger mig super koncentration så är det det här. The cake ride is definitely over. Om jag hade memorerat mina kurser I den här takten så skulle jag definitivt ha klarat mkt mer. Att preppa för en tävling är inte enbart att göra mer av samma det är något jag lär mig nya saker på :)

Gjorde på en chansning binary numbers – kom igenom två rader och fick hela den andra rätt på första försöket! Jag kunde inte tro det, jag hade inte ens tänkt göra försöket på riktigt, bara titta på övningen i realtid och sedan avbryta för att inte få ett lägre average. När jag såg dem så tänkte jag att det kan inte vara så svårt så jag gav det ett försök. Gick långsamt så klart, men jag klarade det!

Under andra omgången kom jag upp i 2,5 rader – missade 2 i övre raden och två i undre raden, mellanraden helt korrekt. Det berodde enbart på en miss från min sida. På något sätt hade jag lyckats i första raden att helt missa en kombination och i sista hade jag förvandlat en 4a till en 6a. Sånt händer.

I första hade jag ljudet på på tv´n, i andra stängde jag av ljudet och sedan tv´n helt vid återkopplingen.

Tredje omgången gick åt helvete, jag kände det vid återkallningen – något blev helt fel och jag fick noll poäng.

Fjärde: kom nästan igenom 3 rader – ett fel i första raden, andra helt perfekt, fyra fel i tredje raden = 45 poäng. Jag visste att jag inte skulle hinna klart 3e raden med den tiden jag hade men tänkte att jag skulle försöka få den korrekt iaf .

Femte gången: jag koncentrerade mig till MAX och hann NÄSTAN hela vägen till 3 fulla rader. Jag skulle precis göra sista kopplingen i raden och så snodde den mig på siffrorna. Men hela omgången var fantastisk – jag gjorde bara ETT fel och det i första raden. Wow. Det bidde 69 poäng denna gång.
Det verkar som om rad två är helig, får den alltid rätt medans felen är fördelade på första och tredje raden. Jag håller på att bli bländad av att sitta o stirra in i skärmen, jag börjar få ont i ryggen av samma skäl, haha, det kostar att ligga på topp :P.

Detta är MYCKET roligare än numbers som jag gjorde tidigare ikväll btw.

Sjätte gången: Jag kände vid återkallningen att det inte gick bra och att det skulle bli noll poäng – jag hade fel. Hela första raden var rätt! Sen hade jag 4 fel i andra raden och 6 i tredje – som jag än en gång NÄSTAN hann klart. Detta var betydligt bättre än jag trodde, trodde jag var helt ut och cyklade.

Fram tills nu har jag toppat mig själv i varje omgång, denna gång höjde jag inte min total score. Jag börjar bli trött och klockan närmar sig midnatt.

Säger god natt för ikväll och ses imorgon.
DrWho
Posts: 217
Joined: Tue 03 Jan 2012, 00:32

Re: Mina förberedelser - SM 2012!

Post by DrWho »

Jag hann nästan fyra rader men screwed it up kungligt. Jag vet inte vad som hände, det kändes bra. Jag missade en siffra ett ställe och sen var det kört. Dom goda nyheterna är – jag hann nästan FYRA rader :D

Andra omgången: payback is a bitch! Gjorde nästan klart 4 rader – varav de första 3 var HELT korrekt! 90 digits rätt in i potten :D . Jag slog mitt personbästa, aldrig fått tre hela rader förut :D

Hade över en minut kvar när jag var klar med 3e raden. Det här är kul, börjar bli lätt beroende ;).

Tredje gången: memorerade 4 rader så när som på en siffra men fick bara en rad rätt.

4e: nere och nosade på 5e raden – kom bara 5 siffror in – men de var rätt. Jag fick 79 poäng, två första raderna var korrekt, sen en miss på tredje raden. Jag höjer mitt snitt :)

Femte gången: noll poäng, hade problem med kopplingarna och hakade upp mig hela tiden. Gjorde fel redan i första kopplingen när jag inte var säker vilken cicero jag hade börjat med.

Sjätte omgången: noll poäng. Något hände i början – en siffra blev fel – the rest is history.

Sjunde omgången: kände att något blev fel under återkopplingen men fick ändå 47 poäng. Problemet med att missa bara en siffra är att allt efteråt blir fel. Fokuserade på att kunna kopplingarna framför att ta många rader – lyckades iaf komma ner på 5e raden utan att stressa.

Jag är lite seg ikväll, märker att jag tar längre tid på mig att ta fram kopplingen vid återkallningen. Tappar helt bort mig i cicero ibland, glömde figurkoden för 5 så jag var tvungen att pausa och kolla upp det.

Åttonde gången: 45 poäng, gjorde ett fel i första raden. Återkopplade nästan 4 hela rader. Det känns som om jag håller på att bli trött, går segare och segare.

Trots mängden cicero som jag har så har jag svårt att hitta tomma bilder. Jag minns kopplingarna jag gjorde igår.

Nionde gången: 76 poäng! Tog 3,5 rader och gjorde bara 2 fel allt som allt! När jag är klar med det här måste jag skriva nya cicero. De jag använde nu var helt färska, märker att det är en annan sak då.

Tionde gången: noll poäng igen. Det tog tid för mig att koppla denna gång, hjärnan är trött. Blandade ihop två bilder – sen var det kört.
Nu är mina cicero effektivt slut. Jag gick igenom de sista i mina sista 100 och var bergsäker på att de skulle räcka – det gjorde de inte och jag fick improvisera med de sista 5 kopplingarna, blev lite ställd, hade inte väntat mig det.
Det verkar som om jag gör varannan bra.

Dags att vila de små grå nu, ha de så gött så hörs vi imorgon (förhoppningsvis med nya cicero)
Det känns bra att träna så här, jag puschar mig till min absoluta gräns och det känns som om jag åstadkommer något.
DrWho
Posts: 217
Joined: Tue 03 Jan 2012, 00:32

Re: Mina förberedelser - SM 2012!

Post by DrWho »

Nu har jag lyckats lirka ut de sista 100 cicero som jag skrev för flera månader sen. Jag kände inte igen orden och kunde inte använda den.
Jag märker att mina bilder blir mer detaljerade, ett nödvändigt ont när man har så många, för det finns ett begränsat antal föremål i en bostad. Har oräkneliga toaletter, städskåp och kylskåp bland mina cicero.

Har jag gjort 100 till, totalt 800 nu. Får memorera dem imorgon, inte en chans att jag kan ta in något nu. Soppatorsk i hjärnan, skratt.
Post Reply