Mot SM 2012! :)

Coaching, tips och samtal för dig som är nyfiken på att börja tävla i minne.
Mattias
Webbplatsadministratör
Posts: 611
Joined: Thu 11 Jun 2009, 11:03

Re: Mot SM 2012! :)

Post by Mattias »

Satte 900 idag. Inga luckor, men hela 4 felkodningar. Onwards!
DrWho
Posts: 217
Joined: Tue 03 Jan 2012, 00:32

Re: Mot SM 2012! :)

Post by DrWho »

Hej igen
Jag snubblade över din tråd när jag för en gångs skull lämnade "journalerna".
Min skola är över för i år nu och jag tänkte vässa tävlingsformen.
Jag har inte gjort så mkt "rent" minne på ett tag men jag har aldrig slutat
koppla. Jag börjar jobba om 2v och läser så ögonen blöder.
Detta system gör allt så mkt lättare, jag hade aldrig kunnat ta in så mkt
info på så kort tid annars.

Jag har fortfarande problem med kopplingar och att jag inte minns med mera med mera.
Jag vill fortfarande bli vassare och kunna koppla "vardags" fakta lättare och snabbare
och det bästa sättet att bli mer all rounded är att träna på många olika saker ist för bara MM.
Så efter en del övervägande har jag kommit fram till att jag ska ställa upp i SM i år :)

Nu är frågan - av alla grenarna som finns - i vilken ände ska jag börja?
Hur ska jag lägga upp träningen? Hur mkt, hur länge per dag etc?
Vilka resultat och hur mkt kan jag förvänta mig av mig själv?

Cecilia
Florian
Posts: 179
Joined: Sat 20 Mar 2010, 23:38
Location: Floda, Lerum

Re: Mot SM 2012! :)

Post by Florian »

Du kan förvänta dig att antingen hamna 1:a eller 2:a, beroende på bra Mattias är i form. Skulle gissa att du kommer tvåa. ;)
DrWho
Posts: 217
Joined: Tue 03 Jan 2012, 00:32

Re: Mot SM 2012! :)

Post by DrWho »

Haha - du har höga förväntningar på mig det säger jag!
Men Zogaj (eller vad han nu heter) ska ju ställa upp i år -
är det inte risk att han kniper titeln då?

Hur är det med dig - dyker du upp?

Cecilia
Florian
Posts: 179
Joined: Sat 20 Mar 2010, 23:38
Location: Floda, Lerum

Re: Mot SM 2012! :)

Post by Florian »

Tror att du är betydligt mycket närmare än Zogaj med att slå Mattias, men tror å andra sidan också att Mattias "lätt" kommer ta hem titeln. Du är för oerfaren ännu. Kanske 2013 så... ;)

Jag lär väl dyka upp, men har inte tränat mitt minne ordentligt på över ett år, så jag kommer ligga långt borta från toppstriden. Har försökt att plocka upp det vid ett flertal tillfällen men allt som oftast slutat efter 2-4 veckor. Har inga ciceros, figurkoderna för kortleken känner jag knappt till längre och det tar oerhört mycket kraft att visualisera saker. Känns mentalt jobbigt att plocka upp nåt sånt igen när man vet hur lätt det var en gång i tiden. ^^ Jag ligger alltså ungefär på samma nivå som en som aldrig har tränat sitt minne, med skillnaden att jag vet hur teknikerna fungerar.

Tävlingssuget har i alla fall lagt sig, men skulle däremot gärna vilja gå klart kursen så att jag har ett sånt där superminne. Får väl se hur det blir med det. Har som sagt lite svårt att motivera mig ibland, och skulle behöva nån som pushar mig. Har dock inte hittat nån lämplig person för detta ännu.
Mattias
Webbplatsadministratör
Posts: 611
Joined: Thu 11 Jun 2009, 11:03

Re: Mot SM 2012! :)

Post by Mattias »

Hej Cecilia!

Jättekul att du blir med i SM! Vad du kan förvänta dig är att officiellt bli det bästa kvinnliga svenska minnet :) Vad som krävs för detta är egentligen bara att du kör alla grenar, oavsett resultat. Satsar du högre kan du ju alltid sikta in dig på Florians personbästa i grenarna ;)

Anyway, det absolut bästa sättet att sätta igång på, är att regga sig (är gratis) för Online Memory Challenge. Där kan du fokusera på de fyra viktigaste grenarna. Dessutom är det perfekt eftersom man också tränar lite tävlingsnerver. Kom ihåg: Det är bara att köra igång och ABSOLUT INTE bry sig om resultaten ALLS när du nu börjar träna. De tar vi bit för bit allt eftersom :)

http://67.23.226.53/~memorysp/omc/challenge.php

Jag ska själv köra igång med OMC igen snart när figurkoderna sitter lite bättre. Jag kör de längre grenarna nu (som inte är med i SM) ett tag först för att få upp hastigheten.

Jättekul, nu kör vi! :)
/M

Ps. Jag tror att Zogaj som bäst kan bli 4:a.
DrWho
Posts: 217
Joined: Tue 03 Jan 2012, 00:32

Re: Mot SM 2012! :)

Post by DrWho »

Well – thats something :D
Bara så jag vet – vad är lilla Florians personbästa ;) ?

Ok, jag läste på nätet att tex historiska datum är en gren – måste jag inte kunna tre siffriga figurkoder och lära mig memorera abstrakta bilder som du har satt upp en post om, bla?

Mitt sommarlov började igår :D (inte för att det ser ut som sommar ute) och jag behöver lära mig en del tills jag börjar jobba (vill inte framstå som en idiot bredvid överläkaren) och jag tänkte kombinera tävlings förberedandet med det. Tanken från början vara att jag skulle speeda upp mitt memorerande av läroböcker för jag tycker att det tar lite väl långt tid för mig att sätta det. Däremot kan jag säga att jag rep allt jag skulle under den tiden från senaste boken jag tog in och jag minns det trots en veckas vilande – något som gör mig VÄLDIGT glad. Det visar att det fungerar.
Det jag behöver träna är koncentration.

Tanken med detta i slutet är att jag ska kunna ta in och memorera information på reflex och sedan minnas och lagra den – att få ett superminne! Vilket ju var poängen med hela medlemskapet.

Jag har klickat på länken – men den fungerar inte :( . Får upp ”sidan kan inte visas”, när jag googlar får jag upp något forum på yahoo men en länk som inte heller den funkar.

Varför tror ingen att Zogaj är så bra som han säger att han är? När jag läser hans inlägg låter det som om han kan knäcka vem som helst.
Florian
Posts: 179
Joined: Sat 20 Mar 2010, 23:38
Location: Floda, Lerum

Re: Mot SM 2012! :)

Post by Florian »

Bara så jag vet – vad är lilla Florians personbästa ;) ?
Här är mitt personbästa. Vilket du borde kunna klå ganska lätt tror jag. Vore nog bättre att sikta in sig på Mattias nuvarande officiella bästa. :)
Varför tror ingen att Zogaj är så bra som han säger att han är? När jag läser hans inlägg låter det som om han kan knäcka vem som helst.
Han har hållt på sedan 2004, och mind academy-studenter behöver max ett år för att nå upp till det han har klarat (grov uppskattning om man tränar lite). Det kan mycket väl vara så att han överraskar alla, men who knows? ;)
Ok, jag läste på nätet att tex historiska datum är en gren – måste jag inte kunna tre siffriga figurkoder och lära mig memorera abstrakta bilder som du har satt upp en post om, bla?
Tresiffriga figurkoder är inget måste, går att lösa utan också (det körde jag på), även om det kan vara skönt att endast behöva göra en koppling per datum och inte två.
Angående abstrakta bilder så är det mycket lättare än vad det ser ut att vara. Mattias har ett fint litet knep som han gärna delar med sig av. :)
Mattias wrote:Ps. Jag tror att Zogaj som bäst kan bli 4:a.
Av ren nyfikenhet; hur ser placeringen i SM ut om du gissar? :)
Mattias
Webbplatsadministratör
Posts: 611
Joined: Thu 11 Jun 2009, 11:03

Re: Mot SM 2012! :)

Post by Mattias »

Hej och hå!

Länken jag postade till OMC funkar för mig. Den kan vara lite slö att komma in på, men när man väl är inne är det inga problem att köra. Kom ihåg att köra utan stödlinjer.

Du kan vänta med historiska datum och abstrakta bilder. Börja med att fokusera på grenarna i OMC, de är grunden som även kommer att göra dig bättre i övriga grenar. Bäst att inte ta sig an för mycket direkt. Du behöver absolut inte tresiffriga figurkoder. Jag har precis börjat med dem nu. Hittills har jag klarat mig galant utan. Tresiffriga figurkoder är en mer långsiktig satsning från min sida.

Tyvärr så har Idriz inte en chans. Så vitt jag vet har han inte tränat inför tävlingar sedan 2009 och verkar inte riktigt ha drivkraft till att göra det heller. Det är intrycket jag får. Dessutom har han dåliga tekniker som också sätter sina gränser.

Vet inte vad du menar för tips Florian? Jag har gjort en post om abstrakta bilder här där jag tror att jag fick med det mesta. Visserligen har jag ett framtida ess i rockärmen i just denna gren, men det har jag inte berättat om än ;) Måste prova ut själv först.

Min prediction:
1. Obestridbart ;)
2. Joachim Andersson (ny kille som redan ställt upp i två tävlingar i år och gjort bra ifrån sig).
3. Cecilia eller Florian

Dags för ett pass nu :)
/M
DrWho
Posts: 217
Joined: Tue 03 Jan 2012, 00:32

Re: Mot SM 2012! :)

Post by DrWho »

Får jag din dator? ;)
Du har rätt i att den är lååångsam, jag fick upp sidan idag
bara för att få en "error - not connected". Vi gör framsteg ;).
Vad är stödlinjer?

Eftersom jag inte kommer in på OMC så får du förklara vad det är jag hittar
där som jag ska börja med .
Jag såg din post om abstrakta bilder, var bra.
Post Reply