Mot SM 2012! :)

Coaching, tips och samtal för dig som är nyfiken på att börja tävla i minne.
Mattias
Webbplatsadministratör
Posts: 611
Joined: Thu 11 Jun 2009, 11:03

Re: Mot SM 2012! :)

Post by Mattias »

Körde igenom figurkoderna och missade bara 6 denna gång, nice! Vet dock inte hur lång tid det tog eftersom passet blev lite uppdelat.

Gjorde 30 minuter siffror och klarade 412. Därefter blev det 30 minuter binära av bara farten. Klarade 1014. Intensiv och bra träning idag.
DrWho
Posts: 217
Joined: Tue 03 Jan 2012, 00:32

Re: Mot SM 2012! :)

Post by DrWho »

Fantastiska resultat! I vilket prog tränar du för at få bin tal i 30 min? Hur många cicero har du?
Mattias
Webbplatsadministratör
Posts: 611
Joined: Thu 11 Jun 2009, 11:03

Re: Mot SM 2012! :)

Post by Mattias »

Jag kör 30-minutersgrenarna med penna och papper. Har excelark som slumpar fram siffror, så det är bara att skriva ut. Jag har väl omkring 600 cicerobilder för tävling.

Anyway, minimalt med sömn, maximalt med minnesträning. Inte optimalt för resultaten med mycket bra träning. Brukar inte träna så här mycket, men det är nödvändigt nu för att få igång resultaten med de tresiffriga figurkoderna. Missade bara en idag när jag gick igenom dem alla.

Fick 440 rätt på 30 minuter siffror. Gjorde även 30 minuter binära. Började bli långsamt och virrigt. Jag kanske fick uppåt 900 om jag hade lite tur, men jag orkade inte rätta.
Mattias
Webbplatsadministratör
Posts: 611
Joined: Thu 11 Jun 2009, 11:03

Re: Mot SM 2012! :)

Post by Mattias »

Hög tid att skaka igång kortleksmemorerandet efter allt fokus på siffror den senaste tiden. Har egentligen inte kört detta sedan SM förra året, förutom enstaka kortlekar som demonstration vid föreläsningar.

Optimistiskt nog så dukade jag upp 8 lekar (7 är svenskt rekord) för att köra grenen 30 minuter spelkort. Jag har fortfarande inte vant mig vid synintrycket av att ha så många lekar famför mig och det kommer jag nog aldrig att göra heller - det ser alltid lika omöjligt ut innan man kör igång. Dock så förvånade jag mig själv med att hinna med 7 lekar och 42 kort på utsatt tid. Vad som förvånade ännu mer var att återkallningen blev helt felfri! Finns m.a.o. mycket att hämta här med lite mer träning ;)

Ett intressant fenomen som visar sig gång på gång med denna minnesträning, är att det alltid går förvånandsvärt snabbt att komma tillbaka till sin tidigare nivå, även efter längre uppehåll. Detta får jag också hela tiden rapporter om från elever som sätter igång igen efter ett avbrott. Det är också en av anledningarna till att man oftast inte behöver köra om kursen från lektion 1, utan kan fortsätta där man var och fortsätta framåt.
Mattias
Webbplatsadministratör
Posts: 611
Joined: Thu 11 Jun 2009, 11:03

Re: Mot SM 2012! :)

Post by Mattias »

Körde abstrakta bilder. Försökte på 155, missade två rader och fick 143 (sv. rekord 169).

Nu blir det lite familjesemster. Ska se om det går att klämma in några av de korta grenarna emellanåt.
martin
Posts: 174
Joined: Wed 04 Jul 2012, 08:53

Re: Mot SM 2012! :)

Post by martin »

I ditt andra inlägg i den här tråden nämner du en iSRS-app till iPhone, vad är det för något? Var hittar jag den? Kan den vara något att ha under semestern? Jag har gjort de första tolv lektionerna, så nu ska det börjas med MM, men då tillgången på dator kommer att vara begränsad kanske iSRS kan vara något. Vad det nu är...

För övrigt: lycka till med träningen. Om kursen går fint för mig blir jag kanske medtävlande 2013. Team Mind Academy, det låter ju för fräckt för att inte vara med! :D
Mattias
Webbplatsadministratör
Posts: 611
Joined: Thu 11 Jun 2009, 11:03

Re: Mot SM 2012! :)

Post by Mattias »

iSRS är ett "spaced repetition software" som finns att ladda ner i AppStore. Det är perfekt att träna figurkoder i, så slipper man släpa på en kortlek, samt att programmet fokuserar på de element man kan sämst.

Den senaste veckan har min träning bestått i att köra igenom alla figurkoder varje dag. Det går hela tiden bättre och bättre och tar nu ca 40-45 minuter.

I övermorgon börjar säsongens första tävling för min del. Ska blir riktigt kul och spännande att se hur det går. Väntar mig inga superresultat denna gång, men de kommer att ge en tydlig bild av hur jag ska lägga upp den fortsatta träningen. Ska försöka hinna dra igång bloggen på min hemsida till tävlingen också.

Bis später!
/M
Florian
Posts: 179
Joined: Sat 20 Mar 2010, 23:38
Location: Floda, Lerum

Re: Mot SM 2012! :)

Post by Florian »

Nu var det ju ett tag sedan du skrev här Mattias... hur har träningen gått? ;)
Mattias
Webbplatsadministratör
Posts: 611
Joined: Thu 11 Jun 2009, 11:03

Re: Mot SM 2012! :)

Post by Mattias »

Hej Florian!

Har kört lite under radarn nu sedan tyskland. Mest figurkoder och historiska datum ett par gånger. Avslutar ett annat projekt på söndag, så från måndag så blir det en veckas hårdkörning innan london :) Kommer då har stor nytta av ditt program!

Jag följer din träning på bloggen. Ser bra mycket bra ut! :)
Post Reply