Alfanumerisk kod

Här kan man ställa frågor och diskutera om teorin som ligger till grund för GMS-metoden och teknikerna som ingår. Och även jämföra med andra system och uppfattningar.
Post Reply
Bestefar
Posts: 5
Joined: Mon 28 Dec 2009, 03:29

Alfanumerisk kod

Post by Bestefar »

Hej Mattias!

Har snart plöjt igenom handboken som så generöst erbjudits mig gratis.
Intressanta grejer.

Jag har hursomhelst hakat upp mig lite på den alfanumeriska koden som används för att skapa figurkoder för siffror (sjuk "omväg" förresten: siffra->bokstäver->ord->figur).

Var kommer den ifrån? Varför används den? Den verkar helt obegriplig för mig. Används den i andra sammanhang än GMS eller varför ser den ut som den gör?
Varför representeras siffrorna av olika många konsonanter? Etc!

Nästa obegripliga grej är omvandlingen från bokstäver till ord. Du skriver på sida 90:
[...]
De aktuella konsonanterna måste vara de första i ordet. Ordets resterande konsonanter ignoreras.

25 - THZ FR = HaRe
822 - GQL THZ THZ = eLuTTag
[...]
Eh...va?
Hmm, ja ok nu kanske jag fattar ändå. Man kan alltså låta vilken som helst av konsonanterna från en sifferkod (ex. H från THZ) representera hela sifferkoden (THZ)?

Funderar alltså på att göra egna figurkoder medan jag funderar på om jag ska gå kursen. :D
Men syftet med den här kodningsmetoden är något oklart.

Följdfråga: Ska man nöta in 1000 figurkoder bara för siffrorna 0-999? Spontant verkar det ganska mycket.

Tack iaf för gratismaterialet!
Bestefar
Posts: 5
Joined: Mon 28 Dec 2009, 03:29

Re: Alfanumerisk kod

Post by Bestefar »

Ok, sak samma. Det var visst enkelt att memorera den som tur var.
Att koppla figurkoderna till siffrorna reflexmässigt verkar ta bra mycket längre tid. :?
Mattias
Webbplatsadministratör
Posts: 611
Joined: Thu 11 Jun 2009, 11:03

Re: Alfanumerisk kod

Post by Mattias »

Hej!

Kul att du gillar boken!

Konkreta ord (t.ex. hund och stege) är mycket enkla att memorera eftersom ord->figur sker automatiskt.

Nu vill vi kunna memorera siffror lika enkelt, siffror->figur. Men eftersom siffror är abstrakta och ger inga bilder naturligt (bilden av de skrivna siffrorna är alldeles för lika för att hjärnan ska kunna skilja dem åt) så är det till stor hjälp att under inlärningen gå "omvägen" siffror->bokstäver->ord->figur. Som du själv kom på går det väldigt fort att lära sig bokstäverna för de tio siffrorna 0-9.

Den alfanumeriska koden fungerar då som tillfälliga "stödhjul". När man väl lärt sig figurkoderna blir det lika enkelt att memorera siffror som konkreta ord.

Men den alfanumeriska koden har även flera andra fördelar. Den gör att man faktiskt inte behöver lära sig de tresiffriga figurkoderna utantill. Vid memoreringen kan man använda sig av Minnesskolans kompendium där alla tresiffriga figurkoder finns färdiga. När man sen minns information (utan något kompendium till hands) så kan man lätt koda av de olika figurkoderna utifrån kodsystemet.

Vissa siffror har flera konsonanter för att alla alfabetets konsonanter ska få en siffra, samt att man ska ha större möjlighet att skapa ord.

När man kan den alfanumeriska koden kan man alltid omvandla siffror till ord och meningar, även om man inte kan några figurkoder.

Mvh,
Mattias
Bestefar
Posts: 5
Joined: Mon 28 Dec 2009, 03:29

Re: Alfanumerisk kod

Post by Bestefar »

Tack för svar. Jag förstår att man får svar på sina frågor om man går kursen så jag ska försöka att inte krama ur mer än vad som behandlas i manualen. Men ungefär hur lång tid bör det ta att memorera figurkoder? T.ex. 0-99 och 000-999?
Jag vill gärna prova på lite men har stött på patrull oroväckande tidigt. Jag "kan" 0-20 men får sitta och klura och koda fram och tillbaks. Använder man sig av någon metod för detta?
Mattias
Webbplatsadministratör
Posts: 611
Joined: Thu 11 Jun 2009, 11:03

Re: Alfanumerisk kod

Post by Mattias »

Metod för detta beskrivs i handboken. Det är bara att läsa där.
Bestefar
Posts: 5
Joined: Mon 28 Dec 2009, 03:29

Re: Alfanumerisk kod

Post by Bestefar »

Image
Post Reply