Alfanumerisk kod

Här kan man ställa frågor och diskutera om teorin som ligger till grund för GMS-metoden och teknikerna som ingår. Och även jämföra med andra system och uppfattningar.
Post Reply
Henrik 99
Posts: 2
Joined: Sun 06 Jan 2013, 12:46

Alfanumerisk kod

Post by Henrik 99 »

Hej,

Vore det inte bättre om den alfanumeriska kodningen är mer konsekvent och med det menar jag att man först tar den bokstav som representerar första siffra, testar med vokalerna i tur och ordning, dvs a först och sedan e osv... givetvis tar man också första bokstaven för andra siffran och efter den testar man först med a, sedan e osv...

Man skulle då få mer stringens i kodningen av siffror.

För att ta ett exempel så kodas siffran 41 till KaNtarell. Varför inte VaNte?
Siffran 4 kan kodas som W, V, K och siffran 1 som N. Första vettiga ordet jag kan bilda blir VaNte

Med samma resonemang kodar jag 40 till KaM

Vill också påpeka att jag alltid tar den första första bokstaven i varje sifferrepresentation, ev.vis så testar jag alltid med W först för siffran 4 i mitt resonemang ovan.

En följdfråga: varför står inte bokstäverna i bokstavsordning? Så att siffran 4 anges som K,V,W?

Förmodligen har ni bra förklaring till detta. Jag kan dock inte komma på den själv.

Med vänlig hälsning, Henrik
Florian
Posts: 179
Joined: Sat 20 Mar 2010, 23:38
Location: Floda, Lerum

Re: Alfanumerisk kod

Post by Florian »

Disclaimer: jag är ingen instruktör, utan en vanlig student vid the mind academy.
Vore det inte bättre om den alfanumeriska kodningen är mer konsekvent och med det menar jag att man först tar den bokstav som representerar första siffra, testar med vokalerna i tur och ordning, dvs a först och sedan e osv... givetvis tar man också första bokstaven för andra siffran och efter den testar man först med a, sedan e osv...

...

För att ta ett exempel så kodas siffran 41 till KaNtarell. Varför inte VaNte?
Siffran 4 kan kodas som W, V, K och siffran 1 som N. Första vettiga ordet jag kan bilda blir VaNte
Visst, VaNte skulle funka fint. Men nu till huvudpunkten. Jag kan ha fel :), men jag tror att du missuppfattat hur man memorerar siffror med GMS. Siffersekvensen 394721 memorerar man INTE genom att översätta siffrorna till konsonanter (tex BCKSTN) och sedan bilda ord av dessa (tex BoCK + STeN eller BaCk + KaStanj + TaNt). Siffror omvandlas direkt till bilder (figurkoder) utan att gå omvägen via konsonanter.

Rent tekniskt sett skulle du alltså kunna strunta i att följa den alfanumeriska koden när du skapar dina figurkoder för siffrorna 00-99. Med det sagt så finns det ändå vissa fördelar att ändå göra det. När figurkoderna ännu inte sitter på reflexnivå är de bara bilder/ord för din hjärna, och ännu inga siffror. Du kanske kommer ihåg bilden av en oliv, men inte vilken siffra den motsvarar. Då är det bara att koda ordet på nytt, så har du din siffra (L = 8, V = 4 -> oLiV = 84). Den vanliga GMS-användaren lär förmodligen endast lära sig figurkoderna för siffrorna 00-99, men om man stöter på ett tresiffrigt tal finns det två val - att göra två kopplingar med de tvåsiffriga figurkoderna eller att koda siffrorna till en memoreringsvänlig bild. Och överlag vill man alltid hålla nere antalet kopplingar man behöver göra.

varför står inte bokstäverna i bokstavsordning? Så att siffran 4 anges som K,V,W?
Bokstäverna står utan inbördes ordning imo.
Mattias
Webbplatsadministratör
Posts: 611
Joined: Thu 11 Jun 2009, 11:03

Re: Alfanumerisk kod

Post by Mattias »

Hej Henrik!

Helt rätt det som Florian skriver. När det gäller figurkoder för siffror är den alfanumeriska koden som stödhjul som hjälper dig under inlärningen. Sedan behövs den inte lägre när bilderna sitter på reflex. Mer stringens behövs inte. Man kan välja vilken av konsonanterna man vill och stoppa in valfria vokaler.

Allt gott!
/Mattias
Henrik 99
Posts: 2
Joined: Sun 06 Jan 2013, 12:46

Re: Alfanumerisk kod

Post by Henrik 99 »

Floran,

Tack för svar! Jag är med dig vad avser kodningen. Dock så skall man först lära in sifferkoderna. Det var vid detta tillfälle jag upptäckte att jag tänkte i alfabetisk ordning. Det kändes logiskt helt enkelt.

Skall ta mig en funderare på om jag skall göra om några av figurerna själva.

Finns det något sifferkodssystem som fungerar likt det som föll mig naturligt?

Med vänlig hälsning, Henrik
Skala
Posts: 3
Joined: Thu 21 Nov 2013, 21:58

Re: Alfanumerisk kod

Post by Skala »

Jag har gjort några papper för att träna sifferkoderna ifall någon vill använda.
Post Reply